Einde rondreis - Reisverslag uit Accra, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu Einde rondreis - Reisverslag uit Accra, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu

Einde rondreis

Door: Joost van Vugt

Blijf op de hoogte en volg

28 April 2006 | Ghana, Accra

Hallo allemaal,

Bedankt voor al jullie opbeurende berichten. Met mij gaat het hartstikke goed. We zijn nadat ik overvallen ben gewoon doorgegaan met de reis en we hebben nog veel mooie dingen gezien. Nu zijn we weer terug in Accra om de ouders van Arjan op te halen van het vliegveld. Ik loop nu wel met een angstiger gevoel door Accra. Maar gelukkig hebben we dadelijk met een Ghanese vriend van ons afgesproken, die ook politieman is. Met hem gaan we vandaag door Accra en hij gaat ook mee naar het vliegveld. En met hem voel ik me hartstikke veilig.

Reis:
Zondag
Nadat ik overvallen ben zijn we naar Ho gegaan en daar blijven slapen in het goedkoopste hotel tot nu toe, namelijk ongeveer 3,5 Euro voor een kamer met een tweepersoons bed.

Maandag
We zijn vroeg opgestaan omdat dan de enige tro-tro naar Amedzofe vertrok. Amedzofe is een dorp dat bovenop een bergrug ligt op 800 meter hoogte. De weg ernaartoe was steil en onverhard. Toen we boven kwamen was het mistig en het motregende. Het leek wel Nederlands weer. Toen we op ons hotelkamer zaten zagen we langzaam de mist wegtrekken en uiteindelijk hadden we een gigantisch uitzicht over het dal tot aan het voltameer.
In de middag zijn we samen met een gids naar de top van de berg gelopen, waar een behoorlijk kruis bovenop stond. We hebben genoten van het uitzicht en nog wat fotos gemaakt met de camera van Arjan.
Savonds hebben we een biertje gedronken met een 40-jarige Amsterdammer die in de kamer naast ons sliep. Tijdens de reis zijn we echt heel veel andere reizigers tegen gekomen en daarvan kwamen er heel veel uit Nederland. (Waar een klein land groot in kan zijn).

Dinsdag
We hadden het idee om het bergdorp deze keer niet met openbaar vervoer te verlaten, maar te voet. Dus met onze rugzakken op begonnen we aan de steile afdaling over een heel smal bergpad om uiteindelijk in het dal uit te komen. Een hoogte verschil van ongeveer 700 meter. Toen we nog maar net aan het afdalen waren begon het te stortregenen. Schuilen had totaal geen zin, want we warenen direct doorweekt. Het pad leek meer op een beek en het was dan ook behoorlijk uitkijken. Na een half uur werd het weer droog maar nu moesten we opletten voor de vele Mango's die op het pad lagen. We zaten nu echt in een soort regenwoud en tijdens de 2 uur durende wandeling kwamen we niemand tegen.
In dorp beneden direct een tor-tro gepakt naar Hohoe. Daar lekker gegeten en geslapen.

Woensdag:
We zijn nog verder naar het oosten gegaan, vlakbij de grens met Togo, om daar een waterval te bekijken. We keken even vreemd op toen we zagen wat voor gids we kregen toegewezen. Het was een vrouw met nette rok, opgestoken haar en slippers aan. En wij waren gewend om een stoere man met groen uniform en een groot geweer op de nek, als gids te hebben. Ondanks dat bleek ze wel gigantsisch hard te kunnen lopen. We sjeesten door het regenwoud heen en kwamen uiteindelijk uit bij de hoogste waterval van West-Afrika. We hebben nog gezwommen vlakbij de waterval. En het is geweldig om die kracht van het water te voelen.
Eerst hebben we de gids wakker moeten maken en in een rotvaart gingen we weer terug.
Toen hoorden we dat de grens met Togo maar 3 minuten lopen was. Dus wij erop af. De douanier was sjaggerijnig en we kregen echt niet de kans op een stapje in Togo te zetten.
Toen weer terug naar het hotel in Hohoe.

Donderdag
We vertrokken nu met de tro-tro richting Accra. Onderweg hebben we nog een marktdorpje bij het voltameer bezocht. Toen weer door naar Accra. We hebben daar direct een taxi gepakt en kwamen dus snel en veilig aan bij het hotel.

Vrijdag
Vandaag zijn we in Accra. We hebben onze Ghanese vriend Engelbert al ontmoet en we gaan nu met hem door Accra.

Vooruitzichten:
Vanavond gaan we waarschijnlijk naar de Nederlandse Ambassade om daar met nog 900 andere Nederlanders konninginnedag te vieren. WE moeten daar eerder weg. Want we gaan samen met Engelbert de ouders van Arjan van het vliegveld op halen.
Zondag gaan we weer naar Akroso. Ik heb daar echt zin in, want het voelt echt als een tweede thuis.

Groetjes Joost

  • 28 April 2006 - 16:15

    Anouk:

    Opgelet!

    Morgenavond is er een tvprogramma over Ghana.
    Kunnen we beelden zien van het land waar Joost verblijft.
    Dus voor de liefhebbers:

    ROSENMÖLLER EN...

    Presentator & cabaretier Jörgen Raymann - Afrika en SLAVERNIJ
    TV Ned1 29 april
    21.46 uur

    Een van de voorouders van Jörgen Raymann was slavin die omstreeks 1850 vanuit Ghana naar Suriname werd getransporteerd. Het verleden van zijn Afrikaanse voorouders laat de cabaretier bepaald niet koud. Paul Rosenmöller reist met Raymann naar Ghana om te voelen, te ruiken en te zien waar zijn voorouders vandaan komen; op zoek naar z’n roots. Dit is een behoefte die bij veel Surinamers leeft, maar hoe openlijk wordt daar over gesproken?

    In hoeverre hebben westerse landen een schuld aan Afrikaanse landen vanwege de stelselmatige uitbuiting in het verleden en wat moet er naast een monument nog meer gebeuren om deze zwarte bladzijde uit de geschiedenis een plek te geven?

    Raymann heeft er een uitgesproken mening over, maar hoe raakt het hem zelf op het moment dat hij met de deportatie van zijn voorouders wordt geconfronteerd? En wat is dan nog de rol van humor en zelfspot van de populaire stand-up comedian?

    Raymann is ondermeer presentator van het programma Rayman is laat (NPS) en Special Representative van Unicef.

  • 28 April 2006 - 21:05

    T.Liduïne:

    Leuk om de reaktie van Anouk te lezen. De afgelopen twee weken hebben wij op school een multicultureel project gedraaid. Mijn groep, groep 4, had Suriname toegewezen gekregen omdat de ouders van een van onze leerlingen uit Suriname komen maar een Javaanse afkomst hebben. We hebben met de kinderen ook over de slavernij gepraat. Ik ga zeker naar het programma kijken. Kan nog net voor China. Joost geniet van de dagen met de ouders van Arjan en bij je familie ik Akroso. Ik ga ook een verslag doen van mijn reis. www.liduinegeurts.waarbenjij.nu komt je bekend voor denk ik. Nog drie nachtjes slapen. Groetjes, T.Liduïne

  • 29 April 2006 - 00:32

    Monique (canberra):

    Hoi Joost, fijn dat je de draad weer hebt op kunnen pakken en dat je alternatieven hebt gevonden om je veiliger te voelen. Ga je straks toch ook weer op de school werken begrijp ik? Kun je aan je gastgezin vragen over HIV Aids in hun gemeenschap, want ik denk dat dat een van die 'onbesproken' onderwerpen is terwijl het juist iets is waar iedereen mee te maken heeft, ook ivm toekomst van de jeugd. Zo'n poster met: "iemand met HIV Aids kan ook een vriend zijn", zegt heel veel naar mijn idee. Als je tijd hebt hoop ik er iets meer over te horen van je?
    Hou ze goed en veel liefs!
    monique

  • 29 April 2006 - 09:29

    Irma ("tante"Arjan):

    hoi Joost,
    via de brieven van Arjan, had ik ook jouw mailadres, zodat ik ook jouw verhalen gelezen heb.
    Op de allereeste plaats wil ik je zeggen, dat ik een enorme bewondering voor je heb, hoe jij steeds weer, na elke rotervaring, de draad oppakt en verder gaat. Want wat zul je geschrokken zijn! Knap dat je het ook naar ons steeds goed kunt verwoorden en daardoor ook weer verder gaat. Hetgeen wat jij en Arjan samen hebben meegemaakt, zal jullie een heel bijzondere band geven en maken dat je steeds op elkaar kunt vertrouwen. Iets wat je , vooral daar, hard nodig hebt. Blijf steeds genieten van het land en al zijn goede dingen! Nogmaals petje af!
    Het gaat jullie goed!
    hartelijke groeten Irma.

  • 30 April 2006 - 12:26

    Rienke:

    jooooost ik mis jeeeeee!!!! Kdag was mooi maar toch mis ik alles van ghana! en je bent een topgozer en je blijft zo positief!! vind ik echt knap als dat mij was overkomen had ik gelijk het vliegtuig gepakt!!! doe voorzicchtig en heeeeeeeeeeel veel plezier!!! kus

  • 01 Mei 2006 - 19:16

    Niels Ganzeboom:

    Hallo Joost,
    ik hoop dat je een mooie koninginnedag gehad hebt zoverweg ik zie nu pas voor de eerste keer je website,sorry.We denken bij teens come in wel altijd aan jou ik hoop dat je weer veilig thuis komt. met vriendelijke groet Niels Ganzeboom

  • 03 Mei 2006 - 13:43

    Rienke:

    hee joost! wanneer gaan onsmam en onspap eigenlijk naar ghana?? waar zitten jullie nu joh?! kus Rien

  • 03 Mei 2006 - 17:04

    'Onsmam' En 'onspap':

    Antwoord op Rienkes vraag:
    Wij vertrekken 1e pinksterdag 4 juni en komen met Joost terug, 3 weken later! Door al die verhalen en foto's van jullie zijn we al aardig voorbereid op onze reis en kijken ernaar uit!! Jij zult met je gedachten nog wel vaak in Ghana zijn, he... .
    Groetjes, Jan en Bernadette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Vrijwilligerswerk Ghana

Recente Reisverslagen:

29 Juni 2006

Gewoon weer in Liempde

24 Juni 2006

Goodbye Ghana!

22 Juni 2006

Reizen door Ghana

14 Juni 2006

Eerbetoon op school

08 Juni 2006

Een tijd om nooit te vergeten

Niels, ik en Leon

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 84909

Voorgaande reizen:

21 Januari 2012 - 06 Februari 2012

Vakantie Thailand

14 Februari 2011 - 05 Maart 2011

Sri Lanka

10 Juni 2010 - 06 Juli 2010

fietstocht naar Rome

12 Februari 2006 - 25 Juni 2006

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: