Ben weer thuis! - Reisverslag uit Akroso, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu Ben weer thuis! - Reisverslag uit Akroso, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu

Ben weer thuis!

Door: Joost van Vugt

Blijf op de hoogte en volg

04 Mei 2006 | Ghana, Akroso

Hallo allemaal,

Schrik niet, ik ben niet in Nederland, maar ik ben na een maandje terug bij mijn gastfamilie in Akroso en dat voelt echt als thuiskomen.

Koninginnedag:
Eerst nog even over afgelopen weekend.
Vrijdag zijn Arjan en ik samen met onze Ghanese vriend Engelbert door Accra gegaan. S'avonds zijn we nog naar het Oranjefeest op de Nederlandse Ambassade geweest. Het was een hele cultuurschok door alle luxe. Het was een gigantisch mooi pant met een mooie tuin. Er liep heel veel bediening rond in een soort wit marine-pak met witte handschoentjes. Er was overvloed aan champagne, bier, wijn en zelfs haring, kaas, bitterballen en frikandellen! jippie. De meeste gasten waren ook sjiek-de-friemel, volgens mij veel ambassade-collega's. Ik sprak de ambassadeur van Palestina: ook leuk. We spraken ook enkele Nederlanders die we tijdens de reis ook waren tegengekomen. Na een lange preek van de ambassadeur, was het grappig om een Ghanees koor het Nederlandse volkslied te horen zingen. Jammer genoeg moesten we snel weg om Arjans ouders op te halen van het vliegveld.

Arjan's ouders en zus
Samen met Engelbert hebben we ze opgehaald van het vliegveld. Diezelfde avond zijn Arjan, Engelbert, Joosje (zus van Arjan) en ik op stap gegaan bij de Bofora: gezellig!!
De volgende dag hebben we Accra rondgereist en zijn we onder andere weer naar het herdenkingsmuseum van Kwamee Nkrumah gegaan. Ik voelde me gelukkig veilig want Engelbert was er ook weer bij.
De volgende dag zijn we met 2 taxi's van Accra naar Akroso gegaan. Geen drukte met tro-tro's dus het schoot lekker op. In Akroso hebben we eerst de gastfamilie van Arjan aan de ouders van Arjan voorgesteld. Al snel liep ik weg want ik wilde heeel graag naar huis. Op weg naar huis zag ik al snel mijn gastbroertje en buurmeisjes die op me af kwamen gerent. Toen mijn gastmoeder me zag joelde ze het uit van blijdschap. Echt onbeschrijfelijk mooi en het voelde ook echt als thuiskomen.
Die middag werd Arjans familie direct ondergedompeld in Akroso, want we gingen namelijk naar een begrafenis. Het was weer een gezamenlijke begrafenisfestival op het marktplein van deze keer ongeveer 12 overledenen. Familie van Arjan was helemaal in steil, dus Arjan en zijn echte vader hadden een soort jurk aan, zoals ik de vorige keer ook aan had naar de begrafenis (zie foto). Ik besloot mijn Ghanese op maat gemaakte pak aan te trekken, want dan kon ik tenminste dansen. Toen ik samen met moeder ging, waren Arjan en zijn familie al weer snel weg. Ik heb toen nog een tijdje gedanst. Alleen maar vrouwen die heeel dicht om me heen gingen dansen van gemiddelde leeftijd 35 en sommige met een babietje op de rug gebonden. Wel 10 huwelijksaanzoeken verder gingen we weer naar huis.
Diezelfde dag zijn de ouders van Arjan ook bij mijn gastfamilie geweest en heb ik ze alles laten zien van de tafel waaraan ik ontbijt tot aan mijn eigen houten poepdoos. Ze waren heel geinteresseerd en enthousiast.
De zus van Arjan trok direct in bij de gastfamilie, waar voorheen Rienke heeft gewoond.
De rest van de avond hebben we met zijn alle bij mijn gastfamilie gezeten. We deden een heel lang potje spa tussen meneer Bokoo, meneer Ofori (gastvader van Rienke en Joosje), Kwabenaa Gyening (Arjan), meneer Appiah (Marcel,echte vader van Arjan) en Yaw Bokoo (ik). Het was heel spannend en het was grappig dat meneer Appiah won, terwijl hij voor de eerste keer dit speelde. (Ja pap en Mam, we moeten voor jullie ook nog namen bedenken, want je wordt echt met je Ghanese naam aangesproken.)

School:
Het was dinsdag en ik dacht dat ik geen school had omdat de hoofdmeester had verteld dat de school op woensdag pas begon. smorgens zijn we met zijn allen naar de school van Arjan gegaan. Het was heel rustig en Arjan was het eerste uur de enige aanwezige leraar. Er waren ook maar heel weinig kinderen. Dus we zijn maar op het grote veld gaan voetballen. Daarna wilde ik samen met Arjans ouders langs mijn school lopen om ze de markt te laten zien. Tot mijn verbazing zag ik dat de school wel open was, maar ook hier was het heeeel rustig. Een mooie gelegenheid om de ouders heel de school te laten zien. In elke klas heb ik de kinderen een liedje laten zingen die ik ze ooit geleerd heb (van 'hoedje van papier', 'deze vuist op deze vuist' tot 'Jesus is the rock'. Ze vonden het prachtig. Ze zeiden dat ze mij een leuke en goede leraar vonden. Dat vond ik echt leuk om te horen. Daarna naar de markt laten zien en naar huis. Later heb ik ook nog met Joosje op de markt gegeten in het kraampje van haar gastmoeder.
Het was echt heel leuk dat de ouders van Arjan zijn gekomen. Ze hebben mij ook geholpen met spullen. Zo hebben ze een gloednieuwe digitale camera meegbracht: jippie!! En ik kreeg ook nog een brief van ons mam, een mobiel, gel (want de mijne was op en je kunt hier geen normale gel kopen) en nog veel meer.
Op woensdagmorgen zijn de ouders begonnen aan een rondreisje door Ghana van 2 weken. Joosje, zus van Arjan (hier heet ze Ama) blijft de komende 2 weken in Akroso.

Ama op de Presby-school:
Woensdag is Ama heel de dag op mijn school geweest. Na een persoonlijke rondleiding door gids Teacher Yaw (ik), hebben we samen les gegeven in mijn eigen klas 3. De kinderen waren erg druk en ik moest er ook weer even inkomen na 4 weken vakantie.
Het is wel lekker om weer mijn eigen 'gewone' ghanese leventje op te pakken.

Vooruitzichten:
Komend weekend wil ik naar Winneba gaan omdat daar dan 1 van de grootste festivals van Ghana plaatsvindt. Het is een wedstrijd tussen twee stammen. Wie het eerste een levend hert uit het bos heeft gevangen wint. Arjan en Joosje gaan niet mee, want ze gaan naar Kumasi. Met wie en hoe en wat dat zie ik nog wel. Ik ken ook veel vrijwilligers uit de regio. Dus ik kan nu kiezen, tussen een Brit, een Canadees of een Duitser.


Reactie op jullie reacties:

Rienke (Adwa): Ik mis jou ook echt wel. Echt raar dat jij weer in Nederland bent. hoe is het? Nu zitten we in Nsaba in het internetschooltje en daar vragen ze ook al waar 'Adwa' is. Hoe was je koninginne(n?)dag eigenlijk?

Jan Onland: Mooi dat we van Boerdonk hebben gewonnen. Heb ik verder nog leuke wedstrijden gemist? Is de competitie al afgelopen? Zo niet, dan de groetjes van mij aan iedereen van Dvg 5.

Harriette vd berk en heel het koor:
Veel succes met de autowasdag!

Tante Jeanne:
Is alles weer gezond met je voet? Ik hoop het.

Anouk: Hoe waren de Paasvuurfeesten geweest?

T.Liduïne: Ja ik heb foto's van de nijlpaarden, maar mijn camera is gestolen dus die zijn allemaal verdwenen. Gelukkig heeft Arjan er ook foto's van, maar de nijlpaarden zijn alleen maar met de oren en het puntje van de snuit te zien. Ik zal ze je in Nederland wel laten zien.
Heel veel plezier in China. Als ik in Nederland ben kom ik graag op bezoek om je reisverhaal te horen en je foto's te zien.

Brigitte:
Ik ben tijdens de reis wel afgevallen. In Akroso valt het wel mee, want ik krijg daar altijd veel te veel eten, maar ik krijg met moeite bijna elke dag mijn bord leeg. Ik heb nu geen last meer van Ringworm, maar het was nog wel 1 keer teruggekomen.
Bedankt dat je voor mij een Taizekruisje hebt meegenomen uit Taize. Hoe was het geweest?


Anouk: Over die serveersters gesproken. Als ik had gewild, dan had ik diezelfde dag al met haar kunnen trouwen. Het is wel raar dat velen met me willen trouwen alleen maar omdat ik blank ben. Maar we lachen er maar gewoon mee en maken lol, want dat is het belangrijkste. Arjan (18 jaar) kan ook zo trouwen met de andere serveerster van 29.
Wat grappig dat Rayman ook in Ghana is geweest. Zijn ze ook bij het slavenkamp in Paga wezen kijken. En hebben ze het slavenfort van Cape Coast of van Elmina bezocht?

Annemarie van Leen:
Hoe was Lourdes geweest?

  • 05 Mei 2006 - 11:01

    Ruben:

    He Joosie!
    He ik ben de eerste die een reactie plaatst... leuk zeg....
    Wederom een leuk verhaal,
    lijkt me grappig om de ouders van Arjan in 'je dorp' te zien rondlopen. Zeker met de wetenschap dat onspap en onsmam er ook een keer rond zullen lopen.
    Ik heb een nieuwe baan! Jippiejee en nog een leuke ook. In Tilburg, dus lekker dichtbij.
    In de mail die ik dadelijk ga typen vertel ik er meer over.
    Gegroet,
    Ruben

  • 05 Mei 2006 - 15:49

    Rienke:

    lieve joost, kdag was geweldig en het is zo normaal om weer thuis te zijn... nu ik dit verhaal lees mis ik het wel hoor! wil je saakwa en kofi jesse en ama en ruth een dikke zoen van me geven vooral saakwa! jullie weten helemaal niet hoe ik btw uitzie he? ik heb allemaal vlechtjes had ik nog daar laten doen! wanneer kom je nou precies thuis?xx

  • 06 Mei 2006 - 11:05

    Marc:

    he joost!

    Klinkt weer gezellig allemaal, Echt super dat terug gaan zo duidelijk als thuiskomen voelt! Het is zo lekker om je eigen plekje te hebben... Ik ben inmiddels trouwens echt thuis, in Nederland dus. iedereen zit te jubelen over het lekkere weer, maar voor mij is het heel normaal hahaha. Ik heb trouwens nog een leuke tip. Bij waarbenjij.nu bieden ze de mogelijkheid om na je reis een boek van je weblog te maken. Je kan dan een paar dingen zelf kiezen wat layout betreft en dan wordt er een paar dagen later een supergaaf boek bij je thuis bezorgt. Ik heb het ook gedaan en het is helemaal de moeite waard! echt heer erg leuk, dus als je er het geld voor over hebt zou ik het zeker doen als ik jou was...

    OKay groetjes uit Nederland!
    marc

  • 06 Mei 2006 - 12:16

    Jan Onland:

    Heyy Joost,
    De competitie is bijna afgelopen. Met het winnen van wedstrijden zijn we maar gestopt, het was zo saai om telkens de beste te zijn. We zullen gaan eindigen op de vijfde plek. Veel plezier nog in Ghana!! gr. Jan

  • 06 Mei 2006 - 14:38

    Anja:

    Hey Joost, wat lekker dat je THUIS gekomen bent. Wij zijn ook in Lourdes geweest, en ik vroeg mij af hoe het jou daar was vergaan. Als je terug in Liempd bent hebben we het er nog over. Veel plezier nog.
    Anja

  • 07 Mei 2006 - 19:17

    Oma:

    Hoy Joost Hier is t wel goed met soms wat minder Maar ik genietvan je verhalen ;WAT ZIE JE VEEL EN BELEEF JE OOK MINDER MOOIE DINGEN ZOJUIST WEER GELEZEN om jaloers te worden maar ik zou t toch niet meer kunnen he/Fyn dat jy geniet en vooral zoveel indrukken krygt je hebt wel meer tyd nodig als je terug bent en hier komt met een dag kom je dan vast niet toe Wezien wel Wat erg die kindjes op hun knieen en handjes in de lucht Ik zou er niet by in de buurt kunnen zyn hoor Ik kan me voorstellen dat je toch wel angst gehad hebt toen je belaagd werd Ba ba kyk maar goed uit !!misschien komt Mama my a.s. donderdag halen ze wilde vandaag ook voor de Gilde dag maar ik was te moe (van niets )en bleef liever thuis En toen kwamen Agner en Joost met hun logees uit Frankryk thee drinken heel gezellig en weer Frans kletsen (al dacht ik nog in t Engels)Dat zyn de buurtjes van t huis in fr ankryk T was bedt leuk!!Morgen met Mary bootschappen doen en heb ik een drukke week ;t weer is best n 24 gr maar t word koeler na morgen Jammer Ik mis de Australise ZON al zaten we wel buiten ''en gisteren een onweertje Veel nieuws heb ik niet ik doe niet veel en vermaak me toch wel Ik denk wel aan je tusschen door Wat eet je onderweg?dacht ik toen ik je mail las Ik vind je er op de foto magertjes uit zien Kom gezond terug je dan weer wel byvoeden met van alles lieve Joost till next letteron the mail Blyf gezond geniet nog meer en doe goed werk Groet van oom Eduard en Petermetgroet voor je collegasen zoen voor jou van OMA

  • 07 Mei 2006 - 20:46

    Niels:

    Ha Joost. Leuk om al die verhalen te lezen. Wist je trouwens dat de piri piri saus, die je bij mijn verjaardag gegeven hebt, van de week is geprobeerd. Smaakte echt goed. Gr. Niels

  • 11 Mei 2006 - 14:13

    T.Liduine:

    Hoi Joost. Even reageren vanuit China. Fijn dat je gezond terug bent bij je gastfamilie. Wij hebben het ook getroffen met de onze! We zien veel. Het verkeer is niet te beschrijven. We mogen niet zelf rijden, hebben auto met chauffeur van Ad. Hoe is het weer op school te zijn? Werd de dochter van de hoofdmeester ook begraven tijdens de laatste plechtigheid? Het beste ermee. Groetjes van Piet en Peter. T.Liduine

  • 11 Mei 2006 - 20:52

    Adwoa:

    hee bokooo, wat is je emailadres eigenlijk? gek dat ik die niet eens heb:S maar schatje veeeeeeeel plezier nog! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Akroso

Vrijwilligerswerk Ghana

Recente Reisverslagen:

29 Juni 2006

Gewoon weer in Liempde

24 Juni 2006

Goodbye Ghana!

22 Juni 2006

Reizen door Ghana

14 Juni 2006

Eerbetoon op school

08 Juni 2006

Een tijd om nooit te vergeten

Niels, ik en Leon

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 84914

Voorgaande reizen:

21 Januari 2012 - 06 Februari 2012

Vakantie Thailand

14 Februari 2011 - 05 Maart 2011

Sri Lanka

10 Juni 2010 - 06 Juli 2010

fietstocht naar Rome

12 Februari 2006 - 25 Juni 2006

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: