groeten uit Frankrijk - Reisverslag uit Brulange, Frankrijk van joostvanvugt - WaarBenJij.nu groeten uit Frankrijk - Reisverslag uit Brulange, Frankrijk van joostvanvugt - WaarBenJij.nu

groeten uit Frankrijk

Door: Joost van Vugt

13 Juni 2010 | Frankrijk, Brulange

Hoi allemaal,

Wat leuk om te lezen dat al zoveel mensen de website hebben gelezen.

Met ons gaat het uitstekend. We hebben de afgelopen 4 dagen over het algemeen goed weer gehad. Nu zijn we 447 km. verder en zijn nu in Frankrijk. De route is hardstikke afwisselend en mooi.

Dag 1: Liempde - Maastricht (105km)
We wijn pas om 14.30 vertrokken omdat ik smorgens nog moest werken. Het was dus krap tijd om in maastricht te kunnen komen. Daarom een korte stop bij Agnes en Joost en verder in vol tempo door de belgische kempen naar Maastricht. Na 6,5 uur trappen waren we er. We sliepen in een soort Bed en Breakfast-adres. We kregen een heel klein kamertje, die vol stond met Suske en Wiske-stripboeken. Geen vakantiegevoel dus. Maar wel direct een grote afstand afgelegd.

Dag 2: Maastricht - Schönberg(Be) (110km)
De tocht begon door de prachtige heuvels van zuid-limburg. In België stond ons al snel een zware klim te wachten in de Ardennen. Na veel klimzerk bereikte we het 'dak van België` op een hoogte van 680 meter.
we hebben toen echt schakelen geleerd. Boven op de berg zagen we een ree staan tussen 2 bomen. Dus snel van de fiets af en een foto maken. Het verbaasde ons dat de ree nog steeds stokstijf bleef staan. Het bleek ook nepree te zijn (zie foto) Daarna daalden we af in het duits-talig gedeelte van Belgë.
We eindigden in Schönberg in dal van de Our. Het wordt hier ook wel Schnee-eiffel genoemd. We hebben overnacht in een geweldige B&B dat gerund wordt door een gezellig Nederlands echtpaar. Samen met hen nog televisie gekeken. De man bleek lange tijd bij een boerenfamilie in Heesch te hebben verbleven. En ja hoor, ons pap kende die mensen van de Lagere Landbouwschool. Dus genoeg te bepraten.

Dag 3: Schönberg(Be) - Wormeldange (Lux) 118km
Na nog een deel door de Belgische Eiffel gefietst te hebben, kregen we net over de grens met duitsland direct een pittige klim voor de kiezen. Mijn fiets schakelde niet zo lekker. Ik moest bij elke klimmetje eerst even dalen om hem in de kleinste versnelling te krijgen en dan weer verder de berg op. In Luxemburg passeerde we het mooie plaatsje Vianden. Het stikt er van de Nedrlanders. Alle wielrenners konden we in het nederlands begroeten. In Grundhof regen. Even geschuild, de fietskleding aan, blik op oneindig en door de regen verder.
Het laatste stukje daalden we af tussen de prachtige druivenvelden. Na een zoektocht naar een betaalbaar hotel, zijn ze uiteindelijk in Wormeldange aan de Moezel beland.

Dag 4: Wormeldange(Lux) - Brulange(Fra) 117km
smorgens voordat de wekker afging al wakker van het geluid van velen helikopters die om 6.30 al over vlogen. Bij het ontbijt ook meteen gevraagd of we ook brood voor onderweg mee mochten nemen, want het is zondag en dan zijn de winkels dicht.
De eerste kilometers reden we langs
de prachtige wijnvelden over een lekker vlak fietspad. Bij Schengen reden we Frankrijk binnen.
Door de Moezel te verlaten reden we het gebied Lotharingen binnen. Dit is een uitgestrekt gebied met kleine verlaten dorpjes. Er is hier veel uitgestrekte velden akkerbouw. Ik heb van ons pap al het verschil tussen gerst en tarwe geleerd. Het is bekend dat er veel wegen zijn naar Rome. De route die wij volgen gaat niet altijd over prachtig geasfalteerde fietspaden (zie foto).
We kwamen ook nog door St Hubert (niet bij Wanroy). Het hele dorp (100 inwoners) hadden een feestje. Ze moedigde ons met zijn allen aan: `Allez allez, plus Vite`.
Het is niet gek dat de meeste vakantiegangers dit deel van Frankrijk niet bezoeken.
Veel dorpjes in deze streek zien er somber uit. Veel huizen zijn verwaarloosd. In ons boekje staat de verontrustende mededeling dat er over een afstand van 100km geen enkele winkel langs de route te vinden is. We hebben helaas niet kunnen pinnen bij gebrek aan een bank, dus nu te weinig geld op zak voor een slaapplek.
Nu verblijven we in een Chambre d`hote (B&B) dat gerund wordt een gezellige familie, waar we aan tafel aan mochten schuiven voor een typisch franse kost: wijn en kaas.
Hier verblijft ook een nederlands echtpaar die naar Avignon fietst. Die hebben ons wat geld geleend.

Nu snel slapen. want morgen om 7;30 ontbijten en dan misschien wel de Vogezen over.

Groeten Jan en Joost

• 14 Juni 2010 - 08:36

Jakomien:

Hoi Jan en Joost,

wat leuk om te lezen en wat een mooie foto's. Daar krijg ik meteen een vakantiegevoel bij. en joost: niet alleen de foto's maken hè, je mag er zelf ook wel eens op :)

Veel succes en plezier,

groetjes Jakomien

• 14 Juni 2010 - 15:55

Ruben:

Ha Broer en Pap,

Leuke verhalen weer, net als vorige keer toen je naar Ghana was. Oja, die hebben hun eerste wedstrijd gewonnen.
    Jullie liggen goed op schema.
    Ik blijf het volgen!

Groeten,
    Ruben

• 14 Juni 2010 - 18:31

Maarten:

Hoi Jan en Joost, Geweldig zo'n reis!!! Ik zou zo mee willen! Laatst met Victor 'n nachtje op de camping gestaan en dat riep weer fijne herinneringen op aan mijn avonturen. Suc6 met de reis. Ik blijf jullie volgen. Groetjes, neef Maarten & joyce.

• 14 Juni 2010 - 20:15

Joost (andere):

Hallo fietsers,
    Volgende keer ga ik maar mee. Het lijkt mij allemaal vreselijk spannend maar ook wat vermoeiend. De foto's zijn ook leuk. Morgen gaat T.M. ook een fietstocht maken. Van Waalre naar Neerpelt. Daarna moet er 32 baantjes gezwommen worden. Nog een goede tocht, gewenst door T.A. & Joost

• 15 Juni 2010 - 06:44

Anouk:

Ha die 2 J's!

Ben het volledig met Jakomien eens: ons pap moet ook eens een keer de camera ter hand nemen!
    Hebben jullie eigenlijk al moeten stoempen? :-D (brabants voor kei hard tegen de wind in trappen)
    Ik kan hier geloof ik als enige zeggen dat ik jullie naast figuurlijk ook letterlijk ga volgen. Volgende week vertrekken ons mam en ik naar Italie en dan fiets ik de laatste 2 dagen met jullie mee. Moeten jullie er niet stiekem al zijn he!
    Ik heb er zin in, succes en tot in Italie!

Liefs,
    Anouk

• 15 Juni 2010 - 08:46

Arjan:

Ha die joost, ziet er goed uit hoor! Leuk om wat over jou en je pap te lezen! Succes verder en tot ziens deze zomer?!?

• 15 Juni 2010 - 18:01

Niels Van Den Berg:

Hey Joost en Jan,

Ik lees dat jullie al goed onderweg zijn en al het nodige beleeft hebben. Ga zo door en pas op voor een lekke band.

Niels

• 15 Juni 2010 - 20:06

Corina:

Hey Joost,

wat leuk om je een beetje te "volgen"...
    heel veel succes...
    zet 'm op....

groetjes ..je collega....

• 16 Juni 2010 - 08:12

Simone Vd Schoot:

Hoi Beide,

Ik hoorde van Emiel dat jullie een flinke fietstocht gingen maken, wat een uitdaging!
    Zo te zien hebben jullie al heel wat Km gehad.
    heel veel succes!

gr
    Simone

• 16 Juni 2010 - 10:56

Willie En Mientje:

Hallo Jan en Joost
    Leuk om te lezen hoe goed het met jullie gaat.
    Ook mooie plaatjes van de omgeving en de mensen die jullie ontmoeten,zo kunnen wij het verloop van de fietsreis goed volgen. Veel succes voor de verdere reis
    Thuis ziet er alles nog goed uit.
    groetjes Willie en Mientje.

• 16 Juni 2010 - 15:05

Jos En Rini:

hoi Jan en Joost

Hier is het stralend weer zaterdag hadden wij bij Albert een fijne verjaardag gehad, iedereen was er Piet en Marian niet. Joost jouw
    fiets is die weer in orde? Jullie hebben geen
    Zon maar dat zal wel niet erg zijn.

Groetjes en hou vol.

• 16 Juni 2010 - 18:20

Brigitte:

Hoi hoi doortrappers

Geweldig leuk om jullie zo te volgen.Aha ook 1x Joost op de foto !!!Lachen dat hert, goed blijven kijken, wie weet ontmoet je nog levend wild!Succes samen en ben benieuwd hoe het verder gaat.
    Liefs

• 16 Juni 2010 - 19:04

Monique Broeren:

Knap hoor wat jullie presteren.
    Ga zo door zou ik zeggen en erg leuk om zo de reis mee te beleven.

groetjes