Reizen door Ghana - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu Reizen door Ghana - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu

Reizen door Ghana

Door: Joost van Vugt

22 Juni 2006 | Ghana, Kumasi

Hallo allemaal,

Ja, het is al weer even geleden dat ik van me heb laten horen. Dat kwam doordat we druk aan het rondreizen waren en er niet overal de mogelijkheid is om op internet te gaan.
Ons pap, ons mam en ik zijn alweer aan het einde van onze reis. Wat hebben we de afgelopen week ook alweer gedaan?

WOENSDAG: Das pech, traveler cheques weg!
Ons mam stond in de rij bij de bank om travelercheques te wisselen, toen ze erachter kwam dat ze die niet bij had. Waarschijnlijk per ongeluk in Akroso laten liggen. Gelukkig heeft ons Ruben geld over gemaakt via een geldtransferkantoor en konden we de reis voortzetten.
Met de taxi gingen we naar Lake Bosumtwi, een groot meer met mooie heuvels erom heen. Via een verschrikkelijk slechte onverharde weg kwamen bij een hotel dat dicht bleek te zijn. Toen zijn we dat stuk weer terug gereden. Boven op de heuvel zagen we een mooi hotel met prachtig uitzicht over het meer.

DONDERDAG: Grootste markt van West-afrika!
Met taxi en tro-tro zijn we weer terug gegaan naar Kumasi, de op 1 na grootste stad van Ghana. Daar hebben we de markt bezocht, de grootste van West-afrika. Het is net zo groot als de brabanthallen in Den Bosch, maar verders er niet mee te vergelijken. Het is een gekrioel van smalle onverharde paadjes, kleine winkeltjes (nog geen vierkante meter) volgepropt met spullen) en daar tussendoor heel veel mensen. Ons pap en mam vonden het heel indrukwekkend en hadden het er drie dagen later nog over. Daarna hebben we nog een museum bezocht over het Ashanti koninkrijk.

VRIJDAG: Kinderdag
Met de tro-tro gingen we naar Mampong om Nynke op te zoeken. Nynke is een vrijwilligster die ik ken van de orrientatieweek. Ze heeft ons haar werkplek laten zien. Ze werkt in een 'babyshome'. Dat is een soort weeshuis voor kinderen tot en met 3 jaar, waarvan de moeder is overleden. Het was schreinend om te zien dat er zo weinig wordt gedaan met de middelen die er zijn. Klamboes hangen al maandenlang in een knoop boom boven de kinderbedjes. En er is een kamertje vol met speelgoed permanent op slot gedaan. Ze zijn bang dat de kinderen het kapot maken. De kinderen waren heel schattig. Ik heb dan ook tientallen prachtige foto's van ze gemaakt.
Daarna zijn we door middel van een 2 uur durende taxi-rit in Nkoranza gekomen. Daar is een opvangcentrum voor kinderen met een verstandelijke beperking, waar je ook kunt blijven slapen in prachtige hutjes. Met verschillende Nederlandse vrijwilligers die daar werken en met andere Nederlandse bezoekers, hebben we de tweede wedstrijd van het Nederlands elftal bekeken. Ze wonnen!(maar dat wisten jullie al). Ook hier hebben we weer met de kinderen gespeeld. Er was wel een heel duidelijk verschil te zien tussen de 'babyshome' en dit opvangcentrum dat opgezet is door een Nederlandse dokter. Hier werd veel meer met de kinderen gedaan. Van zwemmen tot en met een ingerichte werkplek waar ze kettingen maken die naar Nederland worden geexporteerd.

ZATERDAG: Overwinning 'Black Stars'
De dag begon weer als gebruikelijk met taxi's en tro-tro's. We gingen naar Kintampo om een gigantische waterval te bekijken. Voor mijn gevoel was ie niet meer zo mooi als de eerste keer dat ik hem zag. Het was nu veel rustiger en er zwommen geen mensen in de waterval. Totdat er opeens een hele groep schoolkinderen met kleren en al het water in doken. Het was een prachtig gezicht! Zwemkleding kennen ze niet in Ghana.
We hebben nog even de serveersters in Kintampo bezocht. Het was heel grappig hoe ze direct 'Yaw Bokoo' begonnen te roepen en blij waren toen ze me zagen.
Na een bijna 4-uur durende tro-tro rit kwamen we om 5 minuten voor 6 in het noordelijke Tamale aan. Ik dacht dat het Ghanese voetbal elftal om 19.00 ghanese tijd moest spelen, maar dat was niet waar. We kwamen dus precies de stad binnen op het moment dat het eindsignaal was. De als 'saai' bekendstaande stad, veranderde in chaos van een feestvierende menigte. Het was de eerste keer dat Ghana een wk-wedstrijd won. Alle tro-tro's en taxi's waren permanent aan het toeteren, brommers maakten de raarste maneuvres, groepen mannen huppelden met de Ghanese vlag over straat en verschillende geiten stonden ook gedesorrienteerd midden op straat. 10 bijna-ongelukken verder en met de schrik in de benen kwamen we op het tro-tro-station. Het feest en dus ook kabaal duurde nog uren door.

ZONDAG: Op naar Mole.
We namen een taxi naar Mole National Park. Het overgrote deel ging over een onverharde weg. We deden er 4 uur over en kwamen bruin van het zand aan in het hotel. Onderweg werden we aangehouden door politie. De auto en alle papieren waren in orde, maar we mochten alleen verder rijden als de chauffeur de politieman geld gaf. Hij deed dat terwijl er geen enkele reden voor was. Corrupte politie-agenten zijn een veelvoorkomend verschijnsel in Ghana.
In Mole hebben we gedouched, lekker gezwommen in het zwembad en heerlijk gegeten. Het echte vakantiegevoel dus!

MAANDAG: Olifanten!
We hebben de ochtendsafari gedaan. Dit betekent te voet achter een bewaker met groot geweer aan lopen. Direct kwamen we een grote olifant tegen die we zelfs op 4 meter mochten naderen! Verder kwamen we nog bavianen, wrattenzwijnen, reeen en aapjes tegen. Verderop zagen we nog 5 olifanten in een poel aan het badderen. Het was prachtig!
De rest van de dag hebben we vooral lekker niks gedaan, maar vooral genoten. Die avond hebben ons pap en ik nog heel de avond brabants zitten praten met een jong stel.

DINSDAG: Alweer olifanten!
Weer een lekkere vakantiedag in Mole. Sochtends de safariwandeling weer gedaan. Ons pap was alweer de trotse oudste van de groep. We zagen weer heel veel beesten, waaronder ongeveer 15 olifanten! We zagen deze keer ook een krokodil.
En toen lekker zwemmen, lekker eten en voetbal kijken en de dag was alweer om.

WOENSDAG: "Zijn we er nog steeds niet?"
Met de ochtendbus vertrokken we om 4.15 vanuit Mole naar Tamale. Vier uur later kwamen we daar aan en hebben een mini-busje gepakt naar Kumasi. De rit viel enorm tegen. We zaten opgepropt in het busje, maar daar konden we alledrie wel tegen. Het viel tegen dat we het laatste stuk over onverharde wegen reden door wegwerkzaamheden. Helemaal gaar van deze 8-uurdurende rit kwamen we aan in Kumasi. Direct naar het hotel en daarna naar een leuk restaurantje, waar we tijdens het eten de wedstrijd Nederland-Argentinie konden zien.

Donderdag:
Vandaag gaan we terug naar Akroso en gaan we de beslissende wedstrijd van het Ghanese voetbalelftal bekijken.
Vanacht blijven we voor de laatste keer in mijn gastgezin slapen. Morgen neem ik afscheid van mijn gastgezin en ga ik nog even onofficieel afscheid nemen op school.
Van vrijdag op zaterdag gaan we in Accra slapen. En dan is het zaterdag. Zaterdagavond vertrekken we om 23.00 Ghanese tijd naar huis, naar Nederland!

• 22 Juni 2006 - 09:11

Lonneke:

Ik heb op de Galapagos heeeel veel dieren gezien, maar jammer genoeg geen olifanten... haha! Lijkt me zooo gaaf! Zijn er daar ook giraffen?

Kuzz Lonneke

• 22 Juni 2006 - 10:47

Joosje:

Heej Joost, gaaf he dat Ghana doorgaat als ze vanavond winnen!!!? Afgelopen zaterdag hebben wij hier ook zitten juichen! Mooi dat jullie toch nog olifanten hebben gezien! Liefs Joosje

• 22 Juni 2006 - 13:04

Brigitte:

Geweldig die safari belevenissen.
    Het zal wel haast je laatste bericht zijn denk ik. Dank voor al je beeldende verhalen, ik ga ze nog missen hoor ! He jaw Joost Bokoo tot gauw ziens !
    Groetjes !!!

• 22 Juni 2006 - 17:22

Cariènne:

Hé hoi,
    En ze gaan door hè?! Top.

Wat beleef jij toch een prachtige verhalen zeg! Bedankt dat ik er over mag lezen. Leuk vind ik dat.

Dus je komt al snel weer naar ons koude kikker landje. (want helaas is het momenteel een beetje een koud landje. Zal wel even wennen worden voor je.)

Ik vond het trouwens grappig dat je schrijft dat je zelfs een krokodil hebt gezien en dat je vervolgens ging zwemmen. Ik mag denk ik aannemen dat je niet in hetzelfde water bent gaan zwemmen.

(Wij in Suriname wel, maar dan waren het kaaimannen die niet in de buurt van de versnelling kwamen waar wij zwommen.)

Heel veel groetjes van Cariènne

• 22 Juni 2006 - 19:49

Jonas:

heej josst ik lees je bericht pas na de wedstrijd van ghana. het zal wel leuk zijn daar nu... ik wens je een fijne terugreis. groeten jonas

• 23 Juni 2006 - 06:13

Anja:

Raar zwemmen en dan die krokodil. Toen wij in Cuba waren, kwamen de Cubanen in de halve finale van honkbal. dat is daar de nationale sport. Ook zij wonnen en de hele stad liep uit. Ook toeters en vuurwerk werd er afgeschoten, terwijl ze niets hebben. dat is zo'n rare gewaarwordenig. Ik kan me dus levendig voorstellen hoe het moet zijn geweest.
    Ik wens jou en je ouders nog een leuke dag en dan ....tot snel.
    groetejs Anja

• 23 Juni 2006 - 08:26

T.Liduïne:

Jullie hebben heel wat kilometers afgelegd over slechte wegen. Dan is vliegen van de ene plaats naar de andere toch handiger, zoals wij in China deden. Maar tijdens een auto/busrit zie je wel meer van het land. En dan zit het er bijna op. Ik wens jullie een goede thuisreis. We horen alle verhalen wel 2 juli, want jullie zijn uitgenodigd op ons feestje in Venray van 14.00 - 22.00 uur. (60 jaar en 35 jr. getrouwd). Op het feestje van Joost zijn wij er niet. De school heeft laatste samenzijn, na een grootschalige schoolverhuizing (9 van de 13 lokalen), op die avond gepland bij de direkteur in Horssen. Tot ziens.

• 23 Juni 2006 - 08:51

Arjan En Fransje:

Super! dat zit wel goed zo te lezen. Meaui dat Ghana zich heeft geplaatst voor de 2e ronde, en als ze brazilie verslaan (kennet) is het de kwartfinale op jou feestje van Ghana, dus dat word weer leuk.

Hee gek, geniet nog ff. Later in NL, groeten aan je ouders. Arjan (en fransje)