Have you ever seen a tiger? - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van joostvanvugt - WaarBenJij.nu Have you ever seen a tiger? - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van joostvanvugt - WaarBenJij.nu

Have you ever seen a tiger?

Door: Joost van Vugt

27 Januari 2012 | Thailand, Kanchanaburi

Dinsdag 24-7
Na een 2,5 uur durende treinrit komen we aan in de stad Pok Chang om het verderop gelegen nationaal park Khao Yai te bezoeken. Hier worden we meteen aangesproken door een Thaise met een info over een guesthouse aan de rand van de stad, van waaruit we ook excursies kunnen maken. We kiezen voor dit guesthouse en gaan die middag al op onze eerste excursie. De groep bestond uit de Amsterdamse Nienke, 2 Zwitserse mannen, hun (schoon-)moeder van 80 jaar en de uitstekende gids Jay. De eerste stop is een plons in een waterbron. Daarna gingen we over een hobbelig zandpaadje op zoek naar vleermuizen. Nadat we 10 minuten lang naar een grot in de berg staarde, kwam er opeens een gigantische stroom van vleermuizen op gang, die tientallen minuten aanhield. Het aantal wordt geschat op meer dan een miljoen, maar we hebben ze de tel kwijtgeraakt. ‘S avonds zijn we met Nienke nog wat gaan eten en zingen in de plaatselijke Karaoke Bar. Gelukkig zijn er alleen foto’s.

Woensdag 25-7
Weer vroeg uit de veren, omdat Jay ons om 8.00 oppikte om met dezelfde groepssamenstelling op pad gaan. Zittend achterop de pickup-truck rijden we naar Khao Yai National Park, dat volledig uit regenwoud bestaat en waar een goede weg doorheen loopt. De gids remt enthousiast bij het zien van iedere grote eekhoorn, neushoornvogel,gibbon(aap), Makaak (ook aap), herten en varanen. Die middag maken we te voet een jungle-tocht van 2 uur. We hadden er alleen niet op gerekend dat het in een regenwoud ook kan regenen:( Gelukkig deelde Jay poncho’s uit en hield Zwiterse ‘oma’ van 80 het wonderbaarlijk vol met haar wandelstok in de hand. We hielpen haar over boomstammen en modderige paadjes en ze klaagden geen minuut.
Er leven in dit gebied ongeveer 20 tijgers. Iemand vroeg de gids: ”Have you ever seen a tiger”. Maar hij begreep de vraag verkeerd en antwoordde: “Yes, I see Thai girl every day”.
Weer terug achterop de pick-up truck (met afdak!) reden we naar de prachtige waterval, waar een beroemd fragment uit de film The Beach met Leonardo Di Caprio is opgenomen. Onze safari eindigde met een kilometerslange zoektocht naar olifanten met de pick-uptruck door de stromende regen. Maar .... geen olifant gezien.
‘s Avonds hebben we alle drie krokodil gegeten en met Nienke nog een potje poker gespeeld. In plaats van fishes spelen we met de Thaise munteenheid Baht. (39 Baht = 1euro).

Donderdag 26-7
Deze ochtend namen we samen met Nienke de bus terug naar Bangkok. Van daaruit vliegt Nienke dezelfde dag al naar Cambodja. Wij gaan door naar Kanchanaburi dat bekend staat om The Bridge over the river Kwai en een beladen geschiedenis kent. Hierover later meer. Er blijkt hier vooral een aanbod aan luxe hotels. (he, wat vervelend nou). We hebben nu een lux hotel met zwembad, zeer ruime kamer met bad, douche en uitzicht over de prachtige rivier.

Leon is nu een beetje ziek. (misschien toch die krokodil van gisteren?). Als alles meezit gaan we morgen op een excursie die bestaat uit: olifantrijden, bamboeraften, grot en een bezoek aan de Birma Railway.
Hopelijk is Leon morgen weer beter en wordt het een mooie dag, want...

Niels is morgen jarig!!!

• 26 Januari 2012 - 18:24

Joost:

Die neushorenvogel lijkt me wel wat voor thuis in een kooitje. Nog een voortreffelijke reis.

• 26 Januari 2012 - 21:14

Rudi:

Hee jongens,
    Ziet er allemaal goed uit daar, beter dan hier met al die regen en wind. Veel plezier nog en tot snel. Gr rudi

• 27 Januari 2012 - 00:16

Jan En Bernadette:

Allereerst Niels proficiat! Maak er een gezellige (excursie-)dag van met z'n 3-en. Bamboeraften lijkt me wel wat! En een hotel met een paar sterren is ook wel eens fijn. Hopelijk geen verdere ongemakken voor Leon en kunnen je de dingen doen die je van plan bent. Succes!

• 27 Januari 2012 - 11:23

Anja Schellekens:

Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
    Vooral Kanchanaburi heeft veel indrukken bij ons achtergelaten.
    Weet je eigenlijk wel hoe die Hollanders in Thailand zijn gekomen?

• 27 Januari 2012 - 22:01

Nico En Petra:

Niels ook via deze website proficiat met je verjaardag op de 27e! Zeker van Leon en Joost al een boeddhabeeldje gekregen? Jullie zullen wel weten dat dit staat voor de Chinese god van rijkdom en voorspoed, dus .....

Leuk om jullie verslagje hier te lezen. Leon beterschap! Zorg dat je "vandaag" weer mee kunt om de andere jongens in de gaten te houden ! (Ha ,ha!)
    Als jullie terug komen kunnen we misschien schaatsen!
    Veel plezier

• 28 Januari 2012 - 21:09

Ons Hans:

hey wat bekend allemaal heb een aantal precies dezelfde foto's. das genieten he?