De laatste 'normale' week is begonnen - Reisverslag uit Akroso, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu De laatste 'normale' week is begonnen - Reisverslag uit Akroso, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu

De laatste 'normale' week is begonnen

Door: Joost van Vugt

Blijf op de hoogte en volg

26 Mei 2006 | Ghana, Akroso

Hoi allemaal,

Met mij gaat het goed. Gelukkig heb ik het rotgevoel van vorige week achter me kunnen laten en geniet ik weer van elke dag. Het voelt alsof mijn laatste 'gewone' week in Ghana is begonnen. Volgende week zondag komen ons pap en ons mam naar Ghana en zal alles anders zijn. Ik kijk er erg naar uit om hun alles te laten zien in Akroso en in heel Ghana!


Schoolspullen-actie:
Met de actie gaat het heel erg goed en dat is allemaal te danken aan jullie donaties. Ik heb nu in totaal een bedrag van ongeveer 350 euro!!! Dus ik kan niets anders zeggen dan 'BEDANKT'. Ik kan echt veel goeie dingen doen met dit geld.
Schriften:
Ik ben samen met een collega naar de drukker in Swedru geweest en we hebben 800 schriften besteld van 40 pagina's.
Op de voorkant wordt gedrukt: 'Presbitarian Primary School Akroso. En in de onderaan wordt gedrukt: 'Donated by Joost van Vugt (Yaw Bokoo) and friends from Holland'.
met de 800 schriften kan ik alle kinderen een schrift geven, die ze nu tekort komen en ik kan alle 322 kinderen op de school 1 schrift geven. Dan blijven er nog ongeveer 250 schriften over, die in kantoor blijven als extra voorraad als kinderen er 1 nodig hebben. En ik neem ook voor alle donateurs 1 exemplaar mee naar Nederland, als bedankje. Alle 800 gedrukte schriften plus ongeveer 100 speciale schriften, zoals schrijfschriften en tekenschriften, zal dit 120 euro kosten.
Pennen en potloden:
Ome frans van Nieuwland heeft een sponsor gevonden die 1000 vulpotloden met gum wil doneren! Deze zal ons mam volgende week mee naar Ghana nemen.
Ik ga ook 450 pennen kopen, zodat ik alle kinderen 1 pen kan geven en alle kinderen van de bovenbouw 2 pennen. De pennen worden in een bakje in de klas bewaard, zodat de kinderen ze niet mee naar huis nemen en kwijt raken. De pennen kosten 40 euro.
Extra spullen:
Ik heb ons mam gevraagd om vanuit Nederland wat spullen mee te nemen, omdat die in Ghana heel duur of slechte kwaliteit zijn. Ze neemt 7 rekenmachines, 60 geodriehoeken, 8 pennensets voor alle leraren en 8 grote draaipuntenslijpers. Kosten zijn nog onbekend.
De hoofdmeester heeft gevraagd om 30 atletiekvesten, omdat er volgend schooljaar een atletiekcompetitie van start gaat tussen de scholen in het dorp. Dit gaat 75 euro kosten.
Er zijn zoveel kinderen die geen schooluniform hebben, dat het onmogelijk wordt om al die kinderen een uniform te geven.
Het idee van de luiken gaat niet door, omdat dat te veel geld zal gaan kosten.

Weekend:
Zaterdag ben ik naar de 'farm' geweest met heel de familie. Toen ik moe was heb ik samen met mijn broertje onder bananenbladeren geslapen, zodat we niet nat werden van de regen.
Zondag ben ik weer met mijn vader naar de kerk geweest. Ik was blij dat ik weer achter het altaar mocht gaan zitten omdat mijn vader belangrijk is in de kerk. Daardoor zat ik namelijk achter de boxen. En de band wordt zo hard uitversterkt dat het voor de boxen bijna niet uit te houden is. Er begon ook nog een man drie kwartier te preken, maar hij werd vaak onderbruiken door kerkgangers die opeens begonnen te zingen. De rest van de kerk en de band zong dan met die persoon mee.

Saakwa ziek:
Mijn gastzusje van 13 heeft vorige week drie dagen, dag en nacht, alleen maar gehuild. Ze had kaakpijn en daarbij een 'boil'. Dat is een soort zwelling die in Ghana veel voorkomt. Toen ik zondags naar de kerk ging bleef Arjan bij Saakwa. De pijn werd zo erg dat Saakwa met haar hele lichaam ging schokken van de pijn en bijna flauw viel. Arjan besloot haar zo snel mogelijk naar het ziekenhuis te brengen. Daar konden ze niks doen. Gelukkig was ze wonder boven wonder bij terugkomst opeens rustig en genas ze binnen 2 dagen. Mijn vader zei dat dat kwam omdat ze een middel gebruikte die hij van een alternatieve dokter had gekregen. En dat zou veel beter zijn dat de 'blanke geneeskunde'. Dinsdag is op mijn kosten de kies verwijderd in het ziekenhuis. Maandag gaat ze weer naar school!

Tekeningen:
De tekeningen die door klas 5 van de
Liemtse basisschool zijn gemaakt, zijn een groot succes. Ik ga nu alle klassen langs om iets over Nederland te vertellen en de tekeningen zijn daarbij heel goed te gebruiken. De kinderen waren helemaal geschokt toen ik vertelde dat ik in Nederland geen Yaw Bokoo heet, maar Joost van Vugt.
Er kwamen ook vragen los zoals: Zijn er ook arme mensen in Nederland? Hoe heet de president van Nederland? Naar welke kerk gaat men in Nederland?
Volgende week ga ik met klas 5 tekeningen maken, die ik weer ga geven aan klas 5 van de Liemtse basisschool.

DVG in Ghana:
Ik heb via de doos met schoolspullen ook 12 voetbalshirtjes en 1 keepershirt naar Ghana kunnen halen. Het zijn de 'oude' shirtjes van mijn voetbalteam in Nederland. Ik heb besloten om ze aan het schoolteam van de middelbare school te doneren, omdat het schoolvoetbal in Ghana heel belangrijk is en de shirtjes precies groot genoeg zijn voor de spelers. Vanochtend hadden we een afspraak met de sportmaster. Meneer Bokoo ging als trotse vader ook mee. Heel het team van gigantisch grote knapen van ongeveer 18 tot en met 20 jaren stonden klaar en hesen zich direct in de rood-gele DVG-shirtjes. Doordat ze toevallig al zwarte voetbalbroekjes hadden was het tenue helemaal compleet. Meneer Bokoo maakten de foto's en ik stond samen met de sportmaster als een soort coach op de foto. Het is een mooie foto geworden, die ik in het cafe van onze sponsor 'Cafe de ploeg' komt te hangen. De jongens waren heel blij en de hoofdmeester heeft me ook wel drie keer de hand geschud om me te bedanken.

Twi praten:
Arjan en ik kunnen al behoorlijk Twi praten. Dat is de lokale taal, die in een groot gedeelte van Ghana wordt gesproken. Mijn familie heeft besloten om nu altijd in het Twi tegen me te beginnen. Als ik het niet begrijp zeg ik 'Men te ase' wat 'ik begrijp het niet' betekent en dan gaan ze in het Engels verder. Maar met een flinke dosis begrijpend luisteren kom ik een heel eind. Ook in de trotro vinden mensen het prachtig als ik een tijdje in het Twi met ze praat.

Weer een zus erbij:
Op de site heb nog niet mijn familie uitgelegd, maar het zit ook heel ingewikkeld in elkaar. Meneer Bokoo heeft namelijk 14 kinderen van 6 verschillende vrouwen, waarvan er nu nog 2 officieel zijn vrouw zijn. Mijn gastmoeder en meneer Bokoo hebben samen drie kinderen. De oudste had ik tot nu toe nog nooit gezien omdat ze in een stad 200 kilometer verderop studeerde. Ze heet Akoos en is 15 jaar. Nu woont ze weer in Akroso, dus heb ik er weer een zus bij.

Vooruitzichten:
- Zaterdag gaan Arjan en ik een gastzus van Arjan opzoeken in Accra. Op zondag gaan we de hele dag een rondvaart maken over het voltameer op een soort feestboot, dus dat moet goed komen!!
- Volgende week zondag komen ons pap en ons mam naar Ghana!

Zo dat was alweer een heel verhaal. Nogmaals wil ik iedereen bedanken voor alle donaties. Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes van Yaw Bokoo en tot over een maand!

  • 26 Mei 2006 - 17:47

    Anja:

    Wat fijn om te lezen wat mijn bijdrage voor Ghana heeft betekend. Dit is veel leuker dan geld in een bus voor een goed doel stoppen. Kei goed Joost! Geniet geniet geniet!!! Groetjes Anja

  • 26 Mei 2006 - 19:52

    Irma:

    Ik sluit me helemaal bij Anja aan!!
    Geniet als je ouders er zijn! Je hebt het verdiend!
    groetjes Irma

  • 26 Mei 2006 - 20:13

    Wim Merkx:

    Joost, ook al ken je me nauwelijks, (een vriend van je vader) steun ik je alsnog met een bijdrage voor je schoolmateriaal. Verder nog veel goeds toegewenst van Wim Merkx

  • 26 Mei 2006 - 20:39

    Brigitte:

    Geweldig Joost wat jij toch allemaal voor mekaar krijgt. Ik hoop dat onze bijdrage nog op tijd is ! We moesten het noodgedwongen even uitstellen.
    Geniet ze nog even. Doe ieder de groetjes, liefs

  • 26 Mei 2006 - 21:42

    Bernadette:

    Correctie in opdracht van Joost:
    De kosten van het kiestrekken bij Saakwa werd voor het overgrote deel betaald door de ouders van Arjan. De foto van een lachende Saakwa wordt nog gemaakt!
    'onsmam'(zoals Rienke mij noemde!)

  • 27 Mei 2006 - 15:06

    Frans En Miek Uit LoZ:

    Hoi Joost,

    De 1000 potloden zijn er ondertussen 500 geworden. Omwille van gewichtsbesparing heb ik 1 doos van 500 syuks 'uitgekleed' en de losse stiften en gummetjes in de andere door bij de resterende 500 stuks gestopt. Op die manier kon ik het gewicht dat je Pap en Mam mee moeten nemen beperken tot ca 3,5 kg. Nu maar hopen dat ze bij de douane voldoende potloden hebben ;-}}.

    Navullen van de podloden gaat makkelijk nadat je het gummetje heb losgemaakt. Dat gummetje is weer simpel terug te zetten. Ik denk dat jullie er wel uitkomen.

    Heel veel plezier gewenst samen met P+M gedurende je (voorlopig ???) laatste weken in Ghana.

  • 27 Mei 2006 - 18:35

    Anouk:

    Ik hoop dat DVG (Dé Voetbalclub Ghana)met de nieuwe shirts veel zullen gaan scoren!
    Gaaf dat de foto in café De Ploeg in Liemt komt hangen.
    Ons mam zal mijn bijdrage aan de school meenemen.
    Leuk dat de schoolactie met de tekeningen zo'n groot succes is!
    Alvast veel plezier met ons mam en ons pap.
    Tot volgende maand!
    Liefs van je zus.

  • 28 Mei 2006 - 11:32

    Tante Marij.:

    Hoi Joost,
    Leuk al die spullen voor "jouw schooltje", daar zullen alle mensen heel blij mee zijn. Hebben ze schoolkrijtjes genoeg, of komen die ook nog aan de beurt als er geld over blijft?
    Geniet van de laatste weken en veel plezier met jouw pa en ma.

  • 03 Juni 2006 - 12:55

    Joost (ome):

    Van uit Neerpelt wens ik je een goede vakantie met je ouders in Ghana. Tot eind juni in Liempde. je ome Joost

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Akroso

Vrijwilligerswerk Ghana

Recente Reisverslagen:

29 Juni 2006

Gewoon weer in Liempde

24 Juni 2006

Goodbye Ghana!

22 Juni 2006

Reizen door Ghana

14 Juni 2006

Eerbetoon op school

08 Juni 2006

Een tijd om nooit te vergeten

Niels, ik en Leon

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 84908

Voorgaande reizen:

21 Januari 2012 - 06 Februari 2012

Vakantie Thailand

14 Februari 2011 - 05 Maart 2011

Sri Lanka

10 Juni 2010 - 06 Juli 2010

fietstocht naar Rome

12 Februari 2006 - 25 Juni 2006

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: