Veel gezien in onze laatste week Sri Lanka! - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van joostvanvugt - WaarBenJij.nu Veel gezien in onze laatste week Sri Lanka! - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van joostvanvugt - WaarBenJij.nu

Veel gezien in onze laatste week Sri Lanka!

Door: Joost van Vugt

03 Maart 2011 | Sri Lanka, Negombo

Beste volgers,

Op deze laatste dag (lees rustdag) in Sri Lanka laten wij weer van ons horen. We hebben de laatste week ontzettend veel ondernomen en beleefd, wat we hieronder zullen beschrijven.

Een week geleden verlieten wij samen met onze nichten Auke en Katinka de indrukwekkende stad Kandy en reisden per trein naar het Oosten. Dit was een lange maar hele mooie rit. Vanaf het station naar de rots Adam's Peak was de busrit over haarspeldbochten tussen de prachtige theevelden flink afzien. Dat we terecht konden in het pension waar we vooraf bedacht hadden maakte veel goed. Vanuit onze 4 persoons kamer keken we uit op de reusachtige berg die we s'nachts zouden gaan beklimmen. s'Avonds lekker gegeten in het pension, een flinke voorraad eten gekocht en vroeg naar bed gegaan. Ondertussen rijden volle bussen met pelgrims af en aan, zij beginnen s'avonds al aan de tocht.

Wij zetten om 1.15 uur de wekker, zodat we boven zijn wanneer de zon opkomt. Met z'n vieren begonnen we vol goede moed aan de 10 kilometer lange klim. Het was een indrukwekkende tocht op een berg waar dag en nacht leven in de brouwerij is. Een openingstijdenwet kennnen ze hier niet; een half jaar lang is het hier 24 uur per dag, 7 dagen per week (vooral s'nachts) volle bak op de trappen en in de honderden kraampjes. Daar kun je eten, drinken maar ook warme kleren kopen, zoals mutsen. Alles gaat met de benenwagen omhoog; van kinderen tot aan vele oude oma's en opa's, waarvan vele op blote voeten. Kleine kinderen worden gedragen en ook alle eet en drinkwaren die boven op de berg te koop zijn gaan per trap omhoog. Onderweg is het vooral letten op waar je loopt en ondertussen natuurlijk ook (bijzondere) mensen kijken. Ook hier tussen de duizenden mensen veel bedelaars en verkopers die je continu aanspreken. Na 3 uur klimmen en duizenden traptreden verder waren we om 5.00 uur boven, een uur voordat de zon op zou komen. Halverwege was het het zwaarst, op het einde veel minder omdat door de grote hoeveelheid aan mensen die klimmen en dalen we regelmatig schuifelend omhoog gingen. Op de top moesten onze schoenen uit omdat dit een heilige plek is en hebben we in de kou met onze blote voeten in onze rugzak gewacht op de zonsopgang die helaas vanwege de bewolking niet op z'n mooist was. Voordat we na 2 uur boven op de overvolle top te zijn geweest weer afdaalden woonden we nog een ceremonie bij. Na een kleine 3 uur afdalen waren we om 10.00 uur weer bij ons pension en doken we moe maar voldoen ons bed in. s'Middags vlug plannen gemaakt hoe we verder zouden reizen en vervolgens de taxi gepakt richting treinstation. Dit was heel wat aangenamer dan de busrit de dag ervoor. Daarna per trein richting Ella en een tuktuk bracht ons naar een vol pension. Gelukkig was er in een ander pension in de buurt nog wel plek. Hier hebben we 2 nachten geslapen, weer met z'n 4-en op een kamer zodat we per persoon maar 5 euro per nacht kwijt waren.

De eerste ochtend in Ella zijn we met een busje naar een waterval van 100 meter hoog een aantal kilometer verderop gegaan. Onderweg zagen we de eerste apen en ook bij de waterval zelf waren er overal apen waar je vlak bij kon komen. We hebben de waterval voor een gedeelte beklommen. Katinka is niet meegeweest omdat ze veel moeite had met lopen, als gevolg van de klim naar Adem's Peak, een dag eerder. Joost en Auke hebben s'middags nog in de buurt van Ella de kleine Adem's Peak beklommen en gewandeld tussen de vele theeplantages. De laatse avond in Ella werd een hele bijzondere. Overdag hadden we bij een van de vele verkoopstalletjes contact gelegd met een man die ons een Sri Lankaanse maaltijd aanbood. Dus s'avonds met hem voorop via smalle paadjes naar zijn huis, waar hij samen met een hoop familie woont. We werden gastvrij ontvangen, kregen een rondleiding door het huis enlieten het eten ons goed smaken. Het huis zat goed vol; zijn ouders waren bezig met kaneel verwerken en verder waren er zijn vrouw, dochter van 4 maanden, broer, neefjes en kinderen uit de buurt. We maakten foto's die we later per post aan hen zullen toezenden.

De volgende ochtend aten we bij het verkoopstalletje van de man heerlijke kwark en vertrokken we per busje naar het Noorden. Aan het stuur een oom van de gastheer van de avond ervoor. Het was flink afzien tijdens de lange rit over zeer slechte wegen. Soms waren de gaten in de weg zo groot dat we alleen stapvoets konden rijden. Door de vele regenval van de laatse maanden was de weg slecht en op plekken gedeeltelijk versperd door modderstromen. Bijzonder was dat onze chauffeur onderweg bij een tempeltje stopten, even bad, geld achterliet en weer doorreed. We waren heel blij met ons busje, aangezien we eerst per lijnbus zouden gaan. Nu waren we er na 6,5 uur, anders hadden we het in een dag waarschijnlijk niet gehaald. In Polonoruwa zijn we bij een hostel afgezet, boekten weer een gezamelijke kamer voor ons 4-en en gingen plannen hoe we de komende dagen zouden gaan invullen. Van alle kanten werden we bestookt door mensen die ons wel verder zouden helpen, tussen al deze voorstellen de juiste vinden viel niet mee. Polonaruwa is een mooie oude stad, alleen de mensen zijn hier wel heel opdringerig. In een hotel een eindje verderop gegeten en daarna per tuktuk voor veel te veel geld richting de parade een dorp verderop. Dit op advies van onze tuktuk chauffeur die ons s' middags had aangesproken. We waren ruim op tijd om deze gratis parade te bekijken. Voor aanvang was de straat volgepakt met mensen en schalde (irritante) muziek uit de speakers. De boedhistische parade duurde lang, maar was ontzettend mooi; vele verlichte en versierde olifanten, monniken, dansers, trommelaars, vlaggendragers en vuurspuwers passeerden ons.

De volgende ochtend een deal gesloten met het hotel uit de buurt. Door de flinke regenbui hadden we wat vertraging, dus stapten we pas om 10 uur in een jeep voor een bezoek aan de vele archelogische tempels en paleizen. Daarna zouden we met dezelfde auto op jeepsafari gaan. Na 5 minuten hielden we het al voor gezien, toen we merkten dat er bovenop het afgesproken bedrag nog een dure entree ticket bijkwam. Later als gepland gingen we nu per fiets langs het argelogisch museum en alle bezienswaardigheden in het oude gedeelte van de stad (1100 jaar na Christus). Wij waren nu met z'n tweeen op pad, Auke ging een andere richting op, omdat zij nog een dag langer in deze stad zou blijven en dus meer tijd had. Katinka bleef in de buurt van ons hostel. Achteraf waren we heel blij met de fiets als vervoermiddel, i.p.v. de jeep. Het was een grote drukte bij deze ruines, volle toeringcars en busjes met Nederlanders, Duisters en Fransen bezochten deze plekken. Een deel van ons onderweg gekochte brood waren we meteen weer kwijt doordat een aap voor onze neus het uit ons fietsmandje griste tijdens een pauzestop. En wij hadden nog geen aap gezien die dag... toen wel. Dit leverde wel een leuke foto op; de aap op een tak met onze zak met broodjes. s'Middags met een jeep van een andere organisatie met z'n 4-en op safari gegaan. Ook onze Duitse buurman Lars van de kamer langs ons ging mee. Na een uur rijden doken we de wildernis in en begon het direkt flink te regenen. De paadjes veranderde in modderige riviertjes. Het zeil rolde we weer over onze jeep, waardoor we helaas minder goed om ons heen konden kijken. Al snel zagen we in de stromende regen de eerste groep olifanten. Even later stonden we in een file van jeeps omdat er een tot aan zijn buik vast zat in de modder, wat een sensatie. Nadat met hulp van alle chauffeus de jeep los was getrokken werd het gelukkig droog en rolden we ons dak weer op. Vanaf een te voet beklommen rots keken we uit over het natuurgebied en kletsen weer met dezelfde Nederlanders die we s' ochtends ook al waren tegen gekomen. Eindelijk weer even plat Brabants kunnen buurten: Liemt vs Venhorst. Daarna nog meer olifanten, papagaaien en buffels gezien. Ondanks het weer was de safari zeer geslaagd en was het inmiddels donker geworden bij terugkomst. s'Avonds met z'n 5-en een Sri Lankaanse maaltijd genuttigd. Dit was onze laatse avond samen met Auke en Katinka.

De volgende dag ging de wekker weer vroeg en namen we afscheid van Auke, Katinka en Lars die vanaf nu ook ieder hun eigen weg gaan. Per tuktuk en enkele volle bussen naar Sigeria gereisd en de reusachtige Leeuwenrots beklommen. Een steile rots waarop in de 6de eeuw een paleis is gebouwd. Het bezoeken van deze toeristische attractie was zeker de moeite waard. Helaas begon het flink te regenen voordat we in de tuktuk zaten naar onze volgende overstappunt. Gepakt en gezakt met al onze tassen nog 2 lange busritten gehad van in totaal 150 kilometer, waarna we s'avonds aankwamen in Negombo vlakbij het vliegveld. Wanneer tijdens de rit in de bomvolle bus een monnik instapt maakt iedereen plaats, zodat hij wel kan zitten. In het Rani hotel checkten we in voor onze 4de en 5de nacht daar. Heel wat luxer (en duurder) dan dat we de laatste week gewend waren.

Vandaag hebben we heerlijk gerelaxd, zodat we morgen fris aan onze lange terugreis kunnen beginnen. Onze dag bestond uit zwemmen in zee en zwembad en Joost heeft zijn laatste partij aan voetbalshirtjes succesvol overhandigd aan een voetbalteam op een middelbare school. In DVG outfit heeft Joost met het team nog een potje gevoetbald.

Onze reis zit er nu bijna op, nu gaan we onze laatse roepies besteden aan het laatste avondmaal hier in dit mooie land!
Wanneer we thuis zijn schrijven wetussen het carnavalsgeweld ons laatste bericht en plaatsen dan ook de lang beloofde foto's.

Groeten uit Sri Lanka! Emiel en Joost

• 03 Maart 2011 - 14:47

Karin Vd Tillaart:

Joost, wat een leuk verhaal weer! Ik kan wel lezen dat je ervan geniet.
    Helaas voor jullie alweer de laatste dag, veel plezier nog en goeie terugreis!
    En wat grappig zeg, mensen uit Venhorst daar tegenkomen, weet je toevallig ook hoe ze heetten?
    Wie weet ken ik ze wel!

Groetjes Karin

• 03 Maart 2011 - 14:49

Janne:

Klinkt als een bijzondere reis :-)
    Nu een goede terugreis gewenst en wie weet tot ziens met de carnaval!!

• 03 Maart 2011 - 18:23

Anouk:

Ha broers,
    Ben sinds vandaag terug uit Sri-Lanka,
    wat een reis (36 uur). Dus goed idee om vooraf eerst goed uit te rusten!
    Voor mijn gevoel is het nu 1 uur 's nachts terwijl het pas 19.30 ur is, dus ik ga slapen. Sterkte vast met de jetlag en tot zaterdag!
    Anouk

• 03 Maart 2011 - 19:32

Niels:

Ha Joost,

Aan de lange verhalen te zien vermaak je je goed;).
    Nog een goede terugreis!

Niels

• 03 Maart 2011 - 20:35

O Gerard En T Marij:

Beste Joost en Emiel,
    Wij hebben genoten van jullie prachtige verhalen en we geloven dat jullie erg genoten hebben. Een goede terugreis toegewenst en tot ziens in ons koude landje.

• 05 Maart 2011 - 08:04

Anja Schellekens:

Goh wat prachtig om dit te lezen.
    Het maakt het reisvirus in mij weer wakker....
    Jammer dat we zelf nu geen reizen kunnen plannen, maar dat gaan we volgend jaar weer inhalen.
    Een fijne carnaval, kan je je overvolle enthousiasme van deze mooie reis een beetje kwijt!

Groetjes Anja

• 05 Maart 2011 - 09:04

Monique Broeren:

Hoi Heren

Ik heb genoten van jullie verhalen.
    Nu nog een keer de foto's er bij zetten.

• 13 Maart 2011 - 13:02

T.Liduïne:

Met veel plezier jullie avontuur gelezen. En dan te bedenken dat ik daarvan deel heb uit gemaakt. Ik herken dus veel omdat ik het zelf ook gezien en meegemaakt heb. Binnenkort ga ik aan mijn film over deze reis beginnen. Die zien jullie dus wel een keer.