Gewoon weer in Liempde - Reisverslag uit Liempde, Nederland van joostvanvugt - WaarBenJij.nu Gewoon weer in Liempde - Reisverslag uit Liempde, Nederland van joostvanvugt - WaarBenJij.nu

Gewoon weer in Liempde

Door: Joost van Vugt

Blijf op de hoogte en volg

29 Juni 2006 | Nederland, Liempde

Hoi allemaal,

Aan alles komt een eind en dus ook aan mijn reis naar Ghana. Eerst nog kort de laatste dag in Ghana.

ZATERDAG:
We hebben nog even op onze Ghanese vriend Engelbert gewacht, maar die kwam helaas niet opdagen, omdat hij de afspraak verkeerd had begrepen. Daarom gingen we met zijn drieën door Accra en was ik wederom de gids. Het belangrijkste doel van de dag was souvenirs kopen. Met een verlanglijstje in de hand liepen we tussen de souvenirwinkeltjes. Voor de eerste keer in vier maanden begrepen verkopers opeens wel waarom ik een beeldje dat hun toevallig in de hand hadden niet wilde kopen. Het stond namelijk niet op het lijstje. S'avonds nog ergens het laatste avondmaal gegeten en toen naar het hotel om al onze spullen op te halen. Met de taxi naar het vliegveld om vervolgens vooral te wachten. Gelukkig was er voetbal op tv en ons mam doneerde ondertussen haar laatste cedi's aan een stichting voor blinden. Bij het instappen van het vliegveld had ik al mijn eerste kleine cultuurschok. Lekker luxe maar vooral heerlijk ruime stoelen (veel meer ruimte dan in een tro, tro) en een echte 'touch-screen'. Ik was ook als een kind zo blij toen ik van de stewardes een klein bakje met gedistilleerde melk kreeg (in Ghana kennen ze alleen maar gezoete melk).
Ik dacht ook voordurend: 'Wat zou er door Mr. Bokoo heengaan als hij nu op mijn vliegtuigstoel zou zitten'. Ik denk dat hij niet zou weten wat hem overkwam.

Zondag:
De volgende ochtend zaten we nog steeds in het vliegtuig, want we vlogen snachts. In Londen aangekomen, had ik niet het gevoel dat ik nog steeds ver van huis was. Ik zag heel veel obruni's (blanken) om me heen, dus voor mijn gevoel was ik al thuis. Na nog een kort vluchtje kwamen we in Brussel aan. Daar stonden Emiel, Ruben en Anouk ons op te wachten. Erg leuk om hun weer allemaal te zien, maar ik had niet het gevoel dat dat al 4,5 maand gelden was.
Op de terugweg zijn we in een wegrestaurant wat gaan eten. Ik koos alleen maar dingen waar chocola in zat. Ik genoot van mijn chocola-gebak met 'echte' cholademelk. In Ghana waren er heel veel cacaobomen, maar was er nauwelijks chocola verkrijgbaar.
We hebben nog een tijd lekker gekletst. Ons pap, ons mam en ik hadden alledrie natuurlijk heel veel te vertellen. Van België reden we naar Nederland en jawel naar Liempde.
Het was ook niet echt vreemd om weer thuis te komen. Dat de tuin volledig in bloei stond was heel normaal, want door het warme weer in Ghana zag ik in februari al een zonnig Nederland voor me als ik aan thuis dacht.

De volgende dag deed ik weer heel veel dingen voor de eerste keer na ruim 4 maanden. De eerste keer een spijkerbroek aan (Ik vind het hier best koud, al is het zomer). De eerste keer een boterham met vleesbeleg. De eerste keer fietsen!!! En de eerste keer naar het Ghanese elftal kijken met Nederlands commentaar (heerlijk rustig). Jammer dat ze zijn uitgeschakeld maarja.
Ik ben dus snel gewend aan thuis. Ik moest het meeste wennen aan de stilte. Geen gebler van geiten, gekukeleku van hanen, herrie van de radio, gejank van de moskee of geschreeuw van een sterk uitversterkte 'Methodist Priest'. Ik vond het nu eigenlijk TE rustig en heb direct de radio aan gezet.
Maandag ben ik nog in groep 7 van de Liempdse basisschool geweest. Ik heb bijna 2 uur lang verteld over Ghana en antwoord gegeven op vele vragen. De kinderen vonden het super interessant. Ze waren blij met de tekeningen die ik voor ze had meegenomen en die gemaakt waren door klas 5 van 'mijn school' in Ghana. Omdat er in de Ghanese klas bijna 2 keer zoveel kinderen zitten dan in de Nederlandse klas, kreeg elk kind 2 tekeningen mee naar huis.

FEEST!:
Zoals al eerder vermeld, heb ik morgen feest. Ik vier mijn verjaardag, mijn afsturderen en het feit dat ik weer veilig en gezond terug ben in Nederland. Ik ga voor morgen ook een soort Ghana-museumpje maken, door verschillende dingen uit Ghana uit te stallen. Er wordt Ghanese muziek gedraaid en men kan Ghanese hapje eten. Een heus 'Ghana'-themafeest dus!
Morgen zie ik weer alle familie, vrienden en bekenden en ben ik echt weer helemaal thuis.
Iedereen is van harte welkom vanaf ongeveer 19.00. Dus kom gerust langs als je dat leuk vindt.
Dus tot dan!

  • 29 Juni 2006 - 17:23

    Floor:

    Hey Joost!

    Wat een overgang moet dat toch zijn weer in ons kikkerlandje. Veel plezier met je feest! Helaas kan ik niet komen omdat we morgenochtend vertrekken naar.. Kroatie! (hopen dat het net zo leuk wordt als 2 jaar geleden).

    Groetjes, Floor

  • 29 Juni 2006 - 17:27

    T. Marij / O. Gerard.:

    Proficiat morgen met jouw verjaardag. Maak er een gezellig feest van. Als ik het goed heb, word je 23 jaar en heb je een hele ervaringen achter de rug. Heb je nu nog een tijd vakantie of ga je ergens werken?
    Heb je al gezien hoever ze met de afbraak van de school zijn? Morgen zie ik het voorlopig voor het laatst, want dan begint mijn / onze grote vakantie. Nog één dagje school en dan ..... uitrusten, doen waar we zin in hebben, enz.
    Zien we jou op het feest van t. Liduïne en o. Piet? Wij zullen daar alvast zijn.

    Tot ziens en bedankt voor al jouw interessante mail.

  • 29 Juni 2006 - 20:42

    Frans En Miek Uit LoZ:

    En nu maar afkikken.
    Stuur je nog een foto (digitaal liefst) van je klas/school met de potloden.

  • 29 Juni 2006 - 20:54

    Cariènne:

    Hoi Joost,

    Heel veel plezier morgen. Ik zou graag komen, maar kan helaas niet.

    En natuurlijk gefeliciteerd met je verjaardag en je diploma!!

    Groetjes

  • 30 Juni 2006 - 00:13

    Monique, Canberra:

    Joost,
    Ik stuurde zonet een email naar Bernadet, totdat ik me realiseerde dat je dit wel zult lezen dit weekend!
    Van harte proficiat met je verjaardag, je diploma en alles wat je hebt bewerkstelligd in Ghana! Petje af en zo fijn dat we alles mee konden beleven.
    We wensen je heel veel sukses met het vinden van een baan en zijn heel benieuwd wat dat zal worden.
    Veel liefs en geniet van de thuiskomst!
    XXX
    Harrie en Monique

  • 15 September 2006 - 14:15

    Uncle Kofi!:

    Hey Joostie Baby!

    Decided to Google search you! Love your photo's! Great site, maybe one day i'll be able to read some of it ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Liempde

Vrijwilligerswerk Ghana

Recente Reisverslagen:

29 Juni 2006

Gewoon weer in Liempde

24 Juni 2006

Goodbye Ghana!

22 Juni 2006

Reizen door Ghana

14 Juni 2006

Eerbetoon op school

08 Juni 2006

Een tijd om nooit te vergeten

Niels, ik en Leon

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 84907

Voorgaande reizen:

21 Januari 2012 - 06 Februari 2012

Vakantie Thailand

14 Februari 2011 - 05 Maart 2011

Sri Lanka

10 Juni 2010 - 06 Juli 2010

fietstocht naar Rome

12 Februari 2006 - 25 Juni 2006

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: