De schoolactie wordt groot succes! - Reisverslag uit Akroso, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu De schoolactie wordt groot succes! - Reisverslag uit Akroso, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu

De schoolactie wordt groot succes!

Door: Joost van Vugt

Blijf op de hoogte en volg

02 Juni 2006 | Ghana, Akroso

Hoi allemaal,

Met mij gaat alles perfect!
Tot mijn verbazing zag ik dat door jullie gedoneerde bedrag gestegen is naar 500 euro!! Evenals het bedrag zijn ook het aantal ideeen gegroeid om de school te helpen. Ik vind het helemaal niet erg dat ik nu geen eigen klas heb, want aan dit schoolproject heb ik nu echt een dagtaak. Ik overleg met de hoofdmeester en met de leraren. Daarna hebben we gezocht naar goedkope en goede timmerlieden, metselaars en drukkers. En omdat het allemaal Ghanezen zijn is het niet onbelangrijk om af en toe eens bij ze langs te gaan om te zien of ze zijn gevorderd.
Hieronder een opsomming van alle onderdelen die betaald gaan worden van de 50 euro.

DOEL: EURO'S:
800 gedrukte schriften 110,-
extra schriften 12,-
450 pennen 40,-
500 potloden gratis
Pennensets, puntenslijpers,
geo's, calculators, stickertjes 35,-
30 atlethiekvesten 80,-
12 bankjes, 4 tafels en
2 wastafels voor kleuterschool 45,-
80 schrijfplankjes voor kleuters 25,-
4 emmers en 2 watercontainers 25,-
Renovatie veranda 29,-
herstel van dak boven klas 1 18,-
2 wastafels voor basisschool
en 2 kasten voor kleuterschool 55,-
Opbergdoosjes pennen/poloden 10,-
transsportkosten 14,-
-------------------------------------
TOTAAL 498,-

Uitleg:
- Er komen in totaal 4 wastafels voor de kleuterschool en de basischool. Het zijn houten tafeltjes met een groot gat er in, zodat men er een plastieke bak in kunnen zetten die wij zouden gebruiken bij de afwas.
- De 80 schrijfplankjes zijn een soort schrijfleitjes. Ze hebben er nu al 80, maar er zijn in totaal 160 kleuters. En dat was het enige onderwijsmateriaal dat ze hebben.
- De emmers en watercontainers zijn nodig voor het drinkwater. Water moet namelijk bij een waterpomp in het dorp gekocht worden en dan met emmers naar de school worden gebracht. Daar zal het worden opgeslagen in de watercontainers. Het zijn eigenlijk grote plastic bakken met een deksel, waar we in Nederland de vuile was in zouden stoppen.
- De hoek van de veranda bij het kleuterschoolgebouw is helemaal weggeslagen door erosie. Daardoor dreigt de hoek van het gebouw helemaal in te storten. Met de 18 euro kan ook de veranda van het basisschoolgebouw worden hersteld. Daar zitten namelijk heel veel kuilen in en dat is heel gevaarlijk voor de spelende kinderen.
- In het boven klas 1 zitten gaten. Deze 2 dakplaten zullen vervangen worden.
- De kleuterklassen hebben nog geen enkele kast. Dus voor elke kas komt er 1!
- Opbergdoosjes voor de potloden en pennen moeten voorkomen dat kinderen de pennen en potloden mee naar huis nemen en direct kwijt raken.
- transportkosten. Hiervan wordt onder andere de taxi betaald, waarmee ik vandaag samen met mijn collega de 800 schriften van de stad Swedru naar Akroso ga brengen. En van de 14 euro wordt ook het vervoer betaald van een collega naar Accra. Hij moet daar naartoe om de atletiekvesten te kopen.

Het verbaasde me hoe goedkoop sommige dingen hier zijn. Zo worden er 2 kasten gemaakt voor een bedrag van minder dan 50 euro. Omdat ik nu niet genoeg geld heb om alle spullen te betalen, moet ik wachten tot ons pap en mam komen. Aanstaande maandag kan ik veel mensen gaan betalen. De timmerlieden en metselaars hebben namelijk een voorschot nodig om materialen te kopen. Alles zal waarschijnlijk klaar zijn voor 12 juni, want dat is mijn allerlaatste schooldag. De hoofdmeester vertelde dat alles zo snel gemaakt kan worden, omdat ze zeker weten dat ze het geld zullen krijgen. Normaal gesproken krijgen timmerlieden misschien/ ooit betaald.

Mijn eigen begroting is berekend in Cedi's en niet in Euro's. Ik hou in mijn begroting nog een iets groter bedrag over dan 2 Euro's. Ik wacht eerst nog even af of er de komende dagen nog gedoneerd zal worden. Met het overige bedrag zal ik voor enkele hele arme kinderen een nieuw uniform laten maken en mocht er nog meer dan 18 euro over zijn, dan krijgt het lerarenkantoortje een nieuwe vloer.

Zo dat was het weer voor nu. Aanstaande zondag ga ik ons pap en mam om 8 uur s'avonds van het vliegveld ophalen. Zondagmiddag zal ik nog op internet gaan. In dat bericht zal ik ook reageren op jullie berichten van de afgelopen maand. Dus mocht je nog vragen hebben ofzo? Zet ze dan voor zondag op de site.

Tot dan!

Groetjes Yaw Bokoo
(Joost)

  • 02 Juni 2006 - 15:48

    Je Echte Zus:

    Ik heb eindelijk zojuist ook gestort. Bestel er maar 50 pennen bij.
    Wat zal je school na jouw vertrek veel aan je gehad hebben!

    Liefs,
    Anouk

  • 02 Juni 2006 - 15:51

    Anja:

    Wat mooi om te lezen waar de donaties naar toe gaan!
    Nog eventjes en dan gaan de kids hier hun vormsel ontvangen. Hier hoor je nog meer over als je weer thuis bent. Er zijn 26 vormelingen! We maken er een mooie dienst van 10 juni.
    Ondertussen moet jij wel genieten! Groetjes van alle kids van teens Come In en van mij natuurlijk ook!

  • 02 Juni 2006 - 17:25

    T.Liduïne:

    Goh Joost, geweldig wat er allemaal gaat gebeuren op je schooltje. En dat wij daar wat aan kunnen bijdragen. Ook onze school wordt op dit moment verbouwd, maar dat kost aanmerkelijk meer! Ik heb je moeder en vader net een fijne reis toegewenst. Laat hen maar veel mooie dingen zien. En dan is jouw geweldige avontuur, met alle ups en downs, ook weer achter de rug. Geniet dus nog volop en ik zie je wel gauw in Nederland denk ik, er komen al weer allerlei "feestjes" aan.

  • 03 Juni 2006 - 10:17

    Tante Marij.:

    Het lijkt wel de broodvermenigvuldiging, want jij kan van 50 euro (typfoutje) bijna 500 euro maken..... Was het maar waar, want dan kon je ook van 500 euro het mooie bedrag van 5000 euro maken! Wat zou je daar veel mee kunnen doen!!! Ben benieuwd of er nog meer geld binnen komt druppelen; liefst plensen. Ook jouw oude basisschool in Liempde wordt binnenkort gesloopt (dat wist je al) en mocht je het nog niet weten: de bouwvergunning voor het nieuwe gebouw is nu ook binnen. Ondertussen zitten wij in de noodgebouwen aan de Oude Dijk (lokatie van je oom), het witte gebouw en in het witte kruisgebouwtje (hier werk ik tot de grote vakantie). Zo, je bent weer op de hoogte. Veel plezier nog de laatste weken.

  • 03 Juni 2006 - 13:13

    Ruben:

    ongelooflijk wat kun je veel doen voor weinig geld, fantastisch

  • 04 Juni 2006 - 06:22

    Jan En Bernadette:

    We hebben bijna 4 maanden met je meegeleefd, op afstand. We komen het nu ook beleven. Tot straks!!

  • 04 Juni 2006 - 10:34

    Irma:

    ha, die Joost,
    Petje af! Geweldig!
    Geniet nu ook de laatste weken, samen met je pa en ma!
    Bedankt voor je ontroerende verhalen!
    groet, Irma en fam.

  • 04 Juni 2006 - 10:49

    Cariènne:

    Top Joost!!!

    Leuk om te zien wat je er allemaal mee gedaan hebt.

    Ze zullen daar wel heel erg blij met jou zijn.

    Heel veel plezier de laatste periode daar nog!

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Akroso

Vrijwilligerswerk Ghana

Recente Reisverslagen:

29 Juni 2006

Gewoon weer in Liempde

24 Juni 2006

Goodbye Ghana!

22 Juni 2006

Reizen door Ghana

14 Juni 2006

Eerbetoon op school

08 Juni 2006

Een tijd om nooit te vergeten

Niels, ik en Leon

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 84912

Voorgaande reizen:

21 Januari 2012 - 06 Februari 2012

Vakantie Thailand

14 Februari 2011 - 05 Maart 2011

Sri Lanka

10 Juni 2010 - 06 Juli 2010

fietstocht naar Rome

12 Februari 2006 - 25 Juni 2006

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: