Belevinissen van afgelopen 2 weken - Reisverslag uit Akroso, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu Belevinissen van afgelopen 2 weken - Reisverslag uit Akroso, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu

Belevinissen van afgelopen 2 weken

Door: Joost van Vugt

Blijf op de hoogte en volg

19 Mei 2006 | Ghana, Akroso

Hallo allemaal,

Ten eerste wil ik iedereen bedanken voor het doneren van geld dat ik kan gaan besteden aan schoolspullen. Er is nu al €250,- op mijn rekening gestort! Het is meer dan ik eerst in gedachte had, maar ik kan het zeker goed besteden. Misschien kan ik de school helpen met het renoveren van de luiken. Want velen zijn kapot. Alle ouders van de schoolkinderen zijn benadert, maar ze gevennauwelijks geld. Ik kan inderdaad ook spullen gaan kopen voor Arjan's school, want die zouden het ook zeker heel goed kunnen gebruiken. Ik denk erover na.

Met mij gaat het op dit moment wat minder. Ik zit jammer genoeg niet meer zo lekker in mijn vel. Dat komt omdat ik woensdag heb gemerkt dat er geld gestolen is uit mijn slaapkamer. Ik had namelijk afgelopen vrijdag een paketje cedi's klaargelegd om mijn de organisatie mee te betalen. Toen die niet op kwam dagen heb ik in mijn kussen gestopt en ben gaan reizen. Bij terugkomst was het pakketje niet meer kompleet en was er 800.000 Cedi weg (72 euro), daarnaast zag ik dat er ook 60 euro aan cashgeld en 50 euro aan travelercheques weg is. Hoe het gebeurd is, is een raadsel. Het kan bijna niet gebeurd zijn terwijl ik het weekendje weg was, want er zijn geen breuksporen en de deur was dicht. Dus ik denk dat het vrijdag is gebeurd, terwijl ik even weg was om bijvoorbeeld naar de wc te gaan of zoiets. Misschien dat er dan familie, omwonenden of onbekenden mijn kamer in zijn geweest. Ik snap er allemaal niks van en wil er eigenlijk ook verder niet over nadenken. Toch heb ik er echt een rotgevoel aan overgehouden, ook omdat het alweer de vierde keer is dat ik bestolen ben in Ghana. Het doet me erg goed om te zien dat de schoolactie zo goed loopt en ik probeer ook nog steeds de positieve dingen in te zien.

Winneba
Het is alweer bijna twee weken geleden dat ik naar het Winneba-festival ben geweest. Ik ging met een groep nieuwe vrijwilligers die ik nog helemaal niet kenden. Vooral veel duitsers, dus ik heb lekker in het duits over het wk kunnen praten. We hebben vooral veel op het strand gelegen en niet zo heel veel gezien van het festival. We hebben het hert gezien dat ze met blote handen in het bos hebben gevangen. Het was maar een heel klein beestje dat leven met de rug op een paal is gebonden en zo nog 1,5 dag moest wachten tot het geslacht werd. Het strand in Winneba is erg smerig. Ik heb op 1 plek 15 mensen tegelijkertijd zien poepen op het strand. Raar om te zien hoe ze net als honden met hun voeten het gat dichten.
Verderop was het strand prachtig, maar met een gevaarlijke onderstroom. De volgende dag zijn we weer een kilometer verderop gegaan. We kwamen door een prachtig vissersdorpje. De huizen zijn gemaakt van gevlochten bladeren. Ik heb ook een prachtige foto-reportage gemaakt van jonge vissertjes die samen in een lagoon aan het vissen waren met een groot net; van zwemmen met net tot en met de vis die ze aan mij lieten zien.

nieuwe leraar voor klas 3:
Anderhalve week geleden kwam onverwachts een kleuterjuffrouw in mijn klas. Na een tijdje bleek dat zij de nieuwe juffrouw is van klas 3 en dat was mij dus helemaal niet verteld. Ik ben nu haar assistent. En als ik zie hoe veel moeite het haar kost om de 50 kinderen in de klas stil te houden, ben ik trots op mezelf dat dat me aardig gelukt is de afgelopen maanden. vorige week deed ik 2 dagen klas 1, omdat die leraar er niet was. Er waren ook geen boeken, omdat ik geen sleutel had van de kast. Dus heb ik ze eerst alle lichaamsdelen geleerd en vervolgens ze een zelfbedachte engelse versie van 'hoofd, schouders, knie en teen geleerd'. Ze vonden het prachtig.

Weekendje Takoradi:
Afgelopen weekend ben ik samen met de ouders van Arjan, Arjan en zijn zus Joosje, naar Takoradi geweest. Ze hadden me getrakteerd op een geweldig weekendje. We sliepen in een lux beachresort: Douche, TV en een zwembad waar ik op wel 20 verschillende manieren in ben gesprongen. Het leek er ook wel op een bordeel omdat het om het zwembad wemelde van prostituees. Hun klanten bestonden onder andere uit een groep dikke engelsen, die op een tuinstoel in het zwembad zaten, met zonnebril op en pilsje in de hand. Dat kan dus ook in Ghana!
Op zondag zondag zijn we naar kasteel Elmina gegaan. Het is een prachtig gebouw en in de rondleiding werd heel veel verteld over de slavenhandel. In het plaatsje werden we ook op een negatieve manier met dit verleden geconfronteerd. Een groep jonge mannen riep naar ons: 'I will burn you, untill you are as black as we are'.
Maandag hebben we nog lekker met zijn allen geshopt in het gezellige centrum van Takoradi. Ik heb ook nog voor al mijn gastfamilieleden en buren iets persoonlijks gekocht en daar waren ze gelukkig heel blij mee. Ze begonnen te dansen en te springen!

regenseizoen:
Het regenseizoen is begonnen. En dat betekent bijna elk dag ongeveer 1 uur tot 2 uur lang een flinke tropische plensbui. 1 keer was ik net bij de broodoven van mijn moeder aan het kijken. Ik kon niet naar buiten, want ik zou binnen een seconde zeiknat zijn geweest. Dus bleven we met heel het gezin een uur lang opgepropt tegen elkaar aan staan, terwijl de regen hard op het golfplaten dak kletterde.

Tekeningen:
De tekeningen die door klas 5 van de basisschool uit Liempde zijn gemaakt zijn gelukkig weer gevonden. Ze lagen in het kantoor van de hoofdmeester. Vandaag heb ik de tekeningen gebruikt om aan klas 2 iets uit te leggen over kinderen in Nederland. Ze waren heel geinteresseerd en hun mond stond open van verbazing. Bijvoorbeeld toen ik vertelde dat elk kind in Nederland een eigen slaapkamer heeft. Mijn broertjes en zusjes (10 t/m 19 jaar) slapen met zijn zessen naast elkaar in de huiskamer op een matje dat dunner is dan een gemiddeld vloerkleed.

Vooruitzichten:
Ik blijf dit weekend waarschijnlijk in Akroso. Op die manier kan ook geld besparen. Dus ga ik morgen voor de tweede keer mee naar de farm. Ik hoop dat ik het wieden nu langer vol kan houden dan 20 minuten. Dan ga ik zondag naar de kerk met mijn moeder.
Misschien ga ik zondag met Arjan naar Accra om een voetbalwedstrijd te kijken van de 'Hearts of Oak', de voetbalclub van Accra.
zondag 4 juni komen ons pap en ons mam naar Ghana! Ik kijk daar echt naar uit. We gaan naar mijn dorp en gaan met zijn drieen een rondreis maken door Ghana. Ik ben de gids!
Op 24 juni ga ik weer weg uit Ghana. Samen met ons pap en mam kom ik 25 juni aan op het vliegveld van Brussel.

Zo dat was het weer!
nogmaals bedankt voor alle donaties. Ik hou jullie op de hoogte van de actie.
Met het schrijven op mijn site besef ik dat het nog steeds heel bijzonder is wat ik meemaak in Ghana. Dus probeer ik de vervelende dingen te vergeten en te blijven genieten van mijn verblijf in Ghana.

Tot de volgende keer!,

Yaw Bokoo

  • 19 Mei 2006 - 17:30

    Floor:

    Hoi Joost,

    Echt gaaf om al die verhalen te lezen! Blijf genieten he, ondanks de vervelende dingen... Heel veel succes met je schooltje. Je bent goed bezig kan ik zeggen als bijna-afgestudeerde pabo-er! Hoe kijken mensen daar eigenlijk tegen leraren aan, hebben die veel 'aanzien'?

    Groetjes, Floor

  • 19 Mei 2006 - 18:58

    Marjan:

    Ha die Joost
    Ik had je beloofd te mailen als de kleine er was. Nu, we hebben op zaterdag 6 mei een lieve kleine dochter gekregen. Ze heet Evi. Zowel met Evi als met mij gaat het helemaal goed!
    Je bent goed bezig, daar in Ghana. Keep on smiling!!!

    Groetjes Marjan

  • 19 Mei 2006 - 21:22

    Paula:

    wanneer Taizé?


  • 21 Mei 2006 - 19:02

    Fransje:

    Hoi Yaw, het is zo vreemd om terug te zijn, heerlijk om een beetje terug te zijn en waarbijjijnu weer te lezen. Hoop dat het lukt om de diefstal los te laten! De waarheid zal nooit achterhaald worden. Er staan zoveel mooie momenten en herinneringen tegenover. Je moeder gesproken en onze avonturen verteld, ze hebben er veel zin in. Joost wil je nog een keertje bedanken voor alle leuke dingen die we samen hebben beleefd, Nu nog 1 wens: dat Saakwa morgen geen pijn meer heeft, vanacht niet kunnen slapen, geniet verder tot de volgende keer, liefs efia

  • 21 Mei 2006 - 20:17

    Bert Slits:

    ik hoop dat je het goed maakt en een leuke tijd hebt daar.
    groetjes van bert uit het kikkerlandje

  • 24 Mei 2006 - 21:26

    Tante Jeanne:

    Hallo Joost,
    Door je verhalen te lezen, zou ik bijna met Jan en Bernadette mee willen reizen. Maar helaas gaat dat zomaar niet. Het lijkt mij supper om het mee mogen te maken. Ik hoop dat je er nog kunt genieten van een fijne tijd, samen met je ouders. Voor hun is het toch bijzonder te reizen met de zoon als gids. Tot ziens en heel veel groeten van ons allen hier in Boekel.
    Tante Jeanne

  • 25 Mei 2006 - 15:18

    Joosje:

    Eeeej Joost!! Ete sen;) haha hoe gaatie? Hoop dat je inmiddels alweer wat lekkerder in je vel zit!! Hoe gaat het met iedereen? Vind het nog steeds niet leuk om thuis te zijn!! Maak er nog wat van! Enne wil je nog een foto maken van de gymmeester van de brief?? hihi xxx Joosje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Akroso

Vrijwilligerswerk Ghana

Recente Reisverslagen:

29 Juni 2006

Gewoon weer in Liempde

24 Juni 2006

Goodbye Ghana!

22 Juni 2006

Reizen door Ghana

14 Juni 2006

Eerbetoon op school

08 Juni 2006

Een tijd om nooit te vergeten

Niels, ik en Leon

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 84907

Voorgaande reizen:

21 Januari 2012 - 06 Februari 2012

Vakantie Thailand

14 Februari 2011 - 05 Maart 2011

Sri Lanka

10 Juni 2010 - 06 Juli 2010

fietstocht naar Rome

12 Februari 2006 - 25 Juni 2006

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: