Laat ons pap en mam maar komen! - Reisverslag uit Accra, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu Laat ons pap en mam maar komen! - Reisverslag uit Accra, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu

Laat ons pap en mam maar komen!

Door: Joost van Vugt

Blijf op de hoogte en volg

04 Juni 2006 | Ghana, Accra

Hallo allemaal,

Over ongeveer 7 uurtjes komen ons pap en mam aan op het vliegveld! Ik zal ze daar samen met Arjan en onze Ghanese vriend Engelbert ophalen.

De feestboot:
Vorig weekend zijn Arjan ik een weekendje naar het Voltameer geweest. Zondag hebben we heel de dag op een feestboot rondgevaren. Het was er lekker lux. Er was zelfs een klein zwembadje aan boord. Het viel me op dat er heel veel Amerikaanse studenten aan boord waren.

Begrafenis:
Afgelopen week is de kip 'Yaw Bokoo" overleden. Dit is de kip die Arjan aan zijn familie heeft gegeven en nar mij heeft vernoemd. We hebben donderdag een begrafenisfeest gehouden bij Arjan thuis. Veel van mijn broertjes en zusjes waren ook gekomen. Gezellig dus.

Bokoo-shirt:
Afgelopen woensdag heb ik op de achterkant van mijn voetbalshirt van het Ghanese elftal 'Bokoo' laten drukken. Het is er echt met inkt erop gesmeerd en ook een beetje ernaast, maarja. Ik zal nu op Liempdse velden nog steeds 'Bokoo' zijn.

Tekeningen van klas 5:
Alle tekeningen die door klas 5 van de Liempdse basisschool zijn gemaakt zijn over alle zes klassen verdeeld en opgehangen. Klas 5 van mijn school heeft 44 nieuwe tekeningen gemaakt, die ik mee zal nemen voor de Liempse klas.

S'nacht kabaal:
Woensdagnacht om 2.00 werd ik wakker door een hard bonkend geluid en geschreeuw. Eerst dufde ik niet naar buiten, omdat het heel dichtbij leek. Maar toen hoorde ik dat het mijn vader was. Toen ik ging kijken, zag ik mijn vader met een honkbalknuppel de hoek om komen. Dus ik vroeg "Akromfo?", wat 'dief' betekent. Maar het bleek dat hij de buurman had geprobeerd wakker te maken, omdat hij de radio nog steeds op standje 'open' had staan. De buurman bleek achteraf helemaal niet thuis te zijn. Terwijl heel de buurt buiten stond en de radio gewoon aan bleef staan, ben ik weer gaan slapen.

Grote schonmaak:
Gisteren heb ik samen met mijn zusje Saakwa heel mijn kamer schoongemaakt. Echt alle hoeken zijn schoongemaakt. Mijn kamer is echt een stofnest, want aan alle kanten kunnen er beestjes, zoals spinnen en hagedissen, mijn kamer in lopen. Mijn kamer zit onder met hagedissenstrond. We hebben ook meteen een extra dubbelbed in mijn kamer gezet, waar ons pap en mam van vrijdag tot en met dinsdag in zullen slapen.
Vanochtend zag ik op eens een drie centimeter dikke 'snelweg' van mieren in mijn kamer. Ze waren via een spleet in de muur op het vochtige vloerkleed afgekomen. Mijn zusje veegde de hoop van echt duizenden mieren bij elkaar, terwijl mijn moeder er hete kolen overheen gegooid heeft. Per blik werden de dode mierenlichamen mijn kamer uitgezet.

Bezoek in WC:
Toen ik donderdag de deksel van mijn houten poepdoos haalde, zag ik opeens de kop en staart van een hagedis eruit steken. Mijn zus Dede heeft hard met een stok op de poepdoos geslagen, dat het beestje het strondgat in is gekropen. Zij denkt dat hij helemaal in het gat zal zijn gevallen en niet meer terug komt. Toch kijk ik nog steeds even in de poepdoos of ik de hagedis zie, voordat ik erop ga zitten.

Vooruitzichten:
Met ouders komen vanavond om 22.00 Nederlandse tijd aan. Morgen gaan we hun bagage naar mijn dorp brengen en in mijn kamer opslaan. Die avond zullen we in een hotel aan de kust slapen. We blijven dan een aantal dagen aan de kust om onder andere kasteel Elmina en national park Kakum tee bekijken. Van vrijdag tot en met dinsdag blijven we in mijn gastgezin logeren. Volgende week maandag is de allerlaatste dag van 'Teacher Yaw Bokoo'. Er zal een afscheidsfeestje zijn in het kerkgebouw. Ik ga dan alle schoolspullen overhandigen. Ons pap en ons mam, meneer Bokoo en de dominee zullen ook komen.


REACTIES:

Oma: "Wat eet je onderweg?"
's morgens eten we bij een ontbijttentjes langs de kant van de weg. Daar kun je voor 30 Eurocenten een lekker broodjes ei krijgen. Soms namen we er koffie of thee bij, maar als ik om 'tea' vroeg kreeg ik toch nog koffie. 'Tea' zien ze als verzamelnaam voor alle warme dranken.

Niels: Is de piri piri saus al op?

Oom Eduard: "Geniet van alle mooie momenten en vergeet de vervelende." Bedankt voor je bemoedigende woorden. Gelukkig heb ik inderdaad de knop om kunnen zetten en heb ik echt genoten van de laatste 'gewone' weken in Akroso. Ook bedankt voor je bijdrage aan de schoolactie!

Brigitte: "Doet Arjan zijn school ook mee ?"
"Worden de schooluniformen ook soms vanuit school gefinancieerd?"
Ik heb Arjan aangeboden om een deel van mijn geld voor zijn school te gebruiken. Doordat zijn school minder georganiseerd is, heeft hij het gevoel dat gedoneerde spullen niet goed gebruikt zullen gaan worden of bij de verkeerde mensen terecht zal komen.
Schooluniformen, potloden en schriften moeten door de ouders betaald worden. Aan het bezit van de kinderen kun je zien of ze rijker of armer zijn. Er is verschil in kwaliteit van materiaal en de rijke meisjes hebben lakschoentjes en kanten versieringen over hun sokken.

Tante Marij en Ome Gerard: "Hoe dik zijn de schriften daar en moeten ze daar extra klein schrijven om lang met het schrift te kunnen doen?"
De schriften die ik heb laten drukken zijn normale schriftgrootte en hebben 40 pagina's. Er zijn wel enkele kinderen die klein schrijven om papier te besparen.

Frans uit LoZ: Jij en je 'contacten' bedankt voor de vulpotloden! Ik zal er een foto van maken!


Floor: "Hoe kijken mensen daar eigenlijk tegen leraren aan, hebben die veel 'aanzien'?"
Leraren hebben denk ik weinig aanzien. Leraren zijn vaak joge mensen, die net aan hun loopbaan zijn begonnen. De meeste willen ook niet heel hun leven leraar zijn en hopen op een beter beroep. Veel oudere mensen, die ik gesproken heb en nu een goede baan hebben, zijn begonnen als leraar. De meeste leraren die ik ken hebben geen eigen huis, maar huren een kamer bij anderen in huis. Een leraar verdient iets meer dan 100 euro per maand. Toch zien leraren en leraressen er altijd heel netjes uit.

Joosje: "Enne wil je nog een foto maken van de gymmeester van de brief??".
Ja, heb ik gedaan. Ik mocht pas een dag later de foto maken, zodat hij zijn netste pak aan kon trekken, zonnebril op kon zetten en zijn haren kon kammen.

Tante Marij: "Hebben ze schoolkrijtjes genoeg, of komen die ook nog aan de beurt als er geld over blijft?"
Ja, die zijn er genoeg, want krijtjes zijn 1 van de weinige schoolmaterialen die wel door de overheid wordt betaald.

De bosjes: "Is er trouwens al wat veranderd wat betreft de strafmetodes die ze daar hanteren? Zou toch mooi zijn als je daar ook iets blijvends positiefs aan hebt kunnen bijdragen."
Ik heb mijn hoofdmeester verteld dat jullie dit berichtje op mijn site hadden gezet. Hij zei dat hij er over na zal denken. En in de volgende lerarenvergadering gaan ze bespreken hoe ze het slaan zo veel mogelijk kunnen beperken. Officeel is het slaan door leraren ook verboden. Dit wordt ook vaak door mensen van het 'district-office for education' gezegd, maar er volgen geen sancties.


irene zit in groep 7 bij juf anja:
"camera gestolen.
is die al terug gevonden?"
Nee, en de dieven zijn ook niet gepakt.

Tante Liduine:
"Er komen al weer allerlei "feestjes" aan."
Welke feestje? Ik hou wel van feestjes.

  • 04 Juni 2006 - 18:17

    Joosje:

    Haha geweldig!! Ik wens jou en je vader en moeder nog heel veel plezier toe in Ghana! Kus!

  • 04 Juni 2006 - 19:38

    Anja:

    Geniet van je ouders in combinatie met Ghana!

  • 04 Juni 2006 - 21:04

    T.Liduïne:

    Ondertussen zijn je ouders aangekomen in Ghana. Ben zo benieuwd hoe ze het gaan beleven. Maar dat hoor ik nog wel. Een feestje dat er aan komt is mijn eigen 60ste verjaardag nog. 6 mrt. kon ik het niet vieren omdat er geen keuken in huis was. Maar 2 juli haal ik het in. We zijn dan ook 35 jaar getrouwd ondertussen, O. Piet en ik. Geniet de laatste weken en tot ziens.

  • 04 Juni 2006 - 21:46

    Emiel:

    Ha Joost!

    Vanmorgen heb ik samen met Ruben ons pap en mam jouw kant opgestuurd.
    Ze hebben er héél veel zin!
    Nu ik dit aan het typen ben, heb je ze inmiddels al gesproken als het goed is.
    Veel plezier de laatste weken zo met z'n allen en succes met het rondleiden van ons pap en mam de komende weken.
    Groeten aan hun, ik mis ze nu al... haha!

    Houdoe he!
    Big Brother Emiel

  • 05 Juni 2006 - 10:01

    Brigitte:

    Is het goed voor je om het Ghana avontuur af te sluiten of heb je verdere plannen in Ghana ?
    Geniet samen met Det en Jan van jullie rondreis.
    Komen je daarna nog bij je second familie terug of niet ?
    Is de Taizeduif op honk ? Die had een veilige vlucht!!!Groetjes
    Thanks en geniet!

  • 08 Juni 2006 - 13:34

    Lonneke:

    Ik lees nogsteeds je verhalen hoor! Leuk om te blijven lezen dat je je heel goed vermaakt. Fijn dat je ouders langskomen. Dat was bij mij niet het geval.. alweer een jaar geleden! haha
    Wanneer vertrek je weer richting Nederland? Of wil je niet meer naar huis? haha!

    Lieve foto trouwens waar je omhelst wordt door zoveel lieve negerkindjes :D

    Nog veel plezier!

    Kuzz Lonneke

  • 08 Juni 2006 - 15:02

    Wim Merkx:

    Joost, Benadet en Jan en alle andere.
    Ik lees dat je goed aangekomen bent (op het vliegveld dan) en we wensen je een goede tijd en laat vele belevenissen goed op je inwerken. Wim -Thea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Vrijwilligerswerk Ghana

Recente Reisverslagen:

29 Juni 2006

Gewoon weer in Liempde

24 Juni 2006

Goodbye Ghana!

22 Juni 2006

Reizen door Ghana

14 Juni 2006

Eerbetoon op school

08 Juni 2006

Een tijd om nooit te vergeten

Niels, ik en Leon

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 84907

Voorgaande reizen:

21 Januari 2012 - 06 Februari 2012

Vakantie Thailand

14 Februari 2011 - 05 Maart 2011

Sri Lanka

10 Juni 2010 - 06 Juli 2010

fietstocht naar Rome

12 Februari 2006 - 25 Juni 2006

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: