Rondreis door Ghana + foto's - Reisverslag uit Tamale, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu Rondreis door Ghana + foto's - Reisverslag uit Tamale, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu

Rondreis door Ghana + foto's

Door: Joost van Vugt

Blijf op de hoogte en volg

16 April 2006 | Ghana, Tamale

Hallo allemaal,

Met mij gaat het prima. Ik ben samen met Arjan lekker aan het genieten van onze rondreis door Ghana!

Zondag, Kumasi:
In Kumasi kwamen we Rienke tegen en vele andere vrijwilligers. We hebben nu echt afscheid genomen, want op 25 april vliegt ze weer naar Nederland.
In Kumasi zijn Arjan en ik samen met twee engelse vrijwilligers naar het Ashanti-Museum geweest. Dat is in het oude paleis van de chief van Ashanti. Ook hebben we nog rondgelopen over de drukke markt van Kumasi, grootste markt van west-afrika.

Maandag, Ashanti-tour:
Deze dag hebben we rondgereden door het Ashanti-koninkrijk. We hebben eerst een 'Traditional Shrine' bekeken. Dat is een woonhuis van een soort priester van het traditionele geloof. We hebben daarna nog een dorpje bezocht waar ze op de 'Kente'-manier kleding weven. Vervolgens vervolgden we onze reis met een taxi over een onverharde weg dat door een prachtig berglandschap ging. Uiteindelijk zijn we in net voordat het donker werd in Nkoranza aangekomen.

Dindsag, aapjes kijken:
In Nkoranza sliepen we in een soort vakantiehuisje, op het terrein van 'hand in hand'. Dit is een project opgezet door een nederlandse vrouw en er wonen ongeveer 40 kinderen met een verstandelijke beperking.
We hadden die dag met Nynke, een andere Nederlandse vrijwilliger, afgesproken om samen naar 'Boabeng-Fiema Monkey sanctiory' te gaan. Dit is een bos dat tussen twee dorpjes in ligt en waar je heel veel apen kunt zien. Samen met een gids liepen we tussen de aapjes over een bospaadje.
S'avonds hebben Arjan en ik nog gezellig een pilsje gedronken met vrijwilligers van het 'hand in hand-project'.

Woensdag, naar Bui national park:
We stonden om 6 uur op om naar Bui national Park te gaan. We reden 3 uur lang over een onverharde weg. Het Park ligt namelijk ver weg van de grote wegen, vlakbij de grens met Ivoorkust.
Daar aangekomen kwamen we drie bekende vrijwilligers tegen, die we kennen van de wekelijkse Swedru-meeting. Het was er heel primitief. Zo was er geen electriciteit en moest je zelf je eten mee brengen en klaarmaken in een 'coalpot' die we van de buurvrouw konden huren.

Donderdag:
Om 6 uur smorgens kwam een gids ons ophalen om het national park in te trekken op zoek naar nijlpaarden. Eerst liepen we 5 kilometer naar een vissersdorpje. Daar riep onze gids 3 vissers om vervolgens met de houten peddels op de schouder naar de rivier te lopen. Daar stapte we in houten kano's en hebben we nog een half uurtje over de rivier gevaren. Een visser zag in de verte enkele nijlpaarden. We hebben vervolgens anderhalf uur lang vanaf de oever op een afstand van ongeveer twintig meter naar de nijlpaarden lopen turen. Dit hield in dat we af en toe een nijlpaard met snuit en oren boven het water uit zagen komen. Ik liet de gids ook even door mijn verrekijkertje kijken, want hij had zelf geen verrekijker. Hij had wel een gigantisch geweer op zijn schouder. Vervolgens weer teruggevaren, naar via het vissersdorpje weer de lange weg naar huis gelopen.

Vrijdag:
Om 4 uur snachts zijn we in het donker opgestaan, want er is daar geen electriciteit. Om 5.00 uur vertrok de enige bus, die vanuit het park vetrekt. De reis ging weer 3 uur lang over de onverharde weg. Ik voelde me een soort Jan de Rooy tijdens de Dakar-rally. Omdat iemand voor me het raampje open had staan, kwam er heel veel zand in mijn gezicht en kwamen we bruin de bus uit.
Toen weer via een taxi-rit en een trotro-rit naar Kintampo, waar we eindelijk weer even lekker konden douchen. Daarna zijn we naar de Kintampo waterval gegaan. Een prachtige en grote waterval, waar heel veel Ghanezen lekker aan het zwemmen waren. Arjan en ik hebben ook even een duik genomen. Echt gaaf om de kracht van het water te voel als je onder de waterval doorloopt.

Zaterdag:
De volgende dag zijn we naar de 'Fuller Falls' gegaan. Dit was in tegenstelling tot de Kintampo-waterval een hele rustige waterval. Er was namelijk niemand te bekennen. Na een tijdje rustig rondgekeken te hebben zijn we naar de straat gegaan, waar we op een bepaalde tijd hadden afgesproken met een taxichauffer dat hij ons weer zou ophalen. Het bleek een typische Ghanese taxichauffeur. Want hij kwam eerst 45 minuten te laat en wilde uiteindelijk meer geld dan dat we van tevoren hadden afgesproken.
Daarna zijn we direct naar Tamale gegaan. Dit is de grootste stad van het noorden van Ghana. Tijdens de 3 uur durende busrit veranderde de omgeving steeds meer in een soort savanne-gebied. Het is hier namelijk warmer en droger, omdat het dichterbij de woestijn ligt. Langs de weg zagen we kleine dorpjes met alleen maar lemen huisjes. De moskee was het enige stenen gebouw van het dorp. In het noorden leven vooral moslims.
Nu zijn we in Tamale en slapen in het 'Alhassan'-hotel.

Vooruitzichten:
Komende nacht staan we om 3 uur snachts op om de bus naar Mole national park te pakken, die om 4 uur sochtends vertrekt. Het is een tocht van 5 uur en daarna moeten we nog 5 kilometer lopen naar het hotel. Het park staat vooral bekend om zijn olifantenpopulatie. We blijven er drie nachten slapen. Dus als je je afvraagt wat ik doe tijdens de boerenmert, dan weet je dus dat ik waarschijnlijk oog in oog zal staan met een olifant!

Foto's:

Foto 1 t/m 6: Dit zijn foto's die ik eerder heb geplaatst. Uitleg kun je vinden in mijn vorige 'foto-bericht'.

7: Hier zie je mijn raam de ochtend nadat er bij mij is ingebroken. Als je goed kijkt kun je zien dat het muggengaas is weggeschroeid doordat ze het in brand hebben gestoken. Ze hebben door het raam onderandere mijn telefoon van de tafel gepakt, die links op de foto ziet.

8: Ik hou een schoolkind een eclipsbrilletje voor, zodat hij naar de zonverduistering kon kijken.

9: Op het plein van het dorp zitten heel veel mensen met traditionele zwarte begrafeniskleding.

10: Meneer Bokoo en ik zitten samen voor ons huis, nadat we samen naar de begrafenis zijn gegaan. Natuurlijk moest ik ook in gepaste kleding!!

11: Ik ben samen met wat broertjes en zusjes onder de cacaoboom aan het douchen. Deze campingdouche-zak had ik uit Nederland meegenomen.

12: Hier zie je een collega van mij proefwerken aan het nakijken, terwijl schoolkinderen voor straf een uur lang op de knieen en met de handen omhoog zitten.

13: Hier zie je Kumasi, na Accra de grootste stad van Ghana. Je ziet het op de voorgrond het tro-trostation en op de achtergrond de grootste markt van west-afrika.

14: Hier zie je het legendarische zwaard. Dat ruim 300 jaar geleden in de aarde is gestoken en dat wordt gezien als het begin van het Ashanti-konikrijk. Mohammed Ali heeft het eruit proberen te trekken maar dat lukte niet.

15: Dit is de onverharde taxi-rit van Mampong richting Nkoranza.

16: Dit is het gebouwtje waar Arjan en ik in sliepen in Nkoranza. Je ziet Arjan net boven het muurtje uitsteken, terwijl hij geniet van zijn 'bucket-shower'.

17: Savonds hebben we in Nkoranza gespeeld met enkele kinderen met een verstandelijke beperking, die op dat terrein wonen.

18: Nynke en Arjan maken foto's van de apen in Boabeng-Fiema Monkey Sanctiory.

19: Dit was onze slaapplaats in Bui National Park. Er was daar geen electriciteit.

20: Dit is het vissersdorpje waar we doorheen kwamen, toen we nijlpaarden gingen bekijken.

21: Het vissersbootje waarmee we over de rivier voeren op zoek naar de nijlpaarden.

22: Aan de oever waren de vissers stomverbaasd toen Arjan zijn jongleerkunsten liet zien. Hij jongleerde met twee sinaasappels en een soort cakebrok.

23: Zo zag ik eruit toen we in Kintampo aankwamen, nadat we drie uur lang met een bus over een onverharde weg hadden gereden. En wat ging ik daarna meteen doen..... douchen.

24: Dit is de Kintampo-waterval, waar ik ook een lekker duik heb genomen.

25: Hier zie je een dorpje in het noorden van Ghana. Een dor gebied en de meeste huizen zijn van leem gebouwd.

Zo dat was het weer voor de keer. Alle Liempdenaren en tante Brigit veel plezier op de boerenmert. Ik zal over een tijdje wel laten weten hoe het bij de olifanten is geweest.

Groetjes Joost

  • 16 April 2006 - 15:20

    Paula:

    Ey zit ik net je verhaal te lezen komt er weer een nieuwe binnen.. Leuk hoor!

    Olifanten zijn kudde beesten he joost! dus oog in oog met een hele kudde wordt het dan!

    Olifanten zijn echt super mooie, lieve maar vooral grote dieren.

    ben benieuwd wat voor gevoel een olifant bij je oproept.

    groetjes Paula

  • 16 April 2006 - 16:30

    Bernadette:

    De foto's komen 'binnendruppelen'! Dankjewel!! Ook voor het reisverslag, veel plezier met Arjan. Een 'douche' van een olifant zullen jullie niet erg vinden bij deze tropische temperaturen... .

  • 16 April 2006 - 17:09

    Anouk:

    Ma belde dat er nieuwe foto's waren en ben meteen gaan kijken!
    Sonja is ook onder de indruk.
    Volgens de foto-uitleg hierboven komen er nog meer foto's aan, gaan we zo na het eten bekijken.
    Naast jou zal ik ook afwezig zijn op de Boeremert, er is volgens pa genoeg hulp dus ik blijf hier in Twente. Ik ga eerst uitslapen van de Paasvuurfeesten en dan een mooie fietstocht maken, het wordt mooi weer: zon en 15 graden.
    (tja voor jou is dat natuurlijk ijskoud!)
    Die grote markt in Kumasi
    lijkt trouwens helemaal niet zo primitief, met die massa's redelijke nieuwe autobusjes.
    Doe de olifanten de groeten uit Twente!
    X
    Anouk

  • 16 April 2006 - 17:39

    Joost:

    Hey Anouk,
    Voor op de foto is het tro-tro station. Achter zie je de markt en dat is wel behoorlijk primitief. hele smalle paadjes en kleren enz. liggen vaak gewoon op de onverharde weg.

  • 17 April 2006 - 15:04

    T.Liduïne:

    Ha die Joost. Heb je ook nog foto's van die nijlpaarden kunnen maken? Je weet, ik spaar nijlpaardjes en ben best jaloers dat jij ze in het wild gezien hebt. Maar wat een geweldige reis ben jij aan het maken. Nog 14 dagen en wij zitten in het vliegtuig richting China. Oma is weer thuis. Afgelopen vrijdagmiddag op bezoek gewwest. Je moeder was er ook. Ik heb haar geld gegeven zodat jij in Ghana zelf schriften en (kleur-)potloden, slijpers en wat dies meer zij, kunt kopen. Ze brengt het mee als ze zelf komt met Pinksteren. Ben je afgevallen? Vooral op je "vieze" foto zie je er smalletjes (en moe) uit. Ik schrik van de straffen die ze kinderen geven op school. Een uur op je knieën met de handen omhoog. Kun jij geen alternatieve straffen bedenken voor je collega's? Het klaslokaal poetsen of zo iets. Wanneer wordt de dochter van de hoofdmeester begraven? Maak je dat nog mee of gaat dat ook weer maanden duren. Wie bepaalt er wanneer er een begrafenisdag is? Je bent nog erg witjes, krijg je geen bruin kleurtje van elke dag zon? Nou, veel plezier verder op je reis. Groetjes, O.Piet en T.Liduïne

  • 17 April 2006 - 18:44

    Fransje:

    Ha Joost, een heerlijk verslag om te lezen en zeker met de foto's er bij kun je proberen om je een voorstelling te maken van jullie avonturen. Dit moet voor jullie een herinneringen geven die je nooit zal vergeten. No 12 nachtjes slapen........
    Groetjes uit Leiden

  • 18 April 2006 - 10:07

    Brigitte:

    Wat leuk om je weer even te horen ipv lezen. Je enthousiasme klinkt er luid en duidelijk in door. Je houd de gemoederen thuis behoorlijk bezig, je moeder inmiddels verslaafd aan waar ben jij.nu en de rest hoopvol uitziend naar nieuwe berichten van jullie. Geweldig hoe je ons mee laat genieten.
    Schokkende foto zit er bij van de schoolstraf, zou inderdaad mooi zijn als hier iets in veranderd.
    Ben benieuwd naar wat meer over Nkoranza, hoop dat je wat inzicht gekregen hebt hoe het daar aan toe gaat. Ach ja het vak blijft trekken.
    Bij je verhaal over de nijlpaarden moest ik even terugdenken aan mijn platypus avontuur, maar goed het is in levende lijve dat is waar.
    Je zult vast wel afgevallen zijn al is het maar door de warmte. Hoe is het met de wormen, alles weer onder controle ?
    Boeremert was gezellig druk.
    Weer nieuwe gebruiken geleerd van de bezoekers, dat vindt ik altijd wel leuk. De verhalen die er dan loskomen bij de ouderen.
    Nou dit was weer en hel verhaal, geniet ze en groet Arjan, heb zijn bericht ook ontvangen en ga deze nu lezen.

  • 23 April 2006 - 10:29

    Arjan:

    Afvallen gaat hier snel, ik vreet me vol en val 4 kilo af (was wel na ziekte maar toch), maar joostie is in goeie conditie want hij tilt altijd de zware tas (ik MAG die niet eens dragen haha)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Vrijwilligerswerk Ghana

Recente Reisverslagen:

29 Juni 2006

Gewoon weer in Liempde

24 Juni 2006

Goodbye Ghana!

22 Juni 2006

Reizen door Ghana

14 Juni 2006

Eerbetoon op school

08 Juni 2006

Een tijd om nooit te vergeten

Niels, ik en Leon

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 84911

Voorgaande reizen:

21 Januari 2012 - 06 Februari 2012

Vakantie Thailand

14 Februari 2011 - 05 Maart 2011

Sri Lanka

10 Juni 2010 - 06 Juli 2010

fietstocht naar Rome

12 Februari 2006 - 25 Juni 2006

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: