Foto's - Reisverslag uit Akroso, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu Foto's - Reisverslag uit Akroso, Ghana van joostvanvugt - WaarBenJij.nu

Foto's

Door: Joost van Vugt

Blijf op de hoogte en volg

28 Mei 2006 | Ghana, Akroso

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie enthousiasme over de schoolactie. Ik vindt het ook heel erg leuk om te doen. Er is weer een nieuw idee ontstaan voor het overige bedrag van jullie donaties. De juffrouw van de kleuterschool gaf aan dat er nieuwe bankjes nodig zijn. Er zijn 2 kleuterklassen en in elke klas zitten ongeveer 70 kinderen!. Ze zitten in groepjes op bankjes in de vorm van een vierkant. Er zitten 20 kinderen op 1 bankje en de bankjes zijn ook behoorlijk kapot. Het idee is om nieuwe bankjes te kopen, zodat alle kinderen meer ruimte hebben en dat ze recht komen te zitten zodat ze de juffrouw kunnen zien. Een bedrag van ongeveer 40 euro zal al ongeveer genoeg zijn om beide klassen van nieuwe bankjes te voorzien. Ik ga morgen met de juffrouw naar de meubelmaker.

Foto's:
In dit bericht eindelijk weer nieuwe foto's, die ik met mijn nieuwe camera heb gemaakt!

1: Joosje (Zus van Arjan) met Ruth (buurmeisje) mijn buurmeisje.
2: Op het Winneba-festival ging alles om een strijd tussen de witte en de rode stam. Dit is de rode stam.
3: Het doel is om een hertje met blote handen te vangen. Dit is het hertje dat gevangen is en op deze manier opgebonden aan een paal nog anderhalve dag levend in het midden van dorp heeft gehangen.
4: Vissersdorpje met vissersboot aan zee bij Winneba.
5: Ik ben samen met mijn moeder Fufu aan het stampen. Het is heel zwaar werk en het duurt ongeveer een half uur voordat het goed is.
6: Slaapfoto: Links, Kofi, mijn broertje, met scheve mond. Van boven naar onder: Saakwa (zusje), Kwaame (buurjongen), ama(buurmeisje). Alle buren voelen ook als broertjes en zusjes. Die nacht bleef Kofi in mijn kamer logeren.
7: Elmina Castle op achtergrond. Mensen die spullen op hun hoofd verkopen op de voorgrond en tussenin een vissersbootje.
8: Elmina Castle van binnen. Het is meer dan 500 jaar geleden gebouwd door Portugezen en is het oudste europese gebouw dat gebouwd is ten zuiden van de Sahara.
9: Hoogspringen op school, tijdens gym. De kinderen springen over een bamboestok die op 2 palmboomtakken ligt. Door de lange sterke bladeren kan je makkelijk de hoogte verstellen van de bamboestok.
10: Vrouw van Pastor die op de 'pastorie' eten aan het maken is voor schoolkinderen. De kinderen komen in de pauze en moeten er voor betalen.
11: Ik en kofi aan het slapen op bananenbladeren op de Farm
12: Samen met mijn familie cacao uit de cacao-vruchten aan het halen. Het zijn cacaopitten met daaromheen slijmerig wit spul. De pitten worden gedroogd, waardoor het witte slijm verdwijnt.
13: Samen met mijn vader en anderen met de bijbel in de hand op naar de kerk.
14: Mensen dansen in de kerk en lopen rond het kruis. Rechts speelt de band.
15: Isaac Quansah, jongetje uit mijn klas, kon niet naar school, omdat hij heel de dag sinaasappelen moet verkopen op de markt. Toen ik vroeg waarom hij niet op school was zei hij: "Ik moet geld verdienen". Hij komt uit een arm gezin. Zijn ouders hebben geen geld om een schooluniform voor hem te kopen. Achter hem kinderen die wel naar school konden.
16: Kinderen zitten tijdens het wekelijkse woensdaggebed strak in groepen per klas in het kerkgebouw. Op de voorgrond het bordje waarop bij wordt gehouden hoeveel welke klas in de collecte heeft gedaan.
17: Leraar danst met de kinderen. Er wordt echt flink gezongen en gedanst, daardoor is de foto zo bewogen. Ik vind het elke woensdag prachtig om mee te maken en ik dans, zing en klap dan ook lekker mee.
18: DVG: De Voetbalvereniging Ghana! Dit is het middelbare schoolteam, waaraan ik de shirtjes heb gegeven van mijn voetbalteam in Liempde.
19: Een Ghanese Dvg-er in actie. Je ziet nu ook duidelijk dat de shirtjes gesponsord zijn door Cafe de Ploeg uit Liempde.

Ik zal volgende week ook reageren op jullie berichten. Dus als jullie nog vragen hebben over het leven in Ghana enz. dan stuur maar een berichtje en reageer ik volgende keer.
En natuurlijk hou ik jullie op de hoogte over de schoolactie.

Groetjes van Yaw Bokoo,

  • 29 Mei 2006 - 09:17

    De Bosjes:

    Geweldig idee die schoolbankjes.
    Met een beetje geluk staat onze bijdrage op je rekening, dus bestel die bankjes maar !
    Is er trouwens al wat veranderd wat betreft de strafmetodes die ze daar hanteren?
    Zou toch mooi zijn als je daar ook iets blijvends positiefs aan hebt kunnen bijdragen.
    Erg leuk om weer wat foto's te zien, geeft een meerwaarde aan je al zo beeldend geschreven belevenissen.
    Blijf genieten de tijd vliegt.

  • 29 Mei 2006 - 10:04

    T.Liduïne:

    Hoi die Joost, vrijdag 26 mei waren we rond 18.30 uur weer thuis na een geweldige reis door China. We hebben veel gezien, zowel op kultureel gebied als van het dagelijkse leven. In China is het verschil tussen arme en rijke mensen erg groot. Bedelaars tref je in de grote steden nog geregeld aan. Nu heb ik jouw avonturen weer gelezen. Je maakt wel veel mee! Voor ik naar China ging heb ik je moeder al geld gegeven voor de school. Kan ze mooi die spullen die uit Nederland moeten komen van kopen. Het is maar goed dat het in Ghana warm is, heeft ze geen winterkleding nodig en dat scheelt een hoop ruimte in de koffer. Want ze krijgt wat mee te sjouwen begrijp ik uit alle verhalen. Wij hebben nog een beetje last van terugkomen in de Nederlandse werkelijkheid. Ik denk dat voor jou de overgang van Ghana naar Nederland nog groter zal zijn. Ik zal je moeder nog bellen voor ze naar jou toegaat. Heel veel plezier samen en succes met de voetbalwedstrijd! Groetjes aan Arjan. Ik zal zijn verhaal binnenkort ook even lezen. Groeten vanuit Venray.

  • 30 Mei 2006 - 06:26

    Fransje:

    Ha die Joost, gelukkig weer 2 goede berichten uit Ghana, prima acties om de school te steunen. De foto's zijn ook weer geweldig! Genieten om de berichten te lezen. Gisteren je moeder gesproken, nog even en jullie zien elkaar weer en gaan een prachtige reis tegemoed. Heel veel genieten nog van alles, maar ook sterkt met het afscheid nemen straks, dag liefs en groetjes van Efiah en ook van Apiah en Ama

  • 30 Mei 2006 - 14:04

    Irene Zit In Groep 7 Bij Juf Anja:

    hoi joost
    hoe gaat het in ghana
    je hebt mooie foto's gemaakt ik hoorde dat je
    camera gestolen is
    is die al terug gevonden?
    als je kan mail dan terug
    naar het email adres van
    juf annemiek
    fijne weken nog
    houdoe
    veel succes

  • 30 Mei 2006 - 14:18

    Dionne Groep 7c:

    heey joost
    we hebben je brief die je hebt gestuurt gelezen in de klas en op dat moment toen de juf je brief voor las waren we bezig met een geschidenis les over de school vroeger en in ghana is het volgens je brief bijna het zelfde en in je brief stond ook dat je een jongen uit je klas op dinsdag en donderdag er niet is om op de markt dingen te verkopen en de juf zei ook dat ie dan een soort van schaal op zijn hooft had en dat zag ik in het foto boek van je site en ik zag ook nog dat je cacao geplukt hebt en toevallig hebben we vandaag ook een spreekbeurt gehad van gwen en die ging over chocolade. toedeloe en tot de laatste week als je bij ons komt.


    groetjes dionne van dun

    (groep 7c bij juf anja)

  • 30 Mei 2006 - 17:04

    Bernadette (die Andere, Van De Overkant):

    Hoi Joost,

    Beter laat dan nooit; onze donatie is zojuist overgemaakt dus zet die collega meubelmaker maar aan het werk!
    Zo heeft niet alleen de school profijt van jou, maar ook de plaatselijke middenstand.
    Een hele fijne tijd nog en heel veel succes met je schoolactie!!

  • 31 Mei 2006 - 17:10

    Oom Rini En Tante Jos:

    Geweldige foto's. Jullie verhalen net geprint. We zullen driftig aan het lezen gaan.
    Groetjes. Benieuwd naar volgend bericht.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Akroso

Vrijwilligerswerk Ghana

Recente Reisverslagen:

29 Juni 2006

Gewoon weer in Liempde

24 Juni 2006

Goodbye Ghana!

22 Juni 2006

Reizen door Ghana

14 Juni 2006

Eerbetoon op school

08 Juni 2006

Een tijd om nooit te vergeten

Niels, ik en Leon

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 84913

Voorgaande reizen:

21 Januari 2012 - 06 Februari 2012

Vakantie Thailand

14 Februari 2011 - 05 Maart 2011

Sri Lanka

10 Juni 2010 - 06 Juli 2010

fietstocht naar Rome

12 Februari 2006 - 25 Juni 2006

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: