S`nachts bestolen - Reisverslag uit Akroso, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu S`nachts bestolen - Reisverslag uit Akroso, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu

S`nachts bestolen

Door: Joost van Vugt

Blijf op de hoogte en volg

29 Maart 2006 | Ghana, Akroso

Hallo allemaal,

Afgelopen donderdagnacht ben ik snachts op mijn kamer bestolen.

Ik zat savonds te lezen met de rug naar het raam, toen ik geritsel hoorde bij mijn raam. Ik keek om en dacht een hagedis gezien te hebben. Ik heb geprobeerd de luiken dicht te doen, maar het lukte me niet om het linker luik dicht te maken. Ik zag voor de eerste keer een gat in het net dat voor het raam zit (tegen muggen). Ik heb het gat opgevult met een stuk papier, zodat er geen hagedis meer binnen kon komen. Omdat ik niet wakker wilde liggen vanwege hagedissen, heb ik oordopjes ingedaan en mijn klamboe nog eens extra goed ingestopt onder mijn matras. Snachts om 1.30 werd ik opeens wakker en zag het muskeeto-net voor het raam in de fik staan. Ik sprong uit het raam en heb met mijn zakjes drinkwater het gat geblust. Ik was in een roes en ik dacht er alleen maar aan dat ik mijn raam weer moest sluiten. Toen ik weer probeerde het linkerraam te sluiten, lukt het weer niet. Ik zag dat er een stuk metaal in de weg zat en ik duwde het weg. Toen kwam het meteen weer tevoorschijn en ik duwde het weer weg. Opeens zag ik dat het metaal bewoog en besefte ik dat het het uiteinde van een kapmes was (In Ghana heeft iedereen een kapmes. Ze doen er alles mee. Zoals wieden, kokosnoot openen enz. Zelfs veel kinderen nemen zo'n kapmes mee naar school. Het is ongeveer 30 centimeter lang). Ik schrok en rende naar de deur om de buurman wakker te maken. Ik keek nog even over mijn schouder en ik zag hoe een man met zijn arm door mijn raam en het verbrande net mijn scheerapparaat van mijn tafel pakte. Ik zag ook zijn gezicht, maar het was buiten zo donker dat ik hem niet goed kon zien. Het duurde even voor dat de buurman wakker werd en in mijn kamer was. De dief was toen al weg. Meteen werd iedereen die bij mij op het erf woont wakker gemaakt en kwam kijken. Ik merkte toen dat naast mijn scheerapparaat, ook mijn Nokia 3310 mobiel en mijn 'Addidas'-horloge (die ik net voor 2,5 euro in Accra had gekocht) waren gestolen.

De man heeft waarschijnlijk al heel de avond met zijn kapmes aan de andere kant van het raam gestaan en zijn kapmes tussen het luik en het raamkozijn gehouden, zodat ik het luik niet kon sluiten. Hij heeft denk ik geprobeerd om het papiertje, dat ik in het net had gestopt, te verbranden. Maar toen ging het net ook in de fik. Mijn mobiel is waarschijnlijk al eerder op de avond gestolen, want Arjan had om 23.00 een telefoontje van mij ontvangen en hij hoorde een man heel kort in Ghanees Engels wat brabbelen. En hij heeft om 1.40 snachts drie sms-jes in het Nederlands ontvangen, die met mijn mobiel zijn verstuurd. Het volgende exacte bericht was geschreven "Ik ben thuis, bel me da". Heel vreemd dus en ik kan me niet herrinneren dat ik dit bericht ooit met mijn mobiel heb verstuurd of ontvangen, want anders had het nog in het geheugen van de mobiel kunnen zitten.
Rienke heeft dezelfde avond ook geritsel gehoord bij haar raam en hun hond was heel lang en hard aan het blaffen. Dus de man is daar waarschijnlijk ook geweest.

De volgende dag vertelde mijn zus dat die donderdag overdag ene Yaw haar hetvolgende had gezegd: "Ik haat obruni's (blanken). Het zijn roder apen. Ze zijn rijk en hebben heel veel spullen. Ik ga ze bestelen."
Deze informatie is ook aan de politie verteld en daarmee was deze Yaw meteen hoofdverdachte. Eerst heb ik de politie alles verteld en mijn raam enzo laten zien. Daarna ben ik met de rechercheur meegelopen en zag hoe ze naar 2 jongens liepen die onder een boom zaten. Het bleek de verdachte Yaw en zijn vriend. Ze werden in op zijn Ghanees in de boeien geslagen. Oftewel ze werden eerst drie keer kei hard met de vlakke hand in het gezicht geslagen. Daarna werden ze met een taxi afgevoerd, die ik moest betalen. Want politie-autos kennen ze niet bij de politie in Akroso.

De jongens hebben ontkent dat ze mijn spullen heb gestolen. In Ghana lijkt het normaal dat het slachtoffer heel veel besluiten neemt. De politie vraagt me namelijk: Wil jij dat ze de gevangenis in gaan?, wil je dat ze berecht worden?, Denk jij dat ze schuldig zijn?
Ondertussen zijn de ouders van deze Yaw al heel veel vaak bij mijn ouders geweest om te smeken om de jongens vrij te laten. Ze willen ook smartegeld betalen. De moeder begon ook met een harde stem en heel snel een hele preek tegen mij in het Twi. Ik kon er natuurlijk geen bal van verstaan. Emma en ik heb besloten te wachten tot Meneer Bokoo maandag terugkwam uit Capecoast. We hebben toen besloten om het smartegeld van bijna 1,5 miljoen Cedi (145 euro) aan te nemen.
De jongens zijn al vrij. Het geld wordt vrijdag betaald door de Yaw's vader. Zo heeft hij nog even de tijd om van verschillende mensen geld te gaan lenen. 145 euro is veel geld en hij heeft rugklachten, dus hij heeft niet veel geld (AOW kennen ze hier namelijk niet). Het is allemaal een nare situatie. Maar dit is wel het beste voor iedereen, want de vader wil niet dat zijn zoon voor misschien 1 a 2 jaar in de gevangenis zou belanden. En ik zou er waarschijnlijk ook niks mee opschieten als het voor het gerecht zou komen. Het zou me ook heel veel tijd kosten en het zou goed kunnen dat ze me oproepen in de weken dat ik een rondreis door Ghana wil maken.
Van het geld kan ik de schade aan het raam betalen. Ik moet de politie 30 euro geven en dan hou ik nog wat over als schadevergoeding voor mijn gestolen spullen.

Maar het geld en de spullen zijn niet het belangrijkste voor me. Voor mij was het ergste dat ik me niet meer veilig voelde in mijn eigen kamer in mijn eigen dorp. Ik heb heel de eeste nacht geen oog meer dicht gedaan. Het raam is meteen gerepareerd en er is een herwerk voor het raam gemaakt, zodat niemand er meer met een arm doorheen kan steken. Iedereen, ook de contactpersoon van de organisatie, heeft me gezegd dat het absoluut niet nog een keer zal gebeuren.

Iedereen is heel aardig en bezorgd over me. Ik was op vrijdag niet op school komen opdagen. Maar de volledige staf van de Presbyschool kwam na schooltijd naar mijn huis om te kijken hoe het met me ging. Ook het gastgezin is heel bezorgd. Toen ik zondagavond terugkwam van een weekendje Accra en ik vroeg of een harig spin (van ongeveer 5 centimeter lang) misschien gevaarlijk kon zijn, stond meteen heel mijn familie in mijn kamer. Ze hebben de spin weggeveegd, 2 hagedissen uit mijn kamer gejaagd, 1 grote kakkerlak opgeruimd en ze hebben meegeholpen om mijn klamboe weer op te hangen. Echt schatjes dus! Emma, mijn gastmoeder, was heel bang dat de vrijwilligersorganisatie nu nooit meer obruni's in haar gezin zou plaatsen, maar de contactpersoon heeft haar al gezegd dat er na mij zeker weer nieuwe mensen bij haar worden geplaatst.
Ik voel me nu al weer veel veiliger gelukkig en ik kan dus weer genieten van mijn reis hier in Ghana!!!

Kort:
Arjan is ziek sinds gisteren. Hij heeft malaria. Het gaat nu al weer wat beter. Hij heeft injecties en krijgt medicijnen. Waarschijnlijk zal hij binnen een paar dagen zijn opgeknapt.

Vooruitzichten:
ik zal zo snel mogelijk weer een nieuw bericht plaatsen en vertellen over de eclips/ maansverduistering van vandaag. Het was geweldig! maar daarover later meer.

Jullie hoeven je zeker niet ongerust over me te maken. Het gaat prima met me.

Groetjes Joost

  • 29 Maart 2006 - 19:31

    Ome Joost:

    Dat vind ik nu echt geen leuk avontuur. Is Ghana wel een geschikt land voor 50 plussers. Ondanks alles wens ik je nog een goede tijd toe. Groeten, ook namens T.A. ome Joost.

  • 29 Maart 2006 - 20:35

    Frans (en Miek):

    Joost, ik zijn blij dat je weer wat vertrouwen hebt gekregen en je ook weer veilig voelt. Op je vorig bericht direct met Det gebeld voor meer info, maar zij wist ook niet precies wat en hoe, daar was het telefoontje met jou te kort voor.
    Over de eclips wil ik uiteraard wel meer horen en foto's zien als je die gemaakt hebt. Het lijkt mij een hele ervaring in zo'n ver land om dat mee te maken. Hoe ging de plaatselijke bevolking er mee om. Nog veel bijgeloof rondom dit soort dingen?
    Als ik het goed heb begrepen zijn er 2 scholen in jouw dorp. Hoeveel inwoners heeft het ongeveer? Wat is het verschil tussen de 2 scholen?
    Det vertelde ook nog dat de spullen die je vanuit Nederl;and had opgestuurd voor het grootste gedeelte gestolen zijn. Ook dat soort ervaring geeft weinig vertrouwen in de Ghanese bevolking, denk ik.
    Het gaat je goed en we blijven je volgen.
    Frans en Miek

    PS
    Via jouw site ook weer eens iets van Vincent vernomen. Het was weer geheel en al in zijn stijl!

  • 30 Maart 2006 - 06:26

    Fransje:

    Ha die Joost, wat een rot ervaring, heel vervelend dat dit gebeurd is! Hoop dat je het gauw een plekje kunt geven, gelukkig veel steun van de locals. Waardeloos dat de schoolspullen gestolen zijn, dan je vriendje nog ziek, we hopen dat jullie gauw weer kunnen gaan genieten van alle positieve ervaringen in Ghana, wel goed om te weten dat jullie dit samen kunnen delen. Houd je Arjan een beetje in de gaten voor mij? Liefs uit Leiden

  • 30 Maart 2006 - 06:59

    Anja:

    Hey Joost, wat vervelend van de diefstal en de rompslomp er om heen. Je moet maar denken dit is ook Ghana! Wij zijn in Cuba ook beroofd van een rugzak, je hebt de hele dag een klote gevoel, maar dat hoort ook bij Cuba zeiden wij, en lieten er onze vacantie niet door verpesten! Probeer dat ook! Raar land met z'n communisme maar ook vriendelijk gastvrij proper en mooi. Ik houd het kort, maar blijf genieten he.
    Groetjes van Anja en de hele bubs!

  • 30 Maart 2006 - 07:03

    Hennie:

    Hallo Joost!
    gelukkig is alles weer oke met je.
    Wens je nog een hele fijne tijd in Ghana.
    Groetjes , knuffels en vooral een dikke kus uit het verre Oss komen naar je toe !!

  • 30 Maart 2006 - 09:46

    Cariènne:

    Hé Joost, Ik had je verhaal al vernomen van Anouk die dit weekend bij mij was. Nu val ik pas net in al je avonturen in, maar ik begrijp iets niet uit je verhaal. Je schrijft over je zus. Moet ik hier bedenken dat dit je gastgezin zus is? Ik zal je oude berichten eens doorspitten.
    Iig ben ik heel blij dat je je weer veilig voelt. Ben je eigenlijk niet bang voor spinnnen? Als ik een harige spin van 5 centimeter in mijn kamer zou hebben zou ik niet gaan vragen of hij gevaarlijk was. Ik zou moord en brand gillen tot hij opgeruimd zou worden ;).
    Ik ben benieuwd naar je volgende bericht.
    Liefs Cariènne
    P.s. Tof dat je voor de klas mag staan. Leuk hè?

  • 30 Maart 2006 - 10:07

    Cariènne:

    Hé Joost,
    Hier ben ik nog een keer. Nu heb ik wel al je berichten gelezen. Leuk om te lezen hoe je het daar hebt. En ik begrijp nu ook dat je behalve Anouk nog meer zussen en zusjes hebt daar in Gana :)
    Ik kijk al weer uit naar je volgende bericht.
    Liefs Cariènne

  • 30 Maart 2006 - 13:24

    Ruben:

    Joost,

    We hadden hier al het een en ander van gehoord, maar het is fijn om nu het hele verhaal te horen.
    Een paar vraagjes:
    Als ik het goed begrijp ontkennen de jongens dat ze het gedaan hebben. De spullen zijn dus ook niet terug te vinden?
    De jongen die je bestolen heeft komt uit je dorp?
    Weet je zeker dat hij het gedaan heeft?
    Heb je geen angst om hem of vrienden/familie van hem tegen te komen?
    Dit is niet om je angst aan te praten hoor, lijkt me niet nodig aangezien je zo goed werd opgevangen door je omgeving. Ik heb ook weer het een en ander over mezelf te vertellen, maar daarvoor verwijs ik naar het mailtje dat ik vanvond ga schrijven.....
    Gegroet
    Ruben

  • 30 Maart 2006 - 13:24

    Ruben:

    Joost,

    We hadden hier al het een en ander van gehoord, maar het is fijn om nu het hele verhaal te horen.
    Een paar vraagjes:
    Als ik het goed begrijp ontkennen de jongens dat ze het gedaan hebben. De spullen zijn dus ook niet terug te vinden?
    De jongen die je bestolen heeft komt uit je dorp?
    Weet je zeker dat hij het gedaan heeft?
    Heb je geen angst om hem of vrienden/familie van hem tegen te komen?
    Dit is niet om je angst aan te praten hoor, lijkt me niet nodig aangezien je zo goed werd opgevangen door je omgeving. Ik heb ook weer het een en ander over mezelf te vertellen, maar daarvoor verwijs ik naar het mailtje dat ik vanvond ga schrijven.....
    Gegroet
    Ruben

  • 30 Maart 2006 - 15:40

    Ruben:

    beetje dubbelop .....

  • 02 April 2006 - 20:32

    Brigitte:

    Wauw wat een gebeurtenis weer.
    Fijn dat alles zo snel verholpen is zodat je je nu weer wat veiliger kan voelen. Al zul je vast nog erg allert reageren op elk geluidje 's nachts lijkt me.
    Ik kon een hele tijd niet op je site, gelukkig vandaag weer wel. Nu nog even je eclipsverhaal lezen, ben benieuwd!
    De tijd vliegt voor je, of valt dat mee.
    Geniet en laat ons ervan mee genieten. Ik kijk er naar uit !
    Hoe is het veiligheidsgehaltegevoel van Rienke en Arjan ?
    Is Arjan weer opgeknapt, ik hoop dat hij er niets blijvends van overhoud.
    Groet aan je gastfamilie en de anderen, liefs Gtt

  • 09 April 2006 - 10:20

    Monique:

    Hoi Joost,

    Wat maak je toch een hoop mee daar in Ghana! Als ik je verhalen lees zou ik echt wel mee hebben gewild! En dan dat verhaal over die diefstal! Ik zou me kapot schrikken als er iemand met een kapmes voor mijn raam stond! Gelukkig is het goed afgelopen en heb je de meeste spullen terug. Ik ben blij om te horen dat het ondanks het voorval toch weer goed met je gaat en dat je je weer veilig voelt. Erg jammer dat er schoolspullen zijn gestolen. Jij wil je best doen om die kinderen te helpen en dan worden er gewoon spullen gejat! Vind ik wel zielig voor je. Ergens is het wel grappig dat er nu 5 Ghanezen in een DVG shirtje lopen, al vind ik het schandalig dat er zoveel gestolen wordt!
    Hier in Boxtel/Liempde zijn we druk bezig met repeteren voor het concert van de Big Band. Dat is al 4 en 5 juni! Chantal en ik zitten samen met 4 dames van het Jongbelegenkoor in het achtergrondkoor. We hebben een paar keer geoefend en het gaat al best goed. Het is in ieder geval heel erg leuk om te doen. Verder zijn we bezig met het organiseren van een paasactiviteit en de kampdag. Maar hier kan ik nog niet veel over zeggen want als iemand van het koor dit leest is de verrassing eraf!
    Geniet van je rondreis en ik hoop dat Arjan gauw weer opknapt. Ik ben nu al benieuwd naar je volgende verhalen!

    liefs, Monique

  • 11 April 2006 - 16:35

    Karin Saris:

    Joost
    wat een spanning daar in Ghana, en ik hoop dat het goed gaat met Arjan ik malaria dodelijk???
    nou ja nog veel plezier

    Karin Saris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Akroso

Vrijwilligerswerk Ghana

Recente Reisverslagen:

29 Juni 2006

Gewoon weer in Liempde

24 Juni 2006

Goodbye Ghana!

22 Juni 2006

Reizen door Ghana

14 Juni 2006

Eerbetoon op school

08 Juni 2006

Een tijd om nooit te vergeten

Niels, ik en Leon

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 84916

Voorgaande reizen:

21 Januari 2012 - 06 Februari 2012

Vakantie Thailand

14 Februari 2011 - 05 Maart 2011

Sri Lanka

10 Juni 2010 - 06 Juli 2010

fietstocht naar Rome

12 Februari 2006 - 25 Juni 2006

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: