missie 'eclipse' - Reisverslag uit Akroso, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu missie 'eclipse' - Reisverslag uit Akroso, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu

missie 'eclipse'

Door: Joost van Vugt

Blijf op de hoogte en volg

30 Maart 2006 | Ghana, Akroso

Hallo iedereen,

Bedankt voor jullie aardige en snelle berichten. Het gaat weer helemaal goed met me. Ik relativeer wat er allemaal gebeurt is. Ik ben blij dat ik wakker ben geworden toen mijn raam in de fik stond en dat ik het vuur dus op tijd heb kunnen blussen. En ik ben blij dat de inbreker me niks lichamelijks heeft aangedaan, want hij had toch een behoorlijk kapmes in zijn hand en ik kwam daar dicht met mijn hand in de buurt. En gelukkig is mijn gluudnieuwe digitale camera niet gestolen, want die lag ook vaak op die tafel.

De zonsverduistering
Woensdag was er een totale zonsverduistering te zien in Akroso!!! Bijna alle Ghanezen zijn echter doodsbang ervoor. Dat komt omdat er op de radio en televisie wordt verteld, dat men binnen moet gaan zitten. Men moet niet naar buiten gaan, want als men in de zon kijkt wordt met blind. Veel meer wisten ze niet en men was dan ook echt heel bang. Mijn gastmoeder noemde het ook een gevecht tussen zon en de maan, waar ik niet naar mocht kijken. Haar kinderen mochten ook niet naar school, zodat ze zeker wist dat ze niet naar buiten kwamen.
Eergisteren vroeg ik aan de hoofdmeester wat er op school gebeurt tijdens de zonsverduistering. Hij zei: 'We sluiten alle kinderen op in de kerk. We maken de deuren en ramen dicht, zodat we zeker weten dat ze niet naar buiten kijken.' Ik heb gezegd dat ik heel teleurgesteld zou zijn, als alle schoolkinderen niets van de zonsverduistering zouden zien. Het is namelijk de enige keer in hun leven dat zij het kunnen zien. Ik heb ze vervolgens kunnen overtuigen dat het niets levensgevaarlijks was en dat je gewoon naar buiten kunt gaan. Ik vertelde dat ik in Engeland 7 jaar geleden al een keer een halve zonsverduistering had gezien. Toen ik vertelde dat ik in Accra al 1 eclipse-bril had gekocht, ontstond het idee om alle kinderen 1 voor 1 door de eclipse-bril te laten kijken. Maar ik zou aan 1 bril niet genoeg hebben. Ik was gedreven om brillen te kopen, want ik wilde perse dat heel de school het gezien zou hebben. Ik heb dinsdag geen les gegeven en ben meteen op zoektocht gegaan naar eclypse-brillen. Ik heb de laatste 2 brillen van heel Akrosso gekocht. Toen ben ik naar Oda geweest (25 km. verderop). Ik ben op drie verkoopplaatsen geweest maar er was er nergens meer 1 te krijgen. Toen ben ik via Akroso naar Swedru gegaan en daar heb ik er met moeite nog 1 kunnen kopen. Dus toen had ik 4 eclipse-brillen. Ik heb er 1 aan mijn gastfamilie gegeven en de overige drie heb ik voor de school gebruikt.

Eclipse-missionaris:
Ik voelde me dinsdag echt een soort missionaris, omdat ik tegen iedereen vertelde dat je gewoon naar buiten kunt tijdens de zonsverduistering. Ik overtuigde mijn gastgezin en mijn collega's op school. Ik vertelde erover en legde het uit in de tro-tro en in een hutje waar ik moest schuilen vanwegen een harde tropische regenbouw.

De eclipsedag:
Gisterenmorgen was het dan zo ver: De Eclipse-dag. Alle kinderen van de school zaten zoals afgesproken in het kerkgebouw dat naast de school staat. Van de 320 schoolkinderen waren er ongeveer 150 aanwezig.
Eerst heb ik een grote leeslamp van meneer Bokoo op het altaar gezet. En ik heb alle kinderen,met behulp van een stuk rond papier dat ik voor de lamp hield, uitgelegd wat de Eclypse is. De hoofdmeester vertaalde me in het Twi. En toen begon het. Alle kinderen mochten klas voor klas naar de deur lopen. Daar konden ze 1 voor 1 naar een leraar lopen die een eclypse-bril in zijn hand had. Een leraar had er ook eentje meegenomen, dus we hadden er nu vier en we konden dan ook in korte tijd heel veel kinderen laten kijken. Het was raar om te zien hoe doodsbang de kinderen waren. Ze durfde alleen maar naar de grond te kijken. Sommige hielden zakdoeken voor hun ogen en enkele deden helemaal hun ogen niet open tot ze een eclypsebril op een hoofd hadden. Ik vertelde ze enthousiast over wat ze zagen en de kinderen vonden het gigantisch interessant. In de kerk waren alle kinderen heel luid muziek aan het maken en aan het trommelen en zingen. Al snel hadden alle klassen al 1 keer gekeken en kon ik eindelijk een keer zelf kijken hoe het eruit zag. Toen de zon bijna recht achter de maan was, hebben we een tijdje met alle leraren samen gekeken. Ik verbaasde me erover hoe licht het nog was, terwijl er nog maar een klein stukje zon te zien was. Dan besef je hoe sterk de afrikaanse zon is. En toen opeens was het donker. alle leraren vluchte onder het afdakje van de school en gebaarde dat ik mee moest komen. Ik bleef buiten staan en kon met blote ogen naar de volledige Eclipse. Ik probeerde alles om de leraren te overtuigen dat het niet gevaarlijk was en dat je gewoon met blote ogen ernaar kunt kijken. Het is als naar de maan kijken. Maar ze waren echt doodsbang. Ik was dus de enige van heel de school die dat gezien heeft en ik vond het echt prachtig om zo'n cirkel van zonlicht rondom de maan te zien!! Na drie minuten was het opeens weer licht en kwamen de leraren weer naar buiten. We hebben toen voor de tweede keer alle kinderen nog een keer naar de zon laten kijken. ik vertelde alle kinderen dat de zon nu aan de andere kant van de maan is te zien, omdat de zon achterom de maan is gedraaid. De school staat midden in het dorp. En ik er was echt niemand op straat te zien. Waarschijnlijk was iedereen in huis omdat ze bang waren. Alles bij elkaar duurde een uur en toen kwam iedereen weer naar buiten en was het weer een normale schooldag.
De hoofdmeester bedankte me aan het einde van de dag nog voor mijn plan en het kopen van de eclypsebrillen. Ik vond het echt geweldig om ervoor te zorgen dat 150 kinderen en de leraren de zonsverduistering hebben kunnen zien. Dit is echt zo'n moment dat ik echt iets concreets voor de school hebben kunnen betekenen!

Later hoorde ik van mijn gastmoeder, dat ze met heel de familie en ook de buren door mijn eclipse-bril hebben gekeken. Ze waren gigantisch enthousiast. Toen het donker werd, zijn zij ook naar binnen gegaan en hebben het op de tv gezien. Echt jammer dat Ghanezen zo bang waren tijdens de donkere drie minuten, terwijl dat de meeste mooie en veilige minuten zijn om te kijken.

Arjan:
Mijn 'obruni'-maatje Arjan is gelukkig al weer bijna helemaal weer beter na 2 dagen Malaria gehad te hebben. Er wordt gezegd dat 85% van de vrijwilligers Malaria krijgt, dus dat is een 'leuk' vooruitzicht voor mij.

Vooruitzichten:
- Zaterdag komt Tina, de contactpersoon van de vrijwilligersorganisatie, de schoolspullen naar Akroso brengen. Er zijn vooral veel duurdere spullen gestolen, maar ik denk dat we er de school toch gigantisch blij mee kunnen maken.
- Dit weekend ga ik naar een begrafenis. Dat gaat hier allemaal heel anders, maar daarover later meer. Het is hier een groot feest als iemand begraven wordt.
- Over een week ga ik samen met Arjan drie weken door Ghana reizen.

Dat was het weer voor nu.
Iedereen alvast veel plezier tijdens de paasdagen. En de Liempdenaren veel succes met voorbereiding voor de Boeremert.

Groetjes Joost

  • 30 Maart 2006 - 16:41

    Lonneke:

    Prachtig verhaal!! Idd Jammer dat ze zo bang zijn voor, wat je zegt, de minst gevaarlijke minuten om naar de zon te kijken... hihi Lijkt echt uit een film als je dat zegt. Hoe onwetend zijn ze dan eigenlijk heh...
    In NL hebben we er niets van kunnen zien helaas.
    Hey fijne reis alvast en goed smeren he!!

    Kuzz Lonneke

  • 30 Maart 2006 - 16:51

    Ome Joost:

    Hoi naamgenoot
    Geweldig beschreven. Ik heb er echt van genoten!! Dat zelfs de leerkrachten bang waren voor een zonsverduistering heeft mij verbaasd. Wie bepaalde welke kinderen in de kerk moesten blijven en welke naar de zonsverduistering mochten kijken. Tot mails, ome***** Joost*****

  • 30 Maart 2006 - 18:50

    Floor:

    Echt supergaaf Joost om zoiets mee te maken! Dat zullen die kinderen nooit van hun leven vergeten :-) Heel veel plezier daar nog, geniet ervan!

    Groetjes, Floor

  • 30 Maart 2006 - 19:15

    Ruben:

    Joost, je bent een held!

  • 30 Maart 2006 - 20:58

    Anja:

    Mooi he Joost. Ik heb ook een zonsverduistering gezien en je kunt het gedrag van de ghanezen misschien vergelijken met de dieren. Die waren bij mij ook bang en helemaal van slag. geniet van je rondreis!

  • 31 Maart 2006 - 07:49

    Tante Marij.:

    Hoi Joost,
    Wat een angst voor zoiets normaals voor ons, ook al zien wij zoiets niet dagelijks. Daaraan is te zien dat zij nog ver terug in de tijd leven. Vroeger zullen zich hier ook wel van die taferelen hebben afgespeeld; angst, verstoppen, enz. Snapten alle kinderen na jouw uitleg, waarom de zon een tijd verdween? De jongsten zullen het waarschijnlijk slechts een deel gesnapt hebben. Wisten de leraren trouwens van dit natuurverschijnsel veel af?
    Wat de malaris betreft, hopelijk gaat deze aan jouw neus (lijf) voorbij!
    Veel plezier op jouw vakantie.

  • 31 Maart 2006 - 15:55

    Frans (en Miek):

    Fantastische beschrijving van de eclips. Verbaas me erover dat men er daar nog op de beschreven wijze op reageert.
    Wij willen je ondersteunen met de aankoop van nieuw materiaal, laat maar weten hoe we dat kunnen doen.

    Geniet ervan !

  • 01 April 2006 - 13:27

    Marc:

    hee! het is weer even geleden, alsnog lullig dat je berooft bent..goed dat je verder gaat! Bijzonder verhaal van de zonsverduistering, ik zie al die Ghaneesjes al helemaal panieken over dit fenomeen..go go eclips-missionaris! hahah

    Hier verder alles goed, over vier weekjes alweer naar huis snif snif, maar ook wel fijn..

    okay succes nog met alles
    en een lieve groet,

    marc

  • 01 April 2006 - 19:26

    Jan Onland:

    haaaaaaaaaa Joost, Mooie verhalen... Ik zou ze gaan bundelen, word een bestseller!! Groet Jan p.s sinds je vetrek hebben we(DVG 5)maar één keer gewonnen. We missen onze snelle linksbuiten!!!!

  • 02 April 2006 - 11:12

    Godelieve:

    Hoi Joost,

    ik heb weer even bijgelezen van wat er de afgelopen tijd bij je gebeurd is. Wat vervelend die diefstal, maar ik ben blij te lezen dat het weer goed met je gaat. Hier gaat ook alles zijn gangetje. Veel repeteren voor het optreden met de big band, maar het is wel leuk. Veel plezier nog.

    Groetjes

  • 02 April 2006 - 20:48

    Brigitte:

    Wat leven ze nog dicht bij de natuur he, schitterend toch!
    De natuur wordt ook letterlijk stil, bloemen sluiten zich en dat midden op de dag. Ik zag bij het nieuws ook beelden uit Afrika waar de mensen zonder enige bescherming naar de verduistering keken, met alle mogelijke gevolgen vandien. Dan maar liever de kerk in, wel zo veilig. Geweldig wat jij ze hebt geleerd en hebt kunnen laten zien. Heb je ze ook verteld dat er ook maanverduisteringen zijn ? Een ding is denk ik wel zeker, Jaw Joost zullen ze daar niet meer vergeten lijkt me.
    Veel plezier allemaal met jullie rondreis.
    groetjes !

  • 03 April 2006 - 08:52

    Janny (moeder Van Rienke):

    Joost wat schrijf je toch fantastische verslagen! Zelfs collega's van mij lezen ze omdat ze informatief en boeiend zijn!! Gelukkig is alles met die inbraak goed afgelopen, zeg! En jij niet ook malaria krijgen he!?
    Groet, zuster Janny

  • 04 April 2006 - 13:22

    T Liduïne:

    Goh Joost, even geen tijd gehad om jouw berichtjes te lezen en dan blijkt dat er van alles (leuk en minder leuk) gebeurd is. Vervelend dat je op zo'n gekke manier je spullen bent kwijtgeraakt. Ook je pakket uit Nederland is niet ongeschonden aangekomen. Ik bood al aan om voor de school ook iets te doen. Zal ik je bank/gironr. aan je moeder vragen? Kan je daar ter plekke ook schoolspullen kopen, want opsturen vanuit Ned. heeft weinig zin. Je verduisteringsverhaal is geweldig. Maar je hebt overredingskracht genoeg blijkbaar. Ik had er wel bij willen zijn. Maar hier is het druk. De nieuwe keuken is af, maar de muur moet nog behandeld worden. Ondertussen is de garagedeur eruit en zit het nieuwe kozijn met deur en twee ramen erin, maar dat moet O.Piet ook nog verven. Wij hebben de eerste drie prikken voor China gehad + de nodige medicijnen meegekregen. as Maandag weer prikken. Malaria hoeven wij niet zo bang voor te zijn. Wel elke dag een paar keer insmeren met DEET van 20% of meer. We mogen ook niet zwemmen of pootje baden in Chinese rivieren en meren. Maar varen over de Yangtze-rivier 4 dagen en nachten mag wel. 1 mei vertrekken we en we komen 26 mei weer terug. Je hoort er nog wel van. Wat zijn we toch een reislustige familie. Oma volgende week ook weer terug uit Australië. Peter gaat voor hij met ons naar China gaat nog 14 dagen naar Kreta voor zijn "werk". En....Inge heeft een autootje gekocht. Renault Twingo. Hé knul, hou je taai. Goed onder je klamboe. Moet jij je ook steeds insmeren tegen de muggen of zijn malariapillen alleen voldoende? Groetjes, T.Liduïne

  • 04 April 2006 - 16:48

    Marlie:

    heey joost.. mooie verhalen ik vind het jammer dat ik daar nooit geweest ben. lijkt me mooi daar. veel plezier met je rondreis daar. groetjes marlie

  • 05 April 2006 - 17:37

    Niels:

    ha joost.

    hoe is het er nu mee? Ben je al weer een beetje over de schrik heen van de overval?
    Hier in Liempde is nog steeds alles goed. Nog veel plezier in Ghana.

    Groeten Niels

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Akroso

Vrijwilligerswerk Ghana

Recente Reisverslagen:

29 Juni 2006

Gewoon weer in Liempde

24 Juni 2006

Goodbye Ghana!

22 Juni 2006

Reizen door Ghana

14 Juni 2006

Eerbetoon op school

08 Juni 2006

Een tijd om nooit te vergeten

Niels, ik en Leon

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 84911

Voorgaande reizen:

21 Januari 2012 - 06 Februari 2012

Vakantie Thailand

14 Februari 2011 - 05 Maart 2011

Sri Lanka

10 Juni 2010 - 06 Juli 2010

fietstocht naar Rome

12 Februari 2006 - 25 Juni 2006

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: