Overvallen in Accra - Reisverslag uit Accra, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu Overvallen in Accra - Reisverslag uit Accra, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu

Overvallen in Accra

Door: Joost van Vugt

Blijf op de hoogte en volg

24 April 2006 | Ghana, Accra

Hallo allemaal,

Hier al weer heel snel een nieuw berichtje. Wil je het vorige bericht 'Olifant voor slaapkamerdeur' nog lezen, dan kun je die in de rechter kolom vinden.

Vandaag ben ik overdag overvallen in Accra door drie mannen en ze zijn er vandoor gegaan met mijn portemonnee en mijn digitale camera.
Wat is er precies gebeurd?: Om ongeveer 12 uur smiddags hadden Arjan en ik een kaartje gekocht voor de tro-tro naar Ho. Arjan bleef in de tro-tro zitten terwijl ik naar de wc ging. Toen ik klaar was liep ik langs een drukke weg naar de tro-tro. Ongeveer 40 meter voordat ik bij de tro-tro was, gaat er een man recht voor me staan en begint me te duwen, zodat ik meteen een meter naar achteren deins. Ik riep 'What do you want'. Toen kwam er direct een man bij staan en eerst dacht ik dat hij me wilde helpen omdat hij vroeg: "Do you no that Guy". Ik antwoordde "no" en op dat moment begon hij me ook te duwen. Al snel kwam er een derde man bij. Ik begon direct om hulp te roepen, terwijl ze me in een hoekje duwde en ik in een goot viel. Ik bleef "help" roepen, omdat mij was verteld dat Ghanezen dan meteen zouden komen helpen. Maar tot mijn verbazing bleven zo'n 15 a 20 mensen stomverbaasd toekijken. Ik riep echt hard en duidelijk totdat 1 van de drie mannen mijn mond dichtdrukte. Tegelijkertijd waren de andere mannen heel snel mijn lichaam aan het afzoeken naar spullen. Ik had een soort gevoel alsof ze me bijna aan het uitkleden waren. Toen voelde ik dat ze mijn portemonnee uit mijn broekzak haalden. Daarna waren ze opeens weg, omdat ze alle drie een andere kant in liepen. Ik riep nog even: "thiefs, thiefs". Het is een heel verhaal, maar het gebeurde allemaal slechts in 30 seconden.

Al snel kwamen er toen heel veel mensen om me heen staan. Ik liep snel naar Arjan, die eerst mijn arm verzorgde omdat die onder het bloed zat. Toen merkte ik dat ze ook mijn digitale camera hadden gestolen, die ik met een soort riemband om mijn middel vast had. Dus ik liep terug naar plaatsdelict en daar vond ik de riemband. Ze hebben dus mijn riemband afgedaan terwijl ik op de grond lag en daarna de camera eraf getrokken.
Toen zijn we meteen naar het politiebureau gegaan om aangifte te doen. We kregen nog een bericht dat de drie daders gepakt waren en ik ben ook nog gaan kijken. Maar ik zag dat het niet de daders waren.
Vervolgens zijn we weer de tro-tro ingestapt en hebben we onze reis vervolgd naar Ho.

Dat de camera gestolen is, dat is echt balen. Waarschijnlijk kan ik het geld wel terugkrijgen van de verzekering. De portemonnee was een soort pot van Arjan en ik samen. Er zat een bedrag van ongeveer 20 euro in. Ik ben blij dat de dieven mijn 'monneybelt' niet hebben gevonden, die onder mijn broek zat. Want daar zat een waarde van ongeveer 250 euro aan cashgeld in en dat zou de verzekering niet terugbetaald hebben. Maarbuiten het materiele om, is het natuurlijk eng om zo overvallen te worden. Alle politiemensen en andere Ghanezen zijn ook stomverbaasd dat zoiets overdag gebeurd. Dat is denk ik ook de reden dat de omstanders niet ingrepen.
Ik zal vanaf nu altijd met zijn tweeen overstraat moeten in de grote steden. En het is geen fijn gevoel om als blanke een belangrijk doelwit te zijn voor dieven.
Gelukkig weet ik alles nog goed te relativeren. Ik ben namelijk nog steeds goed gezond en nog steeds in Ghana!! Het is ook fijn dat ik samen met Arjan reis, zodat ik mijn verhaal ook kwijt kan.

Vooruitzichten:
- Morgen gaan we nog steeds naar het oosten, namelijk naar Mount Amedzofe!
- En verder gaan we deze week nog wat meer bergen beklimmen en watervallen bekijken.
- Vrijdag gaan we naar Accra om de ouders en zus van Arjan op te halen en dan gaan we ook naar de Nederlandse Ambassade om koninginnedag te vieren.

Groetjes uit Ho,

Joost

  • 24 April 2006 - 06:49

    Anja:

    Hey Joost, balen van je camera, maar probeer de overval van je af te zetten! Dat valt niet mee, zeker omdat je aangeraakt bent door de overvallers. Veel erover praten en dan los laten....denk aan de olifanten en alle andere mooie en gezellige dingen..... Groetjes Anja

  • 24 April 2006 - 07:38

    Paula:

    Remeber the good things!

  • 24 April 2006 - 07:43

    Fransje:

    Hoi Joost,
    Goed dat je je verhaal meteen op hebt kunnen schrijven. Het is heel naar en vervelend dat dit is gebeurd, ik hoop dat je vanacht een beetje hebt kunnen slapen.Het moet nu gewoon afgelopen zijn met de rot ervaringen, blijf alert en let goed op elkaar! Ik heb je moeder net gesproken en we nemen een nieuwe camera en een oude telefoon mee. Ik ben zo blij dat jullie elkaar hebben gevonden en alle leuke en minder leuke dingen samen kunnen beleven en delen. Blijf genieten, dag Joost, tot vrijdag!

  • 24 April 2006 - 14:42

    Marcel:

    Hallo Joost,
    Camera vanmiddag gekocht. Helaas had Mediamarkt Rijswijk niet jouw camera. Wel voor ongeveer hetzelfde geld de mijne met een nog grote scherm (2.5) zoals je volgens je moeder wilde. Daarnaast kan hij hetzelfde, zijn de specs van de lens veel beter en is hij een stuk kleiner. Nu ben ik jalours maar ja. Tot vrijdag
    groet Marcel

  • 24 April 2006 - 21:16

    Anouk:

    Joost, laat je niet klein maken!

  • 24 April 2006 - 21:17

    Mark:

    Hey joostjuh!!
    dacht zal eens kijken hoe het met die gast gaat, lees ik da enge avonuttr van je. Bah akelig lijkt me, maar als ik zo de rest van de site en de foto's bekijk zie ik wel dat je enorm aan het genieten bent! Bad things happen! en idd remeber all the good things!! En geniet van die prachtige tijd die je nog voor je hebt!!! Greetz Mark (ps we hebben je gemist bij snip, snap en snop :)

  • 24 April 2006 - 21:20

    Brigitte:

    We kwamen gisteren na een bezoek aan oma even bij jullie thuis binnenlopen. Hadden Ruben en Anouk je net aan de lijn gehad. Dat is schrikken en flink balen. Het is altijd oneerlijk maar in jouw geval voelt dat extra unfair Goed en fijn te lezen dat jullie je trip in ieder geval voortzetten. Je zult wel allerter en niet meer zo blanco kunnen zijn en kijken als voorheen. Dat is echt jammer. Fijn dat de ouders van Arjan er vrijdag al zijn, heb je weer en eigen camera en mobieltje. Het is maar materie maar toch ...
    Nou nou je hebt Ghana wel van heel verschillende kanten leren kennen !
    Leuk dat je nog gefietst hebt daar, dan is fietsen toch iets heel anders zoals je schreef.Geniet nog verder en gelukkig kan je het al wat relativeren, al zul je de schrik toch nog niet meteen kwijt zijn.
    Wij gaan zaterdagmorgen vroeg op pad naar Taize, ik neem een duifie voor je mee hoor ! Zo'n mooie blauwe toch ?
    Groet ook Arjan van ons, vergat te reageren op zijn bericht.

  • 25 April 2006 - 09:05

    Pim:

    Hoi Joost,
    Wat vervelend man, echt balen en het geeft je zeker geen goed gevoel in toch zo'n geweldig land. helaas is dit een andere kant van Ghana, en helaas ken ik die ook. Toch zijn het de andere momenten die je zult blijven herinneren, geloof mij! Geniet nog van de reis enne mocht je plannen hebben om naar Mount Krobo te gaan stel je er dan niks van voor want het is 3x niks. Zelfs de plaatselijke bevolking weet niet waar je het over hebt als je deze berg zoekt.

    Gegroet, Pim

  • 25 April 2006 - 12:18

    Janny:

    Jeetje wat rot, Joost!! Je krijgt toch wel je portie binnen daar in Ghana! Wat een rotzakken zeg! Maar hier gebeurt t ook hoor, ben vorige week in Valencia samen met mn zus beroofd van zo'n beetje alles!! Hadden niets meer en de spaanse politie was vreselijk! Wat een gedoe! Ik hoop voor je dat je niet al te paranoia wordt want dat reist ook niet fijn. Maar je zal zeker voorzichtiger worden! Fijn dat jullie met zn twee zijn!! Nou geen ellende meer en alleen nog maar genieten hoor! Rien komt morgen om 10uur aan op Schiphol, ben heel benieuwd!
    Groet en geniet ze!!

  • 25 April 2006 - 16:41

    Annemarie Van Leen:

    Lieve Joost wat een schrik voor je dat zal je nog lang herinneren!!!Gelukkig ben je met jullie tweeen!!!Heb je nu helemaal geen foto's meer, je was er al zoveel kwijt en nu??Maar gelukkig heb je een hart en daar zijn al je dierbare herrinneringen in opgeslagen.groetjes

  • 25 April 2006 - 16:57

    Joosje:

    Jeempie Joost, echt balen dat je dit hebt meegemaakt! Gelukkig heb je je verhaal kunnen opschrijven en aan Arjan kunnen vertellen! Hoop dat je je intussen wat beter voelt!! En vanaf vrijdag zal ik ook op je komen passen;) en andersom!! Tot vrijdag, liefs Joosje

  • 25 April 2006 - 20:45

    T.Liduïne:

    Goh Joost, dat is schrikken. Overvallen worden lijkt me vreselijk. Ik hoop zo iets niet mee te maken in China. Wij hebben ook hals- en heuptasjes ed aangeschaft om onder de kleding te dragen. Maar als ze je op de grond gooien en echt gaan zoeken helpt dat natuurlijk niet veel. Blijf toch maar genieten. Leuk dat de familie van Arjan al zo gauw komt. En dan nog .... nachtjes slapen en staan jouw ouders op het vliegveld. Hé boy, ik wens je nog veel vrolijke avonturen. T.Liduïne

  • 26 April 2006 - 17:36

    Alina:

    hallo, joost

    ik schrok toen ik de titel las. en toen vlug ben ik gaan lezen. heb je nou geen geld meer en ook geen camera? dus dan kun je dus ook geen foto's maken wat je allemaal hebt beleefd. en kun je geen eten kopen.
    stuur anders even iets in ons gastenboek.

    groetjes:alina uit groep 7c.

  • 28 April 2006 - 07:55

    Anouk:

    OPGELET!

    Morgenavond is er een tvprogramma over Ghana!
    Kunnen we beelden zien van het land waar Joost verblijft.
    Dus voor de liefhebbers:

    ROSENMÖLLER EN...

    Presentator & cabaretier Jörgen Raymann - Afrika en SLAVERNIJ
    TV Ned1 29 april
    21.46 uur

    Een van de voorouders van Jörgen Raymann was slavin die omstreeks 1850 vanuit Ghana naar Suriname werd getransporteerd. Het verleden van zijn Afrikaanse voorouders laat de cabaretier bepaald niet koud. Paul Rosenmöller reist met Raymann naar Ghana om te voelen, te ruiken en te zien waar zijn voorouders vandaan komen; op zoek naar z’n roots. Dit is een behoefte die bij veel Surinamers leeft, maar hoe openlijk wordt daar over gesproken?

    In hoeverre hebben westerse landen een schuld aan Afrikaanse landen vanwege de stelselmatige uitbuiting in het verleden en wat moet er naast een monument nog meer gebeuren om deze zwarte bladzijde uit de geschiedenis een plek te geven?

    Raymann heeft er een uitgesproken mening over, maar hoe raakt het hem zelf op het moment dat hij met de deportatie van zijn voorouders wordt geconfronteerd? En wat is dan nog de rol van humor en zelfspot van de populaire stand-up comedian?

    Raymann is ondermeer presentator van het programma Rayman is laat (NPS) en Special Representative van Unicef.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Vrijwilligerswerk Ghana

Recente Reisverslagen:

29 Juni 2006

Gewoon weer in Liempde

24 Juni 2006

Goodbye Ghana!

22 Juni 2006

Reizen door Ghana

14 Juni 2006

Eerbetoon op school

08 Juni 2006

Een tijd om nooit te vergeten

Niels, ik en Leon

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 84908

Voorgaande reizen:

21 Januari 2012 - 06 Februari 2012

Vakantie Thailand

14 Februari 2011 - 05 Maart 2011

Sri Lanka

10 Juni 2010 - 06 Juli 2010

fietstocht naar Rome

12 Februari 2006 - 25 Juni 2006

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: