Over de Appenijnen naar Toscane - Reisverslag uit Siena, Italië van joostvanvugt - WaarBenJij.nu Over de Appenijnen naar Toscane - Reisverslag uit Siena, Italië van joostvanvugt - WaarBenJij.nu

Over de Appenijnen naar Toscane

Door: Joost van Vugt

28 Juni 2010 | Italië, Siena

Het is leuk om al jullie reacties te lezen. We hebben weer een grote stap verder richting Rome gezet.

Dag 15: 24 juni Cremona - Sabbioneta 50 km.

Na het ontbijt een internetcafe opgezocht dat jammer genoeg pas om 10.30 openging. Dit gaf nogal wat trubbels en koste veel tijd. O.a. doordat de italiaanse taalcorrectie plotseling onze tekst veranderde in een mengelmoes van Italiaans en Nederlands. Uiteindelijk zaten we om 14.00 pas op de fiets toen het buiten al behoorlijk warm was. De route ging verder door de Po-vlakte zonder enig heuveltje. Er was 1 stuk van 15 km over een kaarsrechte weg.
Na 50 km. bereiken we Sabbioneta, waar we rondkeken om eten te kopen om vervolgens weer verder te fietsen. WE werden aangesproken door een vrouw die ons uitnodigde voor een 'bikeparty', waar we gratis drinken, hapjes, diner en slaapplek konden krijgen. Dat leek ons wel wat. Het bleek een groep van 14 fietsers te zijn, die een week lang een tocht fietse langs oude stadjes in de Po-vlakte. Hiermee promoten ze de nieuwe Lonely-planet gids over deze regio.
We werden hartelijk ontvangen en overal bij betrokken. We fietsten mee over het plein voor een video-opname die 3 maal overnieuw moest. We liepen mee met een rondleiding door het oude vestingstadje wat in het Italiaans was een 1 uur duurde. De mecanicien van de groep smeerde onze fietsketting, waardoor die nu niet meer piept en kraakt. We werden ook nog in een interview vernoemd dat ze hadden met de locale radio.
Het diner bleek toch niet georganiseerd. Wij zijn gezellig met een Amerikaan van de groep gaan dineren, die ons vertelde over de Italiaanse keuken en eetgewoontes. We sliepen in een comfortabele slaapkamer in een oud universiteitsgebouw.

Dag 16: 25 juni Sbbioneta - Zocca 132km.

We waren vroeg wakker en vonden het jammer dat we de dag ervoor maar 5o km. hadden afgelegd. Daarom al om 6.45 de fiets op en na 20 km. in een eetcafe ontbeten.
De eerste kilometers verliepen snel, omdat we nog steeds door de Po-vlakte fietsen.
Onderweg krijgen we leuke reacties van mensen langs de weg. Ze hebben bewondering voor ons. Een vrouw uit de winkel komt met papier en pen, waarop ons pap zijn leeftijd moet opschrijven. 68, 'complimento' reageerde ze. Toen we een groepje oudere mensen vertelde dat we naar Rome gaan fietsen, discusseerde ze onderling en wezen dat we dan de verkeerde kant op fietste. Met vertrouwen in onze GPS toch gewoon onze route vervolgd naar Modena. Na 100 km. veranderde het vlakke landschap plotseling en volgde er direct een zware klim over de eerste bergen van de Apenijnen. Een bedriegelijke klim over aaneengeschakelde heuvels. Je ziet totaal niet hoever je nog moet en hoe hoog de bergen zijn die nog komen. Via een slingerde klim van 50 meter hoogte naar 800 meter hoogte vinden we boven op de berg een hotel in Zocca. We zijn zeer tevreden dat we vandaag weer 132 km. dichterbij Rome zijn gekomen.

Dag 17: 26 juni Zocca - Montale 104km.

Na een lange afdaling volgde weer een lange klim door het laatste deel van de Appenijnen. Deze keer volgde de weg een beekje door bosgebied. Toen we bijna boven waren viel er een buitje die voor de nodige verfrissing zorgde.
Na een stijle afdaling bereiken we het mooie stadje Pistoia dat in Toscane ligt. Op de markt kwamen we 3 belgen tegen op bepakte fietsen. Zij fietsen precies dezelfde route, maar zijn vanuit Basel vertrokken. Het verbaasde hen dat wij met de over de Alpen zijn gefietst. Hun hadden dat deel met de trein afgelegd, omdat er bovenop te veel sneeuw zou liggen.
In deze stad geeft het routeboekje biedt het boekje de keuze voor verschillende wegen naar Rome. Wij kiezen ervoor om wel de omweg via Florence te rijden, maar niet via Assisi te gaan. Op een bankje in het park berekenen we dat het nog 400km. is naar Rome en dat is een mooie afstand voor de komende 4 dagen. We besluiten in dit stadje Pistoia een hotel te zoeken. Bij de 'Toeristinformation' wordt me verteld dat alle hotels vol zijn, omdat er morgen in de stad een evenement plaatsvindt. Het is een wedstrijd waarbij men de hoge Appenijnenberg op rent.
OP 10 km. buiten de stad hebben we een slaapplek gevonden.

Dag 18: 27 juni Montale - Quercegrossa 114 km.

Na 7 km. fietsen bereikte we weer de route, die ons langs de rivier naar Florence leidde. Hier was het fietspad afgesloten en werden we omgeleid over een graspad, omdat er over een afstand van 1 km bijna alle grote bomen waren omgewaaid op het fietspad. In het centrum van Florence belandde we in de mensenmassa van toeristen. Na wat rondgekeken te hebben op het mooie plein weer snel de drukke stad uit. Hier rijden we door het typische landschap van Toscane met zijn langwerpige bomen, slingerweggetjes en heuvels. Dus weer veel klimmen, terwijl het zweet over ons voorhoofd en in de ogen loopt.
In een volle bar in Greve in Chianti bekijken we de voetbalwedstrijd Engeland-Duitsland. Al snel blijken de enkele kijkers Engels te zijn. 'come on Engeland' schreeuwen ze fanatiek.
Toen de 4-1 gescoord werd en de wedstrijd dus beslist was, zijn we
direct weer doorgefietst want er volgde weer 2 pittige klimmen. Gelukkig stond de zon nu al lager.
In het toeristische Castellina in Chianti bleken alleen duurdere slaapplekken te zijn. Dus weer 10 km verder gefietst naar Quercegrossa waar veel 'agritourismo' te vinden is. Dit is een soort Italiaanse versie van slapen bij de boer.
Bij een wijnboer spreken we een man al zittend op zijn paard. Hij vertelde dat er in zijn 'countryhouse' op de heuvel nog een kamer vrij was. Eerst zijn we alweer een lekkere pizza gaan eten in het dorpje om in het donker weer terug te komen bij het huis waar we eerder al waren. Vervolgens reed de man voorop in zijn pickuptruck naar onze slaapplek. Op onze fietsen volgden we zijn achterlichten over onverharde stijle landweggetjes. Waar gaat dit naartoe? Bovenop een heuvel met prachtige wijnvelden slapen we in een bijgebouw van zijn huis. Dit is lux ingericht in verschillende vakantieverblijven. Dus heel wat anders dan 'Schlaf im Stro'. Hier hebben we een prachtig uitzicht op het verlichte dorpje.

• 28 Juni 2010 - 13:37

Hille:

Ongelooflijke mooie reisverslagen. Ik heb grote bewondering voor jullie onderneming. Ik hoef niet te zeggen houdt vol, want dat doen jullie zeker wel.Die pizza's lijken wel op fietswielen zo groot !!

• 28 Juni 2010 - 13:43

Brigitte:

Zo zo jullie staan er gezond gekleurd op, dat houdt vast bij de mouwtjes op :-) in Assisië is toch , ach ja wanneer ook al weer, en aardbeving geweest?Bernadette en Anouk zijn inmiddels ook al weer een paar dagen onderweg, ben benieuwd wie er het eerste zijn! Pet af, nou ja houden jullie hem maar op:-), voor jullie giga prestatie! Rome halen jullie dat staat wel vast!Geniet samen van de laatste kilometers, liefs

• 28 Juni 2010 - 18:39

Marian-Piet:

Jan-Joost,
    We zijn effe uit de lucht geweest,sorry,maar met de grootste bewondering gelezen van de spartaanse ,maar wel geweldige tocht die jullie uit je pedalen stampen.
    Chapeau,om jaloers op te worden.
    Alle jaargetijden snellen in rap tempo voorbij en in de morgen weet je niet waar je bed staat.
    Een groot avontuur,je moet maar durven.
    Oud en jong vormen samen een geheid koppel en de weg naar Rome lijkt dan een peuleschil.....maar zoals jullie het doen,daar heb je moed en doorzetting vermogen voor nodig.
    Sterkte en een warme groet vanuit Geffen

• 28 Juni 2010 - 18:51

Marian-Piet:

Bernadette en Anouk,

We lazen dat jullie vertrokken zijn om twee gebruinde,gespierde mannen op te halen die het presteren om deze monstertocht met succes af te sluiten in Rome.
    Een geweldige prestatie.
    Samen een goede en veilige reis en dat jullie net zo genieten als de tourrijders.Groetjes vanuit Geffen.

• 28 Juni 2010 - 19:21

Ruben:

Ha pap en Joost,

Goed bezig! Jullie zijn er al bekant. (hemelsbreed dan...nog maar 200 km)
    Ik had net Anouk aan de lijn. Ons mam en Anouk zijn nu in sienna, dichtbij waar jullie vannacht sliepen. Ze kunnen jullie nu niet bereiken, dus laat wat van je horen zodat julle elkaar kunnen treffen.
    Geniet er van!

Ruben

• 28 Juni 2010 - 22:18

Ha doortrappers!

Vanuit een warm en kurkdroog Liemt (dus ben ik druk met het beregenen van de tuin), lees ik dat het zeer jullie voorspoedig vergaat.
    Toen ik jou, Joost vanmiddag heel even aan de lijn had, was net de voetbalwedstrijd van Oranje afgelopen en vierden we in 't café onze overwinning op Slowakije.
    Jullie daarintegen waren toen gewoon aan het fietsen richting weer een zoveelste nieuwe slaapplek.
    Net als ons Ruben heb ik vanavond ook contact gehad met de 'bezemwagen' en hopelijk is het inmiddels gelukt elkaar gesproken te hebben en is het probleem met het beltegoed opgelost.
    Fijn dat jullie er de tijd voor nemen uitgebreid en leuk verslag te doen, ondanks dat dit best veel tijd vergt.
    Heel veel succes met het laatste stuk van jullie avontuurlijke reis!
    De groeten aan ons Mam en Anouk!

• 28 Juni 2010 - 22:39

Even een update.

Zojuist een sms ontvangen van Anouk:
    Vanavond hebben Joost en ons Pap contact gekregen met Anouk en ons mam, waarna ze elkaar hebben gevonden.
    Ze slapen nu met z'n 4en in een luxe bed & breakfast mét zwembad.

• 29 Juni 2010 - 01:34

Frans En Miek:

Hoi Joost en Jan, succes gewenst met de laatste 400 km. Geniet van Rome, want dat is een fantastische stad.

• 29 Juni 2010 - 11:15

Hallo Allemaal
    Fijn dat jullie elkaar nu ontmoet hebben. Hier gaat alles zijn gangetje
    Wij hebben zondag een fijne verjaardag van Jos gehad. Joost jij bent morgen ook jarig dit wordt wel een byzondere verjaardag.Fijn dat jullie zo vertrouwd met de mensen omgaan en dat jullie de medewerking hiervan ondervinden.
    Niet naar Assisië geweest? dat is anders wel een byzondere plaats,misschien wel een bedevaats oord.Misschien op de terugweg.Het gaat jullie allemaal goed.
    De tuinbonen staan op springen ze moeten van het land. Nee hoor het liedje dat kent Jan wel
    Geniet jullie maar lekker in Liempde komt alles in orde.
    Groetjes uit Schijndel

• 29 Juni 2010 - 18:00

Willie En Mientje:

Fijn om te lezen dat het jullie zo goed gaat.
    Ik heb Bernadette en Anoek nog even dag gezegd voor zij vertrokken en ik lees nu dat jullie inmiddels elkaar gevonden hebben.
    Joost van harte gefeliciteerd met je verjaardag morgen, geniet van deze bijzondere dag.
    Jan geweldig dat je al zover gekomen bent. deze reis heeft zeker veel indrukken op je gemaakt, die je nooit meer zal vergeten.
    Voor de komende dagen nog veel succes en geniet van Rome.
    Groetjes van willie en Mientje uit Liempde

• 29 Juni 2010 - 20:38

Niels:

Hey Joost,

Ik dacht bel je even zodat je je verhalen kon vertellen(had een hoop gelees gescheeld), maar helaas je nummer is niet bereikbaar.
    Maar leuk te lezen dat het zo goed gaat (tenminste in de verhalen die ik gelezen heb). Geniet nog van je weekje vakantie en alvast gefeliciteerd voor over 1,5 uur!!!

Groeten Niels

• 29 Juni 2010 - 22:23

Emiel:

Lang zal die leven, lang zal die leven, lang zal die leven in de gloria, in de gloria, in de gloria Hieperdepiep Hoera!
    GEFELICITEERD Joost!

• 30 Juni 2010 - 05:43

Ruben:

Ben ik extra vroeg opgestaan om de eerste te zijn... helaas....
    JOOST GEFLICITEERD!!!!
    fijne dag!

• 30 Juni 2010 - 09:45

Jos En Rini:

Joost Hartelijk gefeliciterd met jouw verjaardag al 27 jaar maak er een fijne dag van. Het is een kroon op jullie prestatie en dat mag vooral op zo'n dag gevierd worden.Met zijn viertjes is het wel leuk om Rome te verkennen.
    Groetjes uit Schijndel

• 30 Juni 2010 - 21:14

Willy Van Zuijlen:

Woensdagavond, 30jun10, om 23.00 uur.
    Ik mis 4 dagen van 't verslag. maar ik denk - weet bijna zeker, dat family Van Vugt nu in Rome is aangekomen.
    Een geweldige prestatie.
    Joost, Anouk, Emiel en Ruben jullie kunnen trots zijn op je PA en Bernadette op haar man!
    Het klusje is geklaard. Het doel bereikt.
    Na 'n paar dagen zien we wel langs de Boxtelseweg aan de boog/versiering of jullie in aantocht zijn. De "onderneming" dwingt respect af.
    Geroetjes van Annie en Willy van Zuijlen.

• 01 Juli 2010 - 14:38

Bernadette ik heb wat