Reactie op jullie berichten - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu Reactie op jullie berichten - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu

Reactie op jullie berichten

Door: Joost van Vugt

Blijf op de hoogte en volg

09 April 2006 | Ghana, Kumasi

hallo allemaal,

Met mij gaat het prima. Eerst even iets over het rondreizen.
De grote rondreis door Ghana is begonnen! Even kort wat we de laatste dag hebben gedaan. We zijn op donderdag naar Mpraeso gegaan. Dat is een rustig plaatsje dat boven op een krijtrots-achtig gebergte ligt. De taxi-rit over een steile weg met haarspeldbochten was al de moeite waard. Arjan en ik hadden een heel dubbel gevoel in Mpraeso. Het is er heel netjes, rustig en de natuur is prachtig. Maar het is ook de elite-plaats van Ghana. De wijde omtrek staat vol met kasten van huizen, met grote balkons, gigantische tuinen met prachtig groen gras, een gigantisch hek en natuurlijk bewakingspersoneel voor de deur. Dit is ook onderdeel van Ghana. Het is dubbel omdat wij ook van heel dichtbij de andere kant van Ghana kennen.

Van Vrijdagmiddag tot maandagmorgen zijn we nu in Kumasi. Dit is de tweede grootste stad van Ghana en heeft ongeveer 1 miljoen inwoners. Het is de hoofdstad van het Ashanti-rijk en er is hier nog steeds een koning de baas. We hebben verschillende museums bekeken en het oude paleis van de koning. Het is niet meer dan een groot net huis met een hele grote tuin met een behoorlijke muur daarom heen. Arjan en ik hebben vooral genoten van het zwaard. Vooral, omdat het eigenlijk niks was, maar er wel veel van gemaakt werd. Achter een ziekenhuis staat een gebouwtje. In het gebouwtje staat een soort put, waarin je een heel oud zwaard kan zien dat in de grond is gestoken. Het verhaal gaat dat 300 jaar geleden een man het zwaard in de grond heeft gestoken. Op dat moment is er een gouden stoel uit de hemel gevallen als teken van het begin van het Ashanti-rijk. De eerste man die erop ging zitten was de eerste koning. Wanneer het zwaard uit de grond wordt getrokken zal het Ashanti-rijk ten einde zijn. Onderandere Mohammed Ali heeft ooit geprobeerd het zwaard uit de grond te trekken, maar het is nooit iemand gelukt. Het was vooral grappig dat een man er heel overtuigend over verteld en iedereen in deze mythe geloofd, terwijl je eigenlijk niet meer dan een zwaard in de grond ziet.

Ik reis samen met Arjan. Wil je zijn versie van het reisverhaal horen? Kijk dan op www. arjantil.waarbenjij.nu

Reisplannen:
Marc vroeg ook al waar ik allemaal naartoe ga tijdens mijn rondreis door Ghana. Ik ben nu in Kumasi, ik ga eerst Ashanti-cultuur bekijken in dorpjes, dan naar een reservaat voor apen. We blijven een nachtje slapen in een resort, dat gerund woord door een Nederlandse dokter. De opbrengst wordt gebruikt voor het onderhouden van 30 verstandelijk gehandicapte kinderen, die op hetzelfde terrein wonen. Dan gaan we naar Bui National Park. Daarna gaan we de Kintampo watervallen zien en op naar de grote stad van het noorden, Tamale. Dan drie dagen naar het National park Mole, waar we olifanten kunnen zien. Daarna gaan we nog naar de grens met borkina-Faso en naar het oosten. Hoe en wat, lees je vanzelf op deze site, want we hebben nog niet alles precies gepland.

REACTIES:
Zoals beloofd een bericht met reactie op jullie berichten en vragen. Ik reageer niet op alle berichten, maar ik heb wel echt van alle berichten genoten. Het is echt geweldig om te lezen dat iedereen zo met me meeleeft.

Tante Marij:
Ja goeie tip om alle namen op te schrijven. Ik heb ook een begin gemaakt met de namen op te schrijven. En als ik dan de namen opschreef dan oefende ik ze ook meteen met de klas. Zij lagen dan dubbel, omdat ik de namen niet perfect uit kan spreken. Het is echt moeilijk om de namen te leren. Er zitten 60 kinderen in de klas. Ze hebben allemaal dezelfde kleren aan (uniform). De meisjes hebben allemaal kort haar (dan bedoel ik echt kort haar, zoals Silvana Simons.) Dat is namelijk een regel van de overheid die geldt voor alle 'govermental' basisscholen en middelbare scholen. Ik heb dus het langste haar van de hele school (onee, de juffrouw van klas 2 heeft wel mooi halflang zwart haar).
Een rijtje van alle kinderen uit mijn klas uit mijn hoofd leren is ook lastig, omdat er elke dag heel veel kinderen afwezig zijn. Daarnaast hebben de kinderen ook moeilijke namen. Zoals Antwi Benjamin Gyan (de verantwoordelijke voor de kast, cupboardmanager), Kofi Yankson (jongen met 1 lam been en hij loopt op houten krukken) en Anyan Gifty (de lilliputter). Deze namen ken ik dus al. Het leren gaat vanzelf naarmate ik langer lesgeef. Zoals bij het invullen van de naamlijst en het uitdelen van de schriften.

Ton: Drop kennen ze niet. Snoepjes worden hier eigenlijk alleen per stuk verkocht. 1 snoepje kost 100 cedi (1 eurocent dus).

Carolien:
Ik heb je boek nog niet gelezen. Maar Arjan en Rienke hebben het wel al gelezen. We hebben er ook nog interessante gesprekken over gehad. Ik heb je spelideeen ook doorgelezen. Heel erg bedankt. Ik ga enkele na de vakantie zeker gebruiken op school. zoals het balspel lijkt me erg geschikt met zo'n grote klas. Bedankt!

Auke:
Ja, ik ben inderdaad een strenge leraar. Ik heb helaas ook geen keus met zo'n grote klas. Ik moet ze echt strak houden. Ik zou wel wat losser wil zijn. Ik kom ook vaak lekker enthousiast en vrolijk op school, maar al snel nemen ze dan een loopje met me en zit er niks op dan ze weer streng tot de orde te roepen. Vaak doe ik aan het einde van de dag nog wat leuks zoals een liedje zingen of een spelletje, zoals pictionary of 'I see, I see, what you don't see, and it is...'

Tante Monique:
Jij wilde iets weten over HIV. Tja, daar merk ik tot nu heel weinig van. Ik heb in mijn dorp er nog niets over gehoord of gezien. Ik weet dat een engelse vrijwilliger die ook in onze introductiegroep zat, werkt met kinderen die Hiv besmet zijn. En verder zie ik in de steden pamfletten hangen met de slogan: 'a friend with HIV is still a friend'.

Oma:
Bedankt voor uw bericht. Ik hoop dat u een fijne tijd heeft gehad in Australie. Ik wil u ook nog een hele goede terugreis wensen. Het is alweer uw zoveelste vlucht, maar het blijft toch spannend. Als ik in Nederland ben kom ik zeker even langs en binnen! Dan gaan we lekker kletsen over uw reis en mijn reis. Afgesproken!

Vincent:
Is the weather also stinking hot?
Yes the weather Is quite hot. It's like 34 degrease. But I got used to it. In the north of Ghana the temperature is higher.
Do you find it strange being treated as an important person? Sometimes it is strange. It is alsot strange that people keep on shouting 'Obruni', what means 'white person'.
How Long do you stay? I stay until 25th of June.
When I have money again, than I realy want to visit you in Cambodja.
Rocket launcher: I have not seen that in Ghana yet.

Tante Mieke en ome Frans:
Je vroeg hoeveel inwoners er in Akroso zijn en hoeveel scholen. Er zijn ongeveer 6000 tot 8000 inwoners in Akroso. Er zijn ongeveer 10 basisscholen in heel Akroso. Ten eerste komt dat doordat er heel veel kinderen zijn in Akroso. De gezinnen zijn groot. Een andere reden is het aantal kerken. Scholen zijn altijd gekoppeld aan een bepaalde kerk. Het wemelt van de kerken en kerkgemeenschappen in het dorp. Ik denk dat er tussen de 15 en 20 kerken en moskeeen zijn in Akroso. In de tijd dat ik in Ghana ben zijn er al weer 2 nieuwe opgericht, de methodist Church en de Baptist chuch. De laatste heeft geen gebouw en het kerkje bestaat uit 4 palen met een dak van bananenboombladeren. Mijn Pesby primary school, hoort bij de Presbitarian Church. Er zijn ook kinderen bij ons op school die bij een andere kerkgemeenschap horen en zelf enkele moslims.

Cariènne:
Je vroeg of ik bang ben van spinnen. Nee dat niet. Van de week werd ik wakker met een 2 centimeter grote kakkerlak op mijn klamboe. Ik raak er niet van in paniek. Het is wel zo dat ik als ik ga slapen eerst even rondkijk wat er allemaal in mijn kamer zit. Ik heb het vooral niet zo op hagedissen. Dat zijn een soort Gecco's en die heb ik vaak in mijn kamer zitten. Ze doen op zich niets en zitten vaak in een donker hoog hoekje van de kamer. Ze zijn snel, geruisloos en onberekenbaar.

Ruben:
Zowel de jongen die eerst verdacht was en de daadwerkelijke dader van het stelen van mijn telefoon wonen in het dorp. De eerste verdachte woont slecht 100 meter van mijn huis. Ik ben niet bang voor de eerste verdachte of vrienden of familieleden van de echte daders. Ik weet dat ze echt niets zullen doen. Mijn moeder zegt ook dat wanneer 1 van hen op ons terrein zou komen om me iets aan te doen, dat zij dan hun hand af zou hakken. Ik denk dat ze dat dan ook echt zou doen.
p.s. ik heb je mail niet gehad.

Tante Brigitte:
Je vroeg: "Hoe is het veiligheidsgehaltegevoel van Rienke en Arjan?". Vooral Nienke voelde zich wel wat onveiliger dan ervoor. Maar dat viel gelukkig erg mee.

Niels:
Ik zelf voel me wel veilig, maar ik ben niet graag savonds in mijn kamer. Als ik ga slapen doe ik meteen mijn oordopjes in als ik de kamer binnen kom en ik ga dan meteen slapen. De oordopjes werken perfect en ik slaap daardoor nog steeds erg goed. (Bedankt Ruben voor de oordopjestip)
Arjan is ook weer helemaal opgeknapt.

Ome Joost: Je vroeg: "Wie bepaalde welke kinderen in de kerk moesten blijven en welke naar de zonsverduistering mochten kijken."
Alle kinderen mochten 1 keer voor en 1 keer na de totale eclypse naar de zon kijken. De kinderen werden steeds klas voor klas naar de deur gebracht en daar was het dringen. En dan mocht steeds een kind alleen naar buiten naar een leraar lopen, als daar een eclypsebril vrij was.

Tante Marij:
Je vroeg: "Wisten de leraren trouwens van dit natuurverschijnsel veel af?" Ja ze wisten dat het zou komen en dat de maan voor de zon zou draaien. Maar veel meer wisten ze niet. Er is vantevoren wel veel over op de radio geweest. Maar er werd voor bericht als een gevaarlijk verschijnsel.

T. Mieke en O. Frans en T. Liduine:
Fijn dat jullie me willen ondersteunen met de aankoop van nieuw materiaal. Waarschijnlijk zullen Arjan en ik nog een keer een nieuw inzamelingsplan opzetten, zodat we hier onderandere ghanese schoolschriften kunnen inkopen. Er zijn namelijk verschillende kinderen op zowel mijn school als zijn school, die de oefeningetjes niet kunnen doen omdat ze hun moeder geen geld heeft gegeven om schriften te kopen. Ouders moeten de 'excersisebooks' kopen voor hun kinderen. Maar het precieze plan moeten we nog bedenken en daar hebben we de komende weken ook tijd voor. Mijn rekeningnummer weet ik niet 100% zeker uit mijn hoofd en ik ben op reis dus kan ik niet opzoeken. Maar tegen die tijd is dat zeker weer op deze site te lezen.

Jan Onland:
Hey Jan, Het gaat dus niet zo goed met ons DVG5 team. Hoe was de uitwedstrijd tegen Boerdonk verlopen? En hoeveelste staan we nu in de competitie? Ik ga als ik terug ben met de 12 dvg 5-shirtjes en 1 kieper-shirt een voetbalteam in Akroso zoeken waar we een nieuw dvg 5 team van kunnen maken, gesponsord door cafe de ploeg. Misschien is er nog wel een transfer van goeie spelers mogelijk naar Liempde!?

Godelieve:
Ik wil je bij deze bedanken voor het lenen van je spullen. Ik gebruik veel dingen, zoals je rugtashoes. Dat is vooral handig in de grote stad, tegen 'pickpockets'. Je hoofdlampje doet het helaas vanaf het begin al niet. Misschien dat ik toch niet doorheb hoe die aanmoet, maar ik heb alle combinaties van draaien en knopjes geprobeerd.

Koorleden:
Wanneer is het optreden met de bigband? En hoe verlopen de voorbereidingen? Gaat de fietsenstalling tijdens boerenmert door? En ik hoor graag hoe het gelopen is?

Tante Liduine:
Ja, ik moet me ook steeds insmeren tegen de muggen. Malariapillen slikken is niet voldoende. Veel plezier in China!!

Morgen gaan Arjan en ik weer verder op weg naar het noorden. Ik heb er nu al zin in.

Groetjes Joost

  • 10 April 2006 - 06:21

    Auke:

    Hallo Joost,
    Gekko's moet je echt te vriend houden, ze eten muggen en dergelijke. Je kunt ze ook voeren met platte vliegen, leuk! In Australië zaten ze ook. Goede reis verder.

  • 10 April 2006 - 07:39

    Tante Marij.:

    Joost, bedankt voor de antwoorden. Succes verder met al die namen. De meest opvallende kinderen ken je het eerst, maar dan ...... !! Tegen de tijd dat je weg gaat zul je de meeste wel kennen.

  • 10 April 2006 - 09:53

    Ruben:

    He Joost!

    Wederom ontzettend bedankt voor de leuke verslaglegging van je avonturen. Na jouw lange mail kan ik niet achterblijven. Daarom heb ik je gisteravond weer een extra lange mail gestuurd over al mijn avonturen en beslommeringen. Laat even weten wanneer je hem hebt ontvangen aangezien de vorige blijkbaar niet is aangekomen.
    Veel plezier nog,
    Gegroet,
    Ruben

  • 10 April 2006 - 10:17

    Brigitte:

    Ha jaw Joost
    Thanx voor weer zo'n uitgebreid verslag. Had me voor het verslagen van Arjan en Rienk ook ingemaild maar van Arjan nog niet binnen. En Rienke in wer naar huis heb ik begrepen.
    Geniet ze en maak veel foto's !

  • 11 April 2006 - 11:14

    Loentje:

    Ha joossie!

    zo ben weer ff bijgelezen! Ga je nu dik reizen, is echt vet hoor, wanneer komen je ouders eigenlijk? Van de week was psv feest hier in eindhoven (niet dat ik iets om voetbal geef), maar er was bier en de volgende dag een kater! Je pa zal wel een topverkoper missen met de boeremert;)

    groeten loentje

  • 12 April 2006 - 09:55

    Jan Onland:

    Ha joost, We hadde met 7-1 gewonnen van Boerdonk. Ik was er zelf niet bij omdat ik naar het kampioensfeest van PSV ben geweest. Frans had wel gevoetbald en die zei dat het wel 15-1 had kunnen worden. Dat ene doelpunt van Boerdonk was niet te voorkomen. Die vent schoot de bal van 30 meter zo in de kruising. We staan nu 4e op de ranglijst. VOW 3 is inmiddels al kampioen, we kunnen hooguit nog derde worden. Wat ik van Thao vernomen heb is dat de mindere oudjes volgend jaar naar een ander team gaan, en dat we een veel beter team zullen gaan krijgen. Dus volgend jaar gaan we voor de titel!!! Als jij nog wat Ghaneesjes kunt regelen dan horen we het graag!!
    groet,
    Jan Onland

  • 12 April 2006 - 13:12

    Rudi:

    he joost zo te lezen bevalt het je goed in Ghana. en vooral dat je nu rond gaat reizen lijkt me ok erg vet. hier in Nederland is de nederlandse lente al goed begonnen (10 graden, veel regen). behalve afgelopen zondag dan toen was het 15 graden en zon. maar wat wil je ook, psv was kampioen dan is het altijd mooi weer. veel plezier nog in Ghana.

  • 15 April 2006 - 15:45

    Harriette Vd Berk:

    met pinksteren is het optreden met de big band!het zijn leuke nummers!ik vind dat het al wel iets begint te worden!you never walk alone is best een lastig nummer,maar dat gaat al best aardig nu vind ik!ik heb wel zin in het optreden!
    de fietsenstalling gaat niet door!in de plaats daarvan is er een autowasdag op 6 mei!
    gr.harriette vd berk

  • 16 April 2006 - 06:33

    Carolien Van Limpt:

    Hey Joost...zo leuk ook voor je reactie op mn site had dat eigenlijk niet verwacht !! Dus de verrassing was al te groter..ook leuk dat je een bedankje hierboven schrijft..hier ook alles goed in Australia en heb gisteren voor t eerst kangaroes gezien echt gaaf...Ik kan niet vaak op je site maar toch wel mooi om al je mooie en indrukwekkende verhalen te lezen...gaaf zeg
    x caro

  • 16 April 2006 - 14:53

    Paula:

    Ey Joostje!
    Echt gaaf om te zien hoeveel tijd je voor je vaste fanclub neemt! Vind het echt leuk om te lezen hoe je alles beleeft!

    Trouwens jij een strenge leraar? leg je ze daar ook uit wat een cd-man is:P..

    Geniet lekker van je verblijf en de daarbij horende ervaringen.

  • 18 April 2006 - 21:25

    Tante Jeanne:

    Hallo Joost,
    Leuk om te lezen via jou berichtjes, hoe jij het maakt. Zoals wij eruit begrijpen is het een hele belevenis. We horen er beslist nog meer van. Hier gaat alles zijn gangetje. Met Noor(de baby van Gea en Roel)gaat het goed! Ik heb met badminten mijn middenvoetsbeentje gebroken. Niet heel erg maar wel lastig. 6 weken in het gips. Maar we gaan aanstaande maandag toch naar Franklin. Ik hoop dat je nog een hele fijne en boeiende tijd mag beleven.
    Groetjes van ons allen. Tante Jeanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Vrijwilligerswerk Ghana

Recente Reisverslagen:

29 Juni 2006

Gewoon weer in Liempde

24 Juni 2006

Goodbye Ghana!

22 Juni 2006

Reizen door Ghana

14 Juni 2006

Eerbetoon op school

08 Juni 2006

Een tijd om nooit te vergeten

Niels, ik en Leon

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 84912

Voorgaande reizen:

21 Januari 2012 - 06 Februari 2012

Vakantie Thailand

14 Februari 2011 - 05 Maart 2011

Sri Lanka

10 Juni 2010 - 06 Juli 2010

fietstocht naar Rome

12 Februari 2006 - 25 Juni 2006

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: