Rome bereikt! - Reisverslag uit Rome, Italië van joostvanvugt - WaarBenJij.nu Rome bereikt! - Reisverslag uit Rome, Italië van joostvanvugt - WaarBenJij.nu

Rome bereikt!

Door: Joost van Vugt

01 Juli 2010 | Italië, Rome

28 juni Dag 19 Quercegrossa - Valiano 83km

In ons vakantiehuisje bij de wijnboer ontbeten met het brood en beleg dat we nog in de fietstassen hadden. Via landweggetje tussen de wijnvelden kwamen we weer op de route op weg naar stad Siena. Na lang zoeken een internetpunt gevonden in het centrum van deze mooie stad, die op een heuvel ligt. Het was overal in de stad supedruk, omdat er op 2 juli een wereldberoemde paardenrace wordt gehouden op het marktplein. Wij zagen dat het plein omgevormd werd tot een renbaan met tribunes. Je voelt de spanning in de stad voor deze spannend en gevaalijke wedstrijd, waarbij elke wijk door 1 ruiter vertegenwoordigd wordt. Daarna fietsen we op het heetst van de dag in Le Crete. Een uitgestrekt gebied met slechts hier en daar een cipres (langwerpige boom). In Asciano konden we in geen enkele bar het nederlands elftal zien, omdat het alleen op een betaalzender werd uitgezonden.
In Valiano zohten we een plek om te slapen en te eten. Een eigenaresse van een bar hielp ons door eerst een restaurant en daarna een B&B te reserveren. Tijdens het eten werd het donkerder (hier al om 21.30) en werden we gebeld door Anouk en Bernadette dat ze vanavond al bij ons wilden sluiten.
We zijn snel naar de B&B gefietst om te vragen of ze nog 2 extra slaapplekken hadden. We werden zeer gastvrij ontvangen en ook A&B waren welkom. Ze hadden moeite om ons te vinden. Het was geweldig om elkaar weer te ontmoeten. Ondanks dat het al laat was nog veel bijgekletst.

Dag 20: 29 juni Valiano - Viterbo 112km

We kregen bij het ontbijt van de gastvrouw een zelfgemaakte taart, die ze gisteravond speciaal voor ons gemaakt had. Daarna stapten wij weer op de fiets, terwijl Anouk en Bernadette in het zwembad doken in de tuin van de B&B.
Na een vlak grindpad van 40km kregen we een flinke klim. Op de weg waren aanmoedingingsteksten gekalkt voor o.a. Basso en Pantani die tijdens de giro van 2002 hier voorbij kwamen. In de afdaling met slecht wegdek vloog de GPS van de fiets, stuiterde over het asfalt. Gelukkig doet ie het nog. In Orvieto de brabantse Mark (40) ontmoet, die op 17 mei al is aangefietst. Hij heeft zijn werk en huis opgezegd en heeft nu alleen zijn fiets en tent nog. Hij weet niet hoelang hij nog onderweg blijft en waarheen. Twijfelt om naar Spanje of Israel te fietsen.
In Bagnoregio was de weg afgesloten omdat er een rots over de weg was gevallen, die wij met de fiets nog net konden passeren. In het centrum van Vierbo vonden we een hotel voor ons 4-en. Hier kwamen we toevallig weer Mark tegen, die in deze regio geen camping kon vinden.

Dag 21: 30 juni Viterbo - Anguillara Sabazia 68km

Op mijn verjaardag fietsen wij weer verder en bekijken Anouk & Bernadette het stadje. We fietsen in de hete zon over een berg (een hele oude vulkaan).
We hobbelden over een heel slecht pad. Het leek wel mountainbiken. We fietsten nog 12 km langs het meer van Bracciano. In Anguillara gingen we op zoek naar een slaapplek. Hier ontmoeten we een stel uit Erp, die ook naar Rome zijn gefietst en nu op de bus wachten om weer terug te gaan naar hun camping. Ze vertellen dat er leuke mobile-homes te huren zijn. Dus wijzen hun de weg naar de camping terwijl ze in onze vito-bus meerijden. Ik blijk hun dochter te kennen van vrijwilligerswerk in Lourdes. En ons pap kenden natuurlijk ook weer mensen die zij goed kennen.
Op deze camping van Nederlandse beheerders huren we voor 5 nachten een nette mobile-home (soort sta-caravan) met alle voorzienigen. We kunnen van hieruit in 1 uur met openbaar vervoer in hartje Rome zijn. We nemen bij het prive-strandje van de camping een duik in het grote meer. Heerlijk vakantiegevoel!
Ter gelegenheid van mijn verjaardag zijn we uit eten gegaan op een terras aan het meer, waar de lichtjes van de dorpen te zien zijn die aan het andere kant van het meer liggen. We zitten tussen de Italianen heerlijk te eten. Het valt ons op dat Italianen heel veel en snel eten, hoe mager de meeste ook zijn. Tenslotte verrast de ober mij met een stuk tiramisu met een kaarsje.
Een top verjaardag!

Dag 22: 1 juli Anguillara - Rome (Sint Pietersplein) 42km

Weer vroeg op pad voor de laatste loodjes. In de richting van Rome gaan de landweggetjes over in steeds drukkere wegen. We zigzaggen langs de vele verkeerd geparkeerde auto's. Na dit gevaarlijk drukke gedeelte van de route fietsen we langs de hoge muur van Vatiacaanstad naar het Sint Pietersplein. We hebben het gehaald!
In de schaduw van 1 van de pilaren hebben we een mooi uitzicht over het plein waar mensen van heinde en verre naartoe komen. We ontmoette ook nog een andere Nederlander die ook net was aangekomen. Hij was via een andere route naar Rome gefietst, want er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome.
Tegelijkertijd ontmoetten we Bernadette en Anouk, die met de camera vastlegden dat we Rome bereikt hebben. Hier zijn we best trots op.
Na nog even rondgekeken te hebben zijn we met de fiets in de trein terug gegaan naar onze camping.
Onze fietstocht van 2023km zit erop. We gaan nu met zijn vieren nog 4 dagen genieten van Rome en deze camping aan dit mooie meer.

• 01 Juli 2010 - 19:48

Joost:

Wat stond er nog meer op het menu? Het desert was dus tiramisu. Gaan jullie nog naar het vaticaan? Hier is het ondelovelijkbloedheet. Tot ziens, *****Joost*****

• 01 Juli 2010 - 19:55

Marjan Kuijpers:

Gefeliciteerd Joost!!! Een superprestatie!

• 01 Juli 2010 - 20:02

Wim-Thea:

Geweldig dat je dit gedaan hebt.
    Dit zal je nooit meer vergeten.
    Nog een paar fijne dagen gewenst.
    Gr. Wim-Thea

• 01 Juli 2010 - 20:45

Monique Broeren:

Gefeliciteerd Mannen
    Wat een prestatie.

Geniet nog maar fijn met z'n viertjes

• 01 Juli 2010 - 20:45

Jakomien:

Joehoee fantastisch gedaan! Proficiat Jan en Joost!

Veel plezier in Rome met z'n 4tjes.

• 01 Juli 2010 - 20:52

Floor:

Wauw, wat een prestatie, gefeliciteerd!!! En de groetjes aan Anouk :)

Groetjes, Floor

• 01 Juli 2010 - 20:55

Rini, Jos En Eduard:

Proficiat dat jullie het gehaald hebben ook Mari van de Heiden vind het een hele prestatie.
    Het Bisdom heeft in Rome
    vorig jaar vele kerken bezocht en veel gebeden.
    Het is een byzondere stad
    en een hele belevenis.
    Niet oranje gekleed gaan
    of anders de
    broekzakken leeg.

Het is morgen 35 graden

• 01 Juli 2010 - 23:49

Frans En Miek:

Proficiat, zowel met je verjaardag, als met de geleverde prestatie. Chapeau

• 02 Juli 2010 - 05:43

Brigitte:

Wat een avontuur!Fantastisch dat deze droom waar gemaakt is door jullie!En al plannen gemaakt voor de volgende uitdaging onderweg?Moskou, Timboektoe, ??? Nou nog heerlijk genieten met z'n 4-ren en J+J de rest van hun body bijkleuren, pas op voor verbranden zou slordig zijn toch zo'n randje vervel;-)Moeten jullie trouwens niet aftrainen nu? Joost uiteraard van Hartegefeliciklapzoen voor je jaardag.Groetjes en liefs voor allen.

• 02 Juli 2010 - 07:20

Marion Coolen:

Bravissimo!!!
    Wat een mooie prestatie.
    Joost nog proficiat met je verjaardag.
    Voor jullie samen nog een mooie vakantie en een veilige terugreis.
    Groetjes aan iedereen daar van iedereen hier.

• 02 Juli 2010 - 08:00

Marian-Piet:

Proficiat!!!!!!

Een geweldige prestatie.

Straks horen we de verhalen nog,maar jullie reisverslagen spreken boekdelen.Heel veel plezier net z"n vieren en wij gaan vanmiddag Holland op de kaart zetten..... of ons verdriet stilletjes wegdrinken.

p.s
    Joost ,gefeliciteerd met je verjaardag.
    Helaas was het iets te ver,maar erkomen nog meer dagen

• 02 Juli 2010 - 10:12

Jac/Audrey/Stef/Ivo:

Gefeliciteerd, jullie hebben een topprestatie geleverd !!! Erg leuk om jullie te kunnen volgen via de reisverslagen en de foto's. Geniet met vieren van de welverdiende rust aan het meer. Groeten uit Veldhoven !

• 02 Juli 2010 - 10:18

Pim:

Hoi Joost en Jan.

Gefeliciteerd met het behalen van Rome! Respect en een beetje jaloers ;-) Leek me erg gaaf en een leuke en bijzondere ervaring. Leuk om jullie avonturen mee te lezen.
    Ook nog van harte met je verjaardag en voor vanavond veel plezier met Oranje en Ghana!!

Gr Pim

• 02 Juli 2010 - 10:27

Hille:

Van Harte Gefeliciteerd met deze prestatie. Veel respect voor jullie allebei. Voor mij zijn jullie wereldkampioen, nu de voetballers nog !!!

• 02 Juli 2010 - 21:07

vanavond de plantenbakken
    nog nagekeken en alles in orde gemaakt in Liempde. Nu kunnen jullie
    weer thuis komen en wij wensen jullie een goede terugreis.

• 03 Juli 2010 - 08:43

Anky:

Hoi Hoi Ome Jan en Joost,

Tjonge ! wat een top prestatie ! Proficiat !
    Erg leuk om te zien !
    Nog veel plezier met
    jullie vieren !
    Ook de groetjes van
    Fien en Frans,
    Jos,Anky,Tom en Joep

• 03 Juli 2010 - 15:10

Grad En Jeanne:

Hallo, Jan, Joost, Bernadette en Anouk.
    Een hele knappe prestatie van Jan en Joost.Proficiat!!
    Geniet samen van de prachtige stad Rome. En wij wensen jullie nog een goede en veilige terugweg.
    Grad en Jeanne

• 03 Juli 2010 - 18:45

Gerda En Kees:

Jan en Joost,
    Wij vinden het een enorme prestatie wat jullie daar neergezet hebben. Chapeau. Wij hopen dat jullie er nog lang van mogen nagenieten en kunnen terugzien op een prachtige prestatie. En nu het persoonlijke verslag en de foto's nog!!!Bij deze wil ik jullie uitnodigen om een verslag van jullie reis te schrijven voor het Teuns Buukske. Tot slot de hartelijke groeten van ons beiden.

• 05 Juli 2010 - 19:03

Bert En Annie:

Jan en Joost, in een woord geweldig wat jullie hebben volbracht .Dit doen niet veel gildenaarden jullie na. We hopen dat jullie er nog met ze allen thuis nog lang van na kunnen genieten ,nogmaals
    proficiat Jan en Joost .

Groetjes Bert en Annie

• 06 Juli 2010 - 09:58

Rini, Jos En Eduard:

Nu jullie vanmorgen thuis zijn gekomen kunnen
    jullie vanavond fijn voetballen kijken,rust nu maar even uit