Regen auf den Bauernhof - Reisverslag uit Bern, Zwitserland van joostvanvugt - WaarBenJij.nu Regen auf den Bauernhof - Reisverslag uit Bern, Zwitserland van joostvanvugt - WaarBenJij.nu

Regen auf den Bauernhof

Door: Joost van Vugt

19 Juni 2010 | Zwitserland, Bern

Dag 9: 18 juni Bad Zurzach - Bischofszell 99,5 km.

In dit vrij lux hotel uitgebreid ontbeten. Doordat we eerst nog een nieuw verhaal op deze site hebben gezet waren we pas om 11.00 vertrokken. De eerste 40 km. hebben aan 1 stuk snel doorgefietst, omdat we rond 13.00 in Hünikon hadden afgesproken. Dit viel erg tegen, omdat de route over enkele stijle klimmetjes het Rijndal volgde.
In Hünikon hebben we een bezoek gebracht aan de boerderij waar ik precies 9 jaar geleden 2 maanden lang verbleef een gewerkt heb. We werden hartelijk ontvangen. Het was erg leuk om Boer Martin, zijn vrouw Frieda en 'Grossmuter' weer na zo'n lange tijd te zien. De 14 melkkoeien zijn verdwenen, maar het veldje waar de aardbeien, uien, peulen, pompoenen en bloemen groeien is nog steeds precies hetzelfde. Ze hebben ook een eigen broodbakkerij. We kregen van hen een vers brood dat nog warm was en een bakje aardbeien. Die hebben we ter plekke opgegeten en daarna weer de fiets op,. Voorbij Frauenfeld begon het geleidelijk te regenen. Ondanks dat het steeds harder ging regenen/plenzen, toch nog 30 km. verder gefiets omdat we al een slaapplaats hadden afgesproken. Doorweekt kwamen we aan in Bischofszell, waar we in een pizzeria gegeten hebben. Toen weer even door de regen naar de afgesproken slaapplaats op een boerderij. Dit wordt 'Schlaf im Stroh' genoemd. Ik had van tevoren nog gebeld om te vragen of we dan letterlijk in het stro moesten slapen. De boer zei dat ze ook bedden en een douche hebben. Er aangekomen konden we ervoor kiezen om letterlijk op een laag stro te slapen. Wij hebben ervoor gekozen om in een stal te slapen waar in 2 lagen bedden gemaakt zijn vor max. 12 personen. Er sliepen naast ons ook een Duits echtpaar die uit Berlijn zijn komen fietsen. 's avonds hebben we nog bij de boer in de warme woonkeuken gezeten om wat op te drogen.

Dag 9: 18 juni Bischofszell - Widnau 46km.

Ondanks de eenvoudige bedden toch prima geslapen. Toen we wakker wrden (6.45) bleek het duitse echtpaar al startklaar. Samen met hen, de boer en de boerin ontbeten. Het had de hele nacht geregend en dat deed het nog steeds. We besloten om er nog wat langer te blijven. De boerin had onze kleding nog gewassen en gedroogd. Tegen de middag hebben we de boer gevraagd of we mee mochten eten en dus werd er nog wat extra Ravioli uit de kelder gehaald. Omdat het nog steeds regende hebben we gevraagd of we in de woonkeuken de wedstrijd van Duitsland mochten kijken. We wilden niet in de koude stalruimte zitten. Ook dat mocht. Pas om 16.00 was het na 22 uur regenen weer droog. Het verbaasde ons pap dat het hier zoveel achter elkaar kan regenen. Dat heeft hij sinds september 1960 niet meer meegemaakt.
Eindelijk weer de fiets op richting Bodensee. In Arbon alweer voor de 3e keer deze week naar de fietsenmaker, omdat mijn remblokken sinds het ongeluk nog steeds te strak waren afgesteld.
Over natgeregende fietspaden zigzagden we tussen de plassen door langs de Bodenzee en Rijn. We verlangen naar de Italiaanse zon en het opzetten van onze zonnebril. Langzaam worden de echte hoge bergen zichtbaar. In Widnau arriveerden we bij ons hotel. In onze slaapkamer op de 3e verdieping van deze hoteltoren, zien we voor de eerste keer de sneeuw.
Nog wat brood gegeten op de kamer en naar 1 van de barretjes van dit grote hotel. 4 mannen trokken de aandeacht doordat ze behoorlijk bezopen Schlagers begonnen te zingen.
Daarna genoten we van ons luxueuze bedje. Deze dag gaf het gevoel van een rustdag.

Het is vanaf hier nog 130 km. naar de Splügenpas (2115 meter hoog) over de Alpen naar Italie. De komende dagen doen we rustig aan. We gaan op maandag deze bergpas beklimmen omdat er dan wat beter weer wordt voorspelt. Nu sneeuwt het daar nog.

Zoals je ziet staan er weer nieuwe foto's op. Zie ook de foto's bij het verhaaltje 'Grüssen aus die Schweiz'.

• 19 Juni 2010 - 08:51

Brigitte:

Succes met de het bergie op en af :-) Fijn te lezen dat het goed gaat met jullie.Nog een week en dan wordt de achtervolging ingezet met de nodige PKs.
    Geniet samen, liefs.

• 19 Juni 2010 - 10:19

Anouk:

He bikkels!

Jullie zijn duidelijk niet van suiker en trotseren de regen goed!
    Mooie plaatjes van Zwitserland. Een fijne gedachte dat ik daar volgende week ook ben!
    Vriendelijk verzoek of jullie je echt een beetje willen inhouden, anders ben ik bang dat ik de laatste 2 dagen niet meer mee kan fietsen! ;-)
    Geniet vooral!

Anouk

• 19 Juni 2010 - 18:15

Wim-thea:

Hoi, nu pas je gevonden,
    Maar we hopen dat je samen het goed maakt.en dus veel succes.
    Wist je dat Kees v.d. Bommen met hartklachten in ziekenhuis ligt, en zoals ik van Ria hoorde dat ze nog niks kunnen doen?
    Groeten Thea en Wim

• 20 Juni 2010 - 11:41

Fien En Frans:

Hoi Jan en Joost

We hebben met veel plezier jullie reiverslagen gelezen.
    Het is mooi dat het goed gaat, jammer van de vele regen.
    Wij wensen jullie nog veel succes. En wij blijven jullie volgen.

Groetjes Fien en Frans

• 20 Juni 2010 - 14:37

Emiel:

Hoi Pap en Joost!

Jullie reis staat mooi beschreven en ik ben blij dat het zeer voorspoedig verloopt, ondanks de regen!
    Je ziet volgens mij echt alles om je heen wanneer je op de fiets zit.
    Beetje tractor-toertocht idee...
    Het is leuk te lezen dat jullie bij vreemde mensen zo gastvrij ontvangen worden, en voor even opgenomen worden in het gezin.
    Vanuit een bewolkt Liemt wens ik jullie veel succes en plezier voor de 2de, maar veel zwaardere helft van jullie lange reis!

HOUDOE
    Grt. Emiel

• 20 Juni 2010 - 17:16

Rini, Jos En Eduard:

Goede avond samen!

Wat een verassing dat jullie uitgerekend Bischofszell aandoen.
    Laat daar nu juist onze klant Bischofszell Nahrungsmittel AG zitten. Hopelijk ga ik daar binnenkort nog eens nieuwe vruchtensappen proeven met deze klant!
    Goede voortzetting van de reis en geniet van de omgeving. In eigen Liempde wachten nog een ooievaar en roofvogels op jullie, vandaag gespot